۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
اجرایی شدن وام ۲۰۰ میلیونی مسکن در انتظار نامه سازمان برنامه| پرداخت بانک سپه با نرخ ۱۸ درصد
رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد

اجرایی شدن وام ۲۰۰ میلیونی مسکن در انتظار نامه سازمان برنامه| پرداخت بانک سپه با نرخ ۱۸ درصد

نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن باعث از دست زمان در سرعت دادن به نوسازی واحدهای مسکونی روستایی می شود گفت: بانک سپه با نرخ سود ۱۸ درصد کار را آغاز کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اکبر نیکزاد در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با وزارت کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سند دار کردن واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مشکلی نداریم گفت: در جلسه اخیر شورای عالی مسکن موضوع وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در صورتجلسه این شورا درج شده بود اما تنها مسیر برای شروع پرداخت این وام نامه ای است که باید سازمان برنامه و بودجه تعهد کند تا ۱۳ درصد مابه التفاوت نرخ سود این تسهیلات را به بانک مرکزی ارائه کند تا این بانک بتواند این ابلاغیه را به بانک های عامل بخشنامه کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز این صورتجلسه رسما امضاء و ابلاغ نشده است ادامه داد: قطعا تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی موجب از دست رفتن زمان برای ساخت و ساز خواهد شد. چرا که ما معتقد هستیم وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی که در حال حاضر توسط بانک های عامل در حال پرداخت است کفاف تا فونداسیون و ستون زدن واحدهای مسکونی را خواهد داد.

بانک سپه با یک اقدام مناسب و انقلابی این اقدام را انجام می دهد اما به هر حال همانطور که گفتم این وام یارانه ای است و نرخ سود آن را اگر سازمان برنامه و بودجه ضمانت نامه مابه التفاوت نرخ سود آن را صادر کند ۵ درصد خواهد بود. اما فعلا که بانک سپه در حال پرداخت وام مسکن روستایی با نرخ سود ۱۸ درصد است

نیکزاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار « بازار» که پرسید اگر پرداخت وام مزبور هنوز آغاز نشده است چرا پس بانک سپه این وام را پرداخت می کند؟ آیا با نرخ بالاتر اقدام به این کار می کند؟ اظهار داشت: بانک سپه با یک اقدام مناسب و انقلابی این اقدام را انجام می دهد اما به هر حال همانطور که گفتم این وام یارانه ای است و نرخ سود آن را اگر سازمان برنامه و بودجه ضمانت نامه مابه التفاوت نرخ سود آن را صادر کند ۵ درصد خواهد بود. اما فعلا که بانک سپه در حال پرداخت وام مسکن روستایی با نرخ سود ۱۸ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه در سفر به الیگودرز مردم و ساکنان روستاهای این منطقه به شدت پیگیر وام مسکن ۲۰۰ میلیونی بودند ادامه داد: قطعا مردم و ساکنان روستاها بدانند که ما پیگیر پرداخت این وام هستیم اما تصور می کنیم که بزودی عملیات اجرایی این وام آغاز شود.

محل بحث بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه این است که یارانه وام روستایی عدد سنگینی می‌شود و پرداخت آن تورم زاست. پاسخ بنیاد مسکن نیز این بوده که تعداد کثیری از خانه‌های روستایی نیمه کاره در مرحله فونداسیون مانده است

نیکزاد خاطر نشان کرد: محل بحث بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه این است که یارانه وام روستایی عدد سنگینی می‌شود و پرداخت آن تورم زاست. پاسخ بنیاد مسکن نیز این بوده که تعداد کثیری از خانه‌های روستایی نیمه کاره در مرحله فونداسیون مانده است .

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در ابتدای مراسم امضای تفاهمنامه با اشاره به اینکه یک ماه پیش در جلسه ای که با وزیر کشور برگزار شد مقرر شد تا زمینه همکاری میان بنیاد مسکن و دهیاری ها بیشتر شود گفت: مردم در تحول اقتصادی فشار اقتصادی را تحمل می کنند بنابراین ما باید در کنار این اقدامات اقتصاد پایدار را ایجاد کنیم. پس الفبای اقتصاد پایدار از اقتصاد مقاومتی گرفته می شود که کانون آن روستاها هستند.

وی به تبدیل قیر رایگان به آسفالت اشاره کرد و ادامه داد: برای تبدیل قیر به آسفالت ما منابع مالی محدودی داشتیم بنابراین چند جلسه با مسئولان بنیاد مستضعفان اعلام کردیم که بنیاد مسکن دارای قیر رایگان است و می تواند با هدف محرومیت زدایی و توافق با بنیاد مستضعفان آسفالت ریزی را به سرانجام برسانیم که خوشبختانه این هدف در روستاها محقق شد.

نیکزاد با بیان اینکه در تماس با سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد اعلام کردیم که می توانیم روستاهایی را که در حریم مناطق آزاد قرار دارند قیر رایگان بدهیم ادامه داد: بنیاد مسکن در کنار این اقدامات ساخت ۲۰ هزار مسکن برای محرومین با همکاری بنیاد مستضعفان را در دست اقدام دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در اختیار گذاشتن قیر رایگان به نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان و شورای عالی مناطق آزاد غیر قانونی نیست؟ گفت: می توانستیم قیر رایگان را تهاتر کنیم اما مجلس شورای اسلامی تهاتر را منع کرده است بنابراین چون قیر برای تبدیل شدن به آسفالت نیازمند اعتبارات بود و با اعتبارات ما همخوانی نداشت این خلاء را با هماهنگی و همکاری بنیاد مستضعفان و شورای عالی مناطق آزاد پُر کردیم.

کد خبر: ۱۵۱٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حاهد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      سلام اگه ۱۳درصد برای سازمان برنامه بودجه زیادست ولی برای روستاییان ۱۸ درصد زیادنیست