۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
اشتباهات بهداشتی بعد از عمل لیزیک، لازک و prk

اشتباهات بهداشتی بعد از عمل لیزیک، لازک و prk

اشتباهات بهداشتی بعد از جراحی لازک، لیزیک و پی آر کی، ممکن است در بهبود شما اثرگذار باشد. همراه ما باشید تا با این اشتباهات بهداشتی آشنا شوید.

به گزارش بازار، افراد زیادی در دنیا به عیوب انکساری مبتلا هستند. زمانی که از بیماری انکساری صحبت می‌کنیم، منظور ما اختلال‌هایی مانند آستیگمات، دوربینی و نزدیک‌بینی است که موجب کاهش بینایی افراد می‌شوند. در این روش‌های درمانی نواقص قرنیه چشم که موجب تاربینی یا کم بینی شده است، اصلاح می‌شوند. عمل‌های چشم بسیار سریع و در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شوند و درصد موفقیت بالایی دارند. بااین‌حال، بسیاری از بیماران اهمیت مراقبت‌های بعد از عمل را فراموش می‌کنند و مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که بر نتیجه کار تأثیر منفی می‌گذارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین اشتباهاتی که برخی بیماران بعد از عمل لیزیک، لازک و prk انجام می‌دهند را موردبررسی قرار می‌دهیم.

اشتباهات بهداشتی پس از عمل لیزیک، لازک و پی ار کی

عمل prk، لیزیک و لازک، سه روش جراحی چشم هستند که با تابش نور اشعه لیزر به چشم انجام می‌شود. درصد موفقیت این روش‌ها بسیار بالا بوده است و اغلب بیماران پس‌ازآن توانسته‌اند بینایی ۲۰/۲۰ خود را به‌دست بیاورند.

باتوجه‌به گفته و بررسی پزشکان متخصص چشم:

"افرادی که عمل prk انجام داده‌اند، حدود ۹۰ درصد به نتیجه موردنظر خود رسیده‌اند و حتی باگذشت زمان هم دچار هیچ مشکلی نشده‌اند. بااین‌حال با برسی بیماران مختلف دریافت شده است که عمل چشم prk به عواملی مانند تجربه پزشک و شرایط بدنی بیمار وابسته است و تنها افرادی می‌بایست عمل پی ار کی را انجام دهند که پزشک تا حدی پیش‌بینی مثبتی برای وی داشته باشد. "

از جراحی لیزیک، پی آر کی و لازک برای درمان دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگمات و ازبین‌بردن نیاز به عینک استفاده می‌شود. برای اطمینان از موفقیت کامل این عمل نیاز است که به مراقبت‌های پس از عمل نیز دقت شود؛ اما اشتباهات زیر می‌توانند نتیجه کار را برعکس کنند:

مالیدن چشم

در طول مشاوره پیش از عمل، چشم‌پزشک قطعاً به شما اطلاع می‌دهد که بعد از لیزیک باید انتظار چه عوارضی را داشته باشید. یکی از عوارض جانبی رایج بعد از جراحی با لیزر، احساس خارش در چشم است. باوجود حس آزاردهنده خارش چشم، توصیه می‌کنیم تا چند روز چشمان خود را مالش ندهید؛ زیرا قرنیه بعد از عمل لیزیک و لازک به‌شدت حساس و مستعد پارگی می‌شود. از طرفی دیگر، دست شما ممکن است آلوده به میکروب باشد و موجب بروز عفونت شود؛ بنابراین، بهتر است بدانید که مالیدن چشم‌ها بعد از لیزیک می‌تواند منجر به عوارض جدی شود.

طبق نظر متخصص و محققان پزشکی:

"تابه‌حال بیش از ۱۰۰۰ عمل لیزیک در جهان انجام شده است که اغلب آن بسیار موفق صورت گرفته‌اند. به همین خاطر است که عمل لیزیک چشم جز عمل‌های پرطرف‌دار در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از افراد را از محدودیت عینک نجات می‌دهد. تنها نکته مهم در رسیدن به این درمان حیاتی، انتخاب درست پزشک در عمل چشم لیزیک است. "

بازگشت سریع به روتین قبل از عمل

اکثر بیماران، بلافاصله پس از عمل می‌خواهند فوراً به روال قبلی خود برگردند. بااین‌حال، مانند هر جراحی دیگری، چشم بعد از عمل به مراقبت و استراحت نیاز دارد و محدود کردن ورزش‌های شدید بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که بیماران انجام می‌دهند، شنا کردن و غوطه‌ور کردن چشم در آب استخر است که در این دوران می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چشم شما پس از جراحی ازنظر بهداشتی بسیار حساس می‌شود و مستعد عفونت است.

استفاده اشتباه از قطره چشم

همان‌طورکه بیان شد، چشمان شما پس از جراحی اصلاح بینایی با لیزر، مستعد ابتلا به عفونت است. به‌همین‌دلیل است که بیماران باید روش صحیح استفاده از قطره چشم را بیاموزند. برای این کار ابتدا اپلیکاتور را از بطری خارج کنید و مراقب باشید که چیزی با آن تماس نداشته باشد. سپس از دست غیرغالب خود برای پایین کشیدن پلک پایین چشم خود استفاده کنید؛ بطری را به‌آرامی فشار دهید.

برای جلوگیری از پر شدن چشم با قطره چشم، هر بار یک قطره بریزید و سپس مایع اضافی را با یک دستمال تازه تمیز کنید؛ بین دو قطره حدود ۵ دقیقه فاصله بگذارید. دکتر روشنی فوق تخصص قرنیه و سگمان قدامی و جراح و متخصص بیماری‌های چشم، به بیماران توصیه می‌کند که از قطره در زمان بیداری استفاده کنند که چشم همواره باز و در معرض میکروب و آلودگی است. بنابراین، در هنگام خواب نیازی به بیدارشدن برای ریختن قطره چشمی ندارد؛ پیروی این روند می‌تواند از بروز هرگونه عفونت جلوگیری کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید پس از لیزیک

افراد در طول دوره نقاهت پس از جراحی، به نور حساس می‌شوند؛ فرقی هم ندارد نور مستقیم خورشید باشد یا لامپ‌های روشنایی در فضای خانه. حساسیت به نور درواقع بخشی طبیعی از روند بهبودی است و باید پس از مدت کوتاهی فروکش کند. علاوه بر حساسیت نور، افراد در هنگام بهبودی متوجه تابش خیره‌کننده و هاله نور نیز می‌شوند. بهترین کار برای جلوگیری از اذیت شدن بیمار و آسیب دیدن چشم، استفاده از عینک آفتابی و کلاه‌های لبه پهن هنگام خارج شدن از خانه است.

اشتباهات بهداشتی بعد از عمل لیزیک، لازک و prk

چشم‌پوشی از نوبت‌های چشم‌پزشکی

درحالی‌که عمل لازک، لیزیک و prk بسیار مؤثر هستند و داستان‌های موفقیت زیادی در رابطه با آن‌ها وجود دارد، جراحی همچنان عوارض جانبی دارد. برای کمک به بیماران در مدیریت این عوارض جانبی و ایجاد احساس راحتی، آن‌ها باید طبق برنامه و به‌طور مکرر معاینه شوند.

به گفته متخصصان چشم:

"عمل لازک جز بی‌خطرترین جراحی های اخیر است که در عین سادگی، بزرگترین دغدغه را از دوش افراد برمیدارد. لازک چشم در ۹۹ درصد مواقع افراد را از زدن عینک برای همیشه نجات می‌دهد. به‌همین‌دلیل است که عمل لازک چشم در سراسر دنیا رایج و گسترده شده است. "

معاینه چشم به دکتر روشنی این امکان را می‌دهد که وضعیت چشم شما را بررسی کند و مطمئن شود که همان‌طور که انتظار می‌رود، چشم در حال بهبود است.

نکاتی که پس از عمل های لازک، لیزیک و پی ار کی (PRK) باید به آن‌ها توجه داشته باشید

طول درمان شما در صورتی کاهش پیدا می‌کند که مراقبت‌های شما به نحو احسن انجام شود. در ادامه برخی نکات را آورده‌ایم که با دقت به آن‌ها می‌توانید دوره نقاهت خود را به‌خوبی و بدون اضطراب بگذرانید:

  • درصورت خارج شدن لنز پانسمان از چشم، دچار اضطراب نشوید و از دست‌کاری چشم یا بازگرداندن لنز روی چشم خودداری کنید. تا حد امکان چشم خود را بسته نگه‌دارید و سریعاً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
  • برای جلوگیری از فشار آمدن به چشم در هنگام خواب بهتر است از محافظ چشمی (شیلد) یا عینک استفاده کنید.
  • از انجام کارهایی مانند رانندگی، بلند کردن اجسام سنگین، ورزش سنگین، خیره شدن به مانیتور، مطالعه و... که موجب خستگی چشم یا فشار آمدن به آن می‌شوند، خودداری کنید.
  • تا دو هفته از کشیدن سیگار خودداری کنید و سعی کنید در معرض دود سیگار، قلیان و... قرار نگیرید.

اشتباهات بهداشتی بعد از عمل لیزیک، لازک و prk

سخن پایانی

انجام عمل لیزیک، لازک و PRK به معنای بریده شدن لایه‌ای نازک از قرنیه چشم است؛ بنابراین، مانند یک زخم جراحی در مقابل میکروب‌ها دفاع کمتر و حساسیت بیشتری دارد. محیط چشم در دوره نقاهت مستعد عفونت است و مراقبت و حفظ بهداشت در این دوره زمانی الزامی است. رعایت نکات مذکور و دوری از اشتباهات رایج در این دوره به شما کمک می‌کند تا هرچه زودتر بهبود پیدا کنید و درمان کاملاً موفقی داشته باشید.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha