۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
رونق کشاورزی با حذف ارز دولتی | گلستانی‌ها از این سیاست منتفع می‌شوند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رونق کشاورزی با حذف ارز دولتی | گلستانی‌ها از این سیاست منتفع می‌شوند

گرگان- برخی نسبت به حذف ارز دولتی و آینده پیش روی اقتصاد کشور احساس خطر می کنند اما نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان این مسئله را زمینه ای برای رونق کشاورزی و به نفع گلستانی ها می داند.

هنگامه خاندوری؛ بازار: با اقدام دولت برای ایجاد عادلانه سازی یارانه ها، مردم و فعالان بخش خصوصی دچار دغدغه شدند و این سوال همواره برای آنها مطرح است که این طرح تا چه میزان می تواند به اداره کشور و افزایش توسعه اقتصادی کمک کند؟ دولت معتقد است حذف ارز ترجیحی و تک نرخی شدن، قاچاق کالا را از بین می برد و یارانه ای که برای کالاهای اساسی پرداخت می شود به حساب خانوارها واریز می شود.

با این وجود ابعاد پنهان و آشکار عادلانه سازی یارانه ها هنوز برای مردم پوشیده مانده است، در همین خصوص گفتگویی با «امیریوسفی» نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان و دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ترتیب دادیم تا پیامدهای حذف ارز را در اقتصاد کشاورزی بررسی کند.

* حذف ارز ترجیحی در بخش خصوصی چگونه خواهد بود؟
در سال گذشته بحث هایی در خصوص حذف ارز ترجیحی از چرخه اقتصاد کشور مطرح شد، همچنین پیش از این در سال ۹۷ با روی کار آمدن دولت در اولین دیدار بخش خصوصی با رئیس جمهور تولیدکنندگان مخالفت خود را در زمینه دو نرخی بودن قیمت ارز و فراهم شدن زمینه برای قاچاق، رانت و فساد مطرح کردند. حذف ارزدولتی از ابتدا خواسته فعالان اقتصادی بوده، اما آنچه که سبب برخی مخالفت ها شده این است که زمانی که ما مسئله حذف ارز ترجیحی را مطرح کردیم که قیمت ارز آزاد دوبرابر آن بود.

ابعاد پنهان و آشکار عادلانه سازی یارانه ها هنوز برای مردم پوشیده مانده است

اما دولت در بدترین شرایط ممکن و آن هم زمانی که ارز آزاد و ترجیحی تفاوت قیمت چندین برابری دارند دست به این اقدام زد و این امر سبب شد که کار برای دولت و فعالان بخش اقتصادی به دلیل افزایش سرمایه در گردش کمی سخت باشد. اگر تعلل در برداشتن ارز وجود نمی داشت، جامعه راحت‌تر با این مسئله کنار می آمد و تبعات کمتری نیز به همراه داشت.

رونق کشاورزی با حذف ارز دولتی | گلستانی‌ها از این سیاست منتفع می‌شوند

* این طرح چه پیامدهای مثبتی به همراه دارد؟
اگر دولت بتواند در اجرای این طرح حساب شده عمل کند که اقشار آسیب پذیر جامعه ضربه کمتری ببیند، حذف ارز در آینده به شکوفایی و توسعه اقتصاد کشور کمک بسیاری خواهد کرد دو نرخی بودن قیمت ارز، زمینه را برای فساد و رانت فراهم می کرد اما با تک نرخی شدن قیمت ارز، رقابت در بازار آزاد شکل خواهد گرفت، رقابت که وجود داشته باشد کیفیت نیز بالا خواهد رفت و افزایش کیفیت، رضایتمندی مردم را به همراه دارد و همه این موارد سبب می شود که ما پویایی اقتصاد را شاهد باشیم البته این اقدامی بود که دولت باید یک بار برای همیشه انجام دهد، هر چند که اگر در سال های گذشته انجام می شد، تبعات کمتری نیز به همراه داشت.

* حذف ارز برای اقتصاد کشاورزی چه تاثیری خواهد گذاشت؟
یکی از معضلات اصلی تخصیص ارز دولتی در سال های گذشته برای واردات محصولات کشاورزی بوده است زیرا کشاورزان برای فروش محصولات با مشکل مواجه می شدند و ضربه سنگینی به بخش کشاورزی وارد می شد تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی، سبب شد که به تولیدات داخلی توجه کمتری شود.

اگر دولت بتواند در اجرای این طرح حساب شده عمل کند که اقشار آسیب پذیر جامعه ضربه کمتری ببیند، حذف ارز در آینده به شکوفایی و توسعه اقتصاد کشور کمک بسیاری خواهد کرد

با وجود اینکه در یک مقطع زمانی ما در کشت محصولات استراتژیک مانند گندم به خودکفایی رسیده بودیم اما واردات با قیمت پایین تر از تولید داخلی، سبب شد که کشاورز رغبتی برای کشت این محصولات نداشته باشد. امسال با حذف ارزدولتی اولین اتفاقی که افتاد افزایش قیمت خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم، کلزا، دانه های روغنی بود که زمینه توسعه اقتصادی محصولات کشاورزی را فراهم خواهد آورد.

* اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اگر این طرح به خوبی پیش برود و مردم نیز کمی صبور باشند، می توان به آینده این طرح امیدوار بود. دولت نیز با اجرای این طرح باید به فکر حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه به خصوص بخش کشاورزی باشد. زیرا با حمایت دولت، انگیزه برای این قشر به وجود می آید که در روستاها بمانند حضور کشاورزان در روستا تبعات اجتماعی خوبی به همراه دارد و از طرفی مانع حاشیه نشینی شهرها خواهد شد. ضمن اینکه در بخش اقتصاد هم رونق ایجاد می شود و از قطعه، قطعه شدن زمین ها و خرد مالکی جلوگیری می شود.

رونق کشاورزی با حذف ارز دولتی | گلستانی‌ها از این سیاست منتفع می‌شوند

* تاثیرات این طرح بر درآمد مردم گلستان چگونه خواهد بود؟
با قرار گرفتن ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار وارد کنندگان، بزرگترین لطمه به بخش کشاورزی وارد شد، چرا که آنها به دنبال واردات محصولات بی دردسر و با سود سرشار بودند و به تولیدات داخلی بهایی داده نمی شد. چرا باید میانگین درآمد سرانه مردم گلستان ۵۰ درصد کمتر از استان های دیگر باشد؟ چون بیشتر درآمد مردم در بخش کشاورزی است.

تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی، سبب شد که به تولیدات داخلی توجه کمتری شود و کشاورزان رغبتی برای کشت محصولاتی نظیر گندم نداشته باشد

ظرفیت بخش کشاورزی بسیار گسترده است اما متاسفانه عدم مدیریت درست در سال های گذشته باعث شده که توجه ای به این حوزه نداشته باشیم. در حالی که در همه جای دنیا بخش کشاورزی، اقتصادی ترین صنعت است اما در سایه بی توجهی ها متاسفانه رونق این صنعت در کشور از بین رفت. زمانی گلستان سرزمین طلای سفید بود هم کشاورزان انگیزه کشت این محصول را داشتند هم صنایع تبدیلی و کارخانجات این محصول در استان فراهم بود اما به دلیل عدم حمایت، محصولی که دانه آن را برای روغن، محصولش برای ریسندگی و حتی برگ و بار خشکش هم در کارخانه های نئوپان استفاده می شد، اکنون از رونق افتاد و صنایع تبدیلی این محصول در استان از بین رفت.

با این حال امیدواریم با تک نرخی شدن قیمت ارز و خرید محصولات کشاورزی به قیمت جهانی زمینه ای فراهم شود تا توسعه کشاورزی را داشته باشیم و با توجه به اینکه امنیت غذایی کشور به این بخش بستگی دارد دولت حمایت های ویژه داشته باشد و با اجرای طرح الگوی کشت و در اختیار قرار دادن نهادهای کشاورزی زمینه برای رونق کشاورزی فراهم شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha