۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
نوسازی حدود ۴۳ درصد بافت فرسوده در تهران
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد

نوسازی حدود ۴۳ درصد بافت فرسوده در تهران

حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: حدود ۴۳ درصد بافت فرسوده در ۱۲ سال گذشته در پایتخت نوسازی شده است.

به گزارش بازار، کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: حدود ۲۸۰ هزار پلاک فرسوده در این بافت وجود دارد و بیش از ۹۵ درصد آن در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: نوسازی بافت فرسوده در تهران از سال ۸۸ آغاز شده است.

حاجی علی اکبری ادامه داد: به خاطر ریزدانه‌هایی (واحدهای کم متراژ) که در بافت‌های فرسوده وجود دارد از دو پلاک تا ۵۰ پلاک تجمیع شده اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: برای انجام عملیات تجمیع دفاتری با عنوان توسعه محله در بافت‌های فرسوده مستقر شده اند که وظیفه آن‌ها آگاهی بخشی، مشاوره دادن و جلب مشارکت مردم است.

حاجی علی اکبری افزود: بزرگترین طرح تجمیع در تهران ۵۰ پلاک است که در کوچه عدالت در منطقه ۱۲ انجام شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: صدور پروانه ساخت رایگان و اعطای تراکم تشویقی از مشوق‌هایی است که برای نوسازی بافت فرسوده ارائه می‌شود.

حاجی علی اکبری تسهیلات بانکی ساخت و ساز و اسکان موقت را از دیگر موارد تشویقی به سازندگان عنوان کرد.

حاجی علی اکبری افزود: در برنامه ملی بازآفرینی ۳۰ درصد خدمات در تعهد شهرداری و ۷۰ درصد دیگر در تعهد دیگردستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: در بافت فرسوده تهران ۴۰ هزار پلاک فاقد اسناد رسمی وجود دارد که سازوکار اعطای اسناد به آن‌ها بسیار کند است وگاهی منجر به نتیجه نمی‌شود بنابراین این تعداد شانس ورود به فرآیند بازسازی را از دست می‌دهد.

وی گفت: یک پلاک از زمانی که در هیات‌های تعیین تکلیف؛ پرونده تشکیل می‌دهد، تا زمان اعلام نتیجه نزدیک به سه سال طول می‌کشد که اغلب مواقع نتیجه منفی است بنابراین نیاز به قانون گذاری و اصلاح قانون در حوزه پلاک‌های فاقد سند هستیم.

حاجی علی اکبری یکی دیگر از موانع نوسازی در بافت فرسوده را وجود پلاک‌هایی در حرایم عنوان کرد و گفت: در شهر تهران فقط ۴ هزار و ۵۰۰ پلاک در حریم راه آهن تهران - تبریز، تهران - مشهد و تهران -جنوب قرار دارد که به علت مصوبه هیات وزیران در سال ۷۹ شانس نوسازی را از دست دادندو با وجود تلاش دو ساله برای اصلاح مصوبه هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: وجود دکل‌های فشار قوی برق یکی دیگر از موارد نوسازی بافت‌های فرسوده است و تا زمانی که آن‌ها جابه جا یا زیرزمینی نشوند در این مناطق امکان نوسازی وجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha