۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کلاف سردرگم صادرات انجیر از قطب انجیرستان دیم دنیا| چینی ها بازار جهانی را قبضه کردند
بازار گزارش می دهد؛

کلاف سردرگم صادرات انجیر از قطب انجیرستان دیم دنیا| چینی ها بازار جهانی را قبضه کردند

شیراز- موانع پیشروی صادرکنندگان، عدم ارتقای صنایع مرتبط با بسته‌بندی و فرآوری فانتزی انجیر و فعالیت گسترده دلالان باعث شده که محصولات قطب تولید انجیر دیم دنیا به اسم چین در بازارهای جهانی عرضه شود.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان استهبان در استان فارس دارای ۲۳ هزار هکتار انجیرستان است که حدود ۱۸ هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است. در این شهرستان در فصول بارندگی با میانگین بارش ۳۵۰ میلیمتر، نزدیک به ۱۷ هزار تن انجیر تولید می شود. شرایط خاصی که انجیرستان های استهبان دارد باعث شده که از این شهرستان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان یاد شود.

طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی های زیاد میزان قابل توجهی از انجیرستان های این شهرستان از بین رفتند اما با وجود این مشکل از شهرستان استهبان به عنوان قطب تولید انجیر دیم جهان یاد می شود به گونه ای که میز ملی انجیر در استان فارس راه اندازی شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود میزان قابل توجهی از انجیرهای استهبان به کشورهای آسیای شرقی، اروپا و بعضا حوزه خلیج فارس صادر می شود.

یکی از خریداران اصلی انجیرهای استهبان چینی ها هستند اما فعالان این حوزه بر این باورند که نبود صنایع بسته بندی و تبدیلی مناسب باعث شده ۶۰ درصد انجیر ارگانیک و باکیفیت این محصول با بسته‌بندی و برند کشورهای خارجی وارد بازار جهانی شود.

یکی دیگر از مشکلات این حوزه این است که انجیر استهبان در بسته‌های ۵ و ۱۰ کیلویی صادر می‌شود و این بدان معناست که ارزش افزوده قابل توجهی برای فارس ندارد. با این تفاسیر خام فروشی انجیر نیز مانند دیگر محصولات از عمده ترین مشکلات استان به شمار می رود.

فارس رتبه اول تولید انجیر کشور
رئیس سازمان صمت استان فارس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه استان فارس رتبه اول تولید انجیر را در کشور دارد، گفت: انجیر یکی از عمده ترین مزیت‌های صادراتی استان فارس و کشور محسوب می‌شود که بر این اساس با توجه به وضعیت استان در تولید مرغوب ترین انجیرهای دنیا میز ملی انجیر در سالها قبل در فارس راه اندازی شده است.

حمیدرضا ایزدی ارتقاء سطح دانش تخصصی تولیدکنندگان و صادرکنندگان و بنگاه‌های تولیدی – صادراتی در این حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه ۹۵ درصد کل انجیر خشک کشور در حوزه استهبان، داراب، نی‌ریز و جهرم تولید می شود، ادامه داد: میز ملی محصولات در هر استانی با توجه به تولیدات منطقه ای آن استان راه اندازی می شود که بر این اساس با توجه به شرایط استان فارس میز ملی انجیر در این استان از سالیان قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.

کلاف سردرگم صادرات انجیر از قطب انجیرستان دیم دنیا| چینی ها بازار جهانی را قبضه کردند

وی اظهار کرد: طی چند سال گذشته بیشترین میزان صادرات انجیر از استان فارس انجام شده که این امر نشاندهنده جایگاه مهم استان در تولید این محصول است.

ایزدی در این رابطه توضیح داد: با توجه به تفویض مسئولیت برگزاری میزهای ملی توسعه صادرات کالایی معین به سازمان استان ها از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران. طی آن به سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس عنوان پنج میز توسعه صادرات واگذار شده که شامل اسانس و عرقیات گیاهی، انجیر، انار، شیرین بیان و تجهیزات مخابراتی است.

وی گفت: سازمان صمت فارس در راستای هم افزایی بیشتر با تشکل های بخش های ذیربط مسئولیت دبیرخانه آنها را رسما به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی شیراز وهمچنین تشکل ها و اتحادیه های تخصصی مربوطه واگذار کرد.

رئیس سازمان صمت فارس در خصوص اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال گذشته تعداد ۹ جلسه در سطوح کارشناسی و ملی برگزار و جمعا تعداد ۶۲ مصوبه در راستای رفع موانع و مشکلات صادرات اخذ شد که با پیگیرهای مجدانه ای که صورت پذیرفت ۶۰ درصد از مصوبات آن اجرایی شد و باقیمانده مصوبات نیز در سطح ملی و در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: از آنجا که استان فارس مزیت های منحصر بفردی در بخش کشاورزی داراست به همین منظور چهار عنوان از میزهای ملی توسعه صادرات به بخش کشاورزی اختصاص یافته که طی سالهای متمادی نسبت به برگزاری جلسات آن اقدام شده است.

سهم ۴۷ درصدی تولید انجیر استان فارس از کشور
ایزدی در خصوص میز ملی توسعه صادرات محصول انجیر استان فارس به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم دنیا اظهار کرد: سهم ۴۷ درصدی تولید انجیر استان فارس از کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده و در حال حاضر ۴۲ واحد با ظرفیت بیش از ۷۴ هزار تن و با اشتغال ۴۴۰ نفر فعال است.

به طور متوسط صادرات سالانه انجیرخشک معادل ۴۰ میلیون دلار وبا ۱۳ هزار تن است که عمده ترین خریدار آن کشور چین بوده است

وی گفت: به طور متوسط صادرات سالانه انجیرخشک معادل ۴۰ میلیون دلار و با ۱۳ هزار تن است که عمده ترین خریدار آن چین بوده است.

وی افزود: طی سالهای متمادی به ویژه دو سال اخیر با توجه به مشکلات عدیده ای از جمله استاندارد، گواهی قرنطینه و بسته بندی، ثبت نشان جغرافیایی، جلسات متعددی در شهرستان های ذیربط تولیدی برگزار شده است.

ایزدی بیان کرد: برای رفع مشکلات حوزه صادرات انجیر از جمله تعرفه بالای وارداتی محصول انجیر ایران به مقصد چین جلساتی در محل اتاق بازرگانی و حتی به صورت حضوری و وبیناری با اتاق مشترک ایران و چین، سرکنسول و وابسته اقتصادی سفارت ایران در چین و سایر مسئولین مربوطه در سطوح ملی شامل سازمان توسعه تجارت ایران ، معاون وزیر جهاد کشاورزی و ... برگزار و پیگیری های جدی در این رابطه انجام شده است.

رئیس سازمان صمت استان فارس به بازارهای هدف صادرات انجیر از استان فارس اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر میزان قابل توجهی از این محصول به کشورهای اروپایی صادر می شود البته بیشترین انجیر از فارس به چین صادر می شود.

ایزدی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید در این حوزه ورود بهتری داشته باشد، گفت: ارتقای صنایع مرتبط با بسته‌بندی و فرآوری این محصول فانتزی و ارگانیک محلی و بومی متناسب بازارهای جهانی در توسعه و ایجاد اشتغال پایدار و افزایش ارزش افزوده این نوع محصولات از مهمترین موضوعاتی است که باید پیگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه بزرگترین انجیرستان دیم دنیا در منطقه استهبان و نی ریز استان است، گفت: میزان قابل توجهی از این محصول هر ساله به کشورهای مختلف دنیا به ویژه آسیای شرقی صادر می شود.

تولید انجیر استهبان فقط محدود به یک منطقه خاص نمی شود و باید در سطح ملی و فراملی نیز به آن پرداخته شود تا بتوانیم در حوزه برندسازی شرایطی بهتر از در حال حاضر داشته باشیم

جمال رازقی بیان کرد: تولید انجیر استهبان فقط محدود به یک منطقه خاص نمی شود و باید در سطح ملی و فراملی نیز به آن پرداخته شود تا بتوانیم در حوزه برندسازی شرایطی بهتر از در حال حاضر داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کارخانه های بسته بندی این محصول اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر تعدادی کارخانه بسته بندی انجیر برای صادرات در استان راه اندازی شده اما بزرگترین مشکل در این حوزه این است که محصولات در بسته های بزرگ صادر می شوند و امکان اینکه صادرات در بسته های کوچک انجام شود وجود ندارد.

این فعال اقتصادی بیان کرد: صادرات انجیر در بسته های بزرگ باعث شده که کشورهای هدف محصول را در بسته های کوچک بسته بندی کرده و به نام خود در بازار جهانی عرضه کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برای صادرات این محصول به چین به دلیل سود گمرکی بالا با مشکلاتی روبه رو هستیم از این رو انجیر به هنگ کنگ صادر شده و از آنجا با بسته بندی های کوچک به چین ارسال می شود.

اینکه انجیر به نام چه کشوری در بازار عرضه شود اهمیتی ندارد!
رازقی در پاسخ به این سوال که چرا انجیر استهبان به نام چین در بازار جهانی عرضه می شود، گفت: مهم این است که صادرات انجام شود حالا اینکه انجیر به نام چه کشوری در بازار عرضه شود اهمیتی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در ادامه سخنان خود به پاره ای از مشکلات صادرات انجیر اشاره کرد و ادامه داد: عمده ترین مسئله ای که در رابطه با صادرات تمام محصولات به ویژه انجیر وجود دارد نحوه بازگشت ارز به کشور است که این موضوع گریبان صادرکنندگان را گرفته و هیچ راهی برای حل آن وجود ندارد.

کلاف سردرگم صادرات انجیر از قطب انجیرستان دیم دنیا| چینی ها بازار جهانی را قبضه کردند

اگر واسطه ها و دلال ها حذف شوند با حذف آنها از تولید تا صادرات تمامی مراحل به صورت صفر تا صد با نظارت کامل انجام و پیگیری می شود از این رو باید صادرکنندگان عمده شناسایی شوند تا از طریق آنها صادرات انجام شود

وی از واسطه ها به عنوان معضل دیگر صادرات انجیر یاد کرد و افزود: اگر واسطه ها و دلال ها حذف شوند با حذف آنها از تولید تا صادرات تمامی مراحل به صورت صفر تا صد با نظارت کامل انجام و پیگیری می شود از این رو باید صادرکنندگان عمده شناسایی شوند تا از طریق آنها صادرات انجام شود.

طی چند سال گذشته علاوه بر اینکه خشکسالی انجیرستان های استهبان را از پا درآورده عدم برنامه ریزی های دقیق از سوی دستگاه های متولی باعث شده که این محصول به نام کشورهایی نظیر چین در بازار جهانی عرضه شود از این رو ضرورت دارد مسئولان کشوری و استانی تدابیر ویژه را اتخاذ کنند تا ضمن رفع موانع پیش روی صادرکنندگان شرایطی را مهیا کند تا بتوان با برندسازی انجیر استهبان را آنگونه که شایسته است در بازار های جهانی عرضه کنند.

کد خبر: ۱۵۱٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha