۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
همه چیز درباره گواهینامه ssl؛ چرا خرید ssl اهمیت دارد؟چگونگی جلوگیری از لورفتن اطلاعات هویتی کاربران

همه چیز درباره گواهینامه ssl؛ چرا خرید ssl اهمیت دارد؟چگونگی جلوگیری از لورفتن اطلاعات هویتی کاربران

آیا تا به حال به قفل کوچکی که کنار آدرس سایت‌ها دیده می‌شود دقت کرده‌اید؟ یا اینکه چرا ابتدای آدرس برخی سایت‌ها کلمه «HTTPS» به چشم می‌خورد و آدرس برخی دیگر از سایت‌ها با «HTTP» شروع می‌شود؟

به گزارش بازار، آیا تا به حال به قفل کوچکی که کنار آدرس سایت‌ها دیده می‌شود دقت کرده‌اید؟ یا اینکه چرا ابتدای آدرس برخی سایت‌ها کلمه «HTTPS» به چشم می‌خورد و آدرس برخی دیگر از سایت‌ها با «HTTP» شروع می‌شود؟ پاسخ ساده است، چیزی که بین این سایت‌ها تفاوت ایجاد می‌کند یا باعث می‌شود آن قفل کوچک در کنار آدرس سایت‌ها نمایش داده شود، «گواهینامه SSL» نام دارد. این گواهینامه یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید هنگام راه‌اندازی سایت تهیه کنید، پس اگر می‌خواهید درباره اهمیت خرید SSL بیشتر بدانید با ما در این مطلب همراه باشید.

گواهینامه SSL چیست و خرید SSL چه فایده‌ای دارد؟

SSL مخفف عبارت «Secure Socket Layer» می‌باشد که به معنی «لایه امنیتی محافظت‌شده» است. این گواهینامه باعث می‌شود تبادل اطلاعات بین کاربر و سرور بتواند به صورت کدگذاری‌شده انجام گردد و طی این فرایند، از سرقت اطلاعات جلوگیری شود.

یکی از مشخصه‌هایی که نشان می‌دهد سایت پیش روی شما دارای گواهینامه SSL می‌باشد، مشاهده یک قفل کوچک در کنار آدرس وبسایت است که امنیت سایت را نشان می‌دهد و باعث می‌شود کاربران بتوانند هنگام مشاهده یک سایت یا انجام خرید اینترنتی، اعتماد بیشتری به آن داشته باشند.

مشخصه دیگری که می‌توانید به کمک آن تشخیص دهید آیا سایت دارای گواهینامه SSL است یا خیر، مشاهده HTTPS در ابتدای آدرس سایت می‌باشد. در HTTPS، حرف S به معنای امن (Secure) بودن سایت است که با خرید SSL امکان‌پذیر شده و از فاش شدن اطلاعات محرمانه کاربران جلوگیری می‌کند. در ادامه بیشتر به این موضوع مهم می‌پردازیم:

فرق HTTPS و HTTP چیست؟

شاید به این موضوع دقت کرده باشید که در گذشته وقتی می‌خواستیم آدرس سایتی را بنویسیم، در ابتدای آن یک «HTTP» می‌آوردیم. اما اکنون با توجه به اینکه امنیت داشتن وبسایت‌ها روز به روز مهم‌تر می‌شود و مشتریان با افزایش آگاهی بیشتر به سراغ سایت‌های معتبر و امن می‌روند، اکثر کسب و کارهای آنلاین به خرید اس اس ال روی آورده‌اند که باعث می‌شود در ابتدای آدرس اغلب سایت‌ها HTTPS به چشم بخورد.

HTTP در واقع مخفف Hyper Text Transfer Protocol می‌باشد که یعنی پروتکل انتقال ابرمتن. ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از آن ارائه داد این است: مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها برای انتقال حجم عظیمی از داده‌ها بین سرور و کاربر. این در ابتدا یک دستاورد بزرگ بود اما کم کم، نوع اطلاعاتی که رد و بدل می‌شدند نیز اهمیت پیدا کرد.

منظور از اطلاعات تنها متن نیست؛ همانطور که همه‌مان می‌دانیم بین سرور و کاربر اطلاعات زیادی از جمله عکس، آهنگ و حتی شماره حساب و رمز ورودی رد و بدل می‌شود که داده‌های حساسی هستند. همچنین، در گذشته با وجود اینکه ممکن بود تعداد زیادی کاربر به یک سرور متصل شوند، سرور تنها می‌توانست امنیت خودش را تأمین کند و تأمین امنیت کاربر بر عهده خود او بود.

اینجا بود که مسئله امنیت اهمیت بیشتری پیدا کرد و حرف S به HTTP اضافه شد. در واقع HTTPS به معنای دستورالعمل‌های قوانین برای انتقال ایمن حجم عظیمی از داده‌ها است که سایت‌ها را وادار می‌کند با خرید SSL، علاوه بر تأمین امنیت سرور، امنیت کاربر را نیز تأمین نمایند.

خرید اس اس ال

چرا همه وبسایت‌ها باید به خرید SSL بپردازند؟

در اقیانوس بیکران اینترنت امروزی که روزانه حجم بسیار عظیمی از اطلاعات بین سرورها و کاربران رد و بدل می‌شود، حفظ اطلاعات شخصی و محرمانه برای همه افراد اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. همچنین با توجه به اینکه کسب و کارها بیشتر به فضای آنلاین روی آورده‌اند و ما نیز اکثر خریدهایمان را به صورت آنلاین انجام می‌دهیم، برایمان بسیار مهم است که اطلاعات حساسی مانند رمز دوم و شماره کارتمان توسط هکرها دزدیده نشود.

اگر کنار آدرس سایتی که از آن خرید می‌کنیم HTTP دیده شود، این بدان معناست که ارتباط ما با سرور بدون رمزنگاری صورت می‌گیرد که میدان را برای ورود شخص سوم که معمولاً هکرها و افراد سودجو هستند، باز می‌گذارد تا اطلاعات ما را به سرقت ببرند. به همین دلیل، خرید SSL جهت حفاظت از اطلاعات کاربران در بستر اینترنت و انتقال امن اطلاعات بین سرور و کاربر، برای تمامی وبسایت‌ها ضروری می‌باشد.

با خرید اس اس ال چه مزایایی به دست می‌آوریم؟

  • بازدیدکنندگان به ماندن در سایتی که دارای پروتکل HTTPS است، تمایل بیشتری خواهند داشت.
  • کاربران راحت‌تر به وبسایت شما اعتماد کرده و از خدمات و محصولاتتان استفاده خواهند کرد.
  • از سرقت اطلاعات وبسایت جلوگیری می‌شود.
  • اعتبار وبسایت افزایش می‌یابد و به آن هویت داده می‌شود.
  • فروش آنلاین سایت به دلیل افزایش اعتماد کاربران، بیشتر می‌شود.
  • سایت می‌تواند در زمینه SEO بهتر کار کند و رتبه بهتری در نتایج موتور جستجوی گوگل به دست آورد.
  • فروشگاه‌های آنلاینی که داخل ایران قرار دارند می‌توانند نماد اعتماد الکترونیکی (E-Namad) تهیه کنند.
  • از اطلاعات شخصی و بانکی کاربران محافظت می‌شود.

اهمیت گواهینامه SSL برای کسب رتبه در گوگل

گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که تمامی وبسایت‌ها باید از پروتکل HTTPS برخوردار باشند. دلیل وضع چنین قانونی این بود که کاربران راحت‌تر می‌توانستند سایت‌های قابل اعتماد را تشخیص دهند و اطلاعات خود را با خیال راحت به آن‌ها بسپارند. در واقع گوگل با این کار، هم یک امنیت اجباری در سطح وب ایجاد کرد و هم خرید SSL و داشتن پروتکل HTTPS را به عنوان یک ابزار قطعی برای قابل اعتماد بودن سایت‌ها تعیین نمود.

خرید ssl

هزینه خرید اس اس ال چقدر است؟ ‌

هزینه دریافت گواهینامه SSL با توجه به شرکتی که از آن گواهینامه را تهیه می‌کنید، متفاوت می‌باشد. برخی از شرکت‌ها این گواهینامه را به صورت رایگان ارائه می‌دهند اما تهیه گواهینامه اس اس ال رایگان به دلایل زیر توصیه نمی‌شود:

  • گواهینامه SSL رایگان تنها اعتبارسنجی دامنه را ارائه می‌دهد که برای بلاگ‌های کوچک و شخصی کافی است، اما سایت‌های فروشگاهی و تجاری قطعاً به اعتبار بیشتری نیاز دارند.
  • گواهی SSL پولی دارای مدت اعتبار بیشتری می‌باشد (بین یک تا سه سال)؛ در حالی که گواهی‌های رایگان تنها ۹۰ روز اعتبار دارند.
  • همه ما می‌دانیم که وقتی چیزی برچسب «رایگان» را داشته باشد، بدین معناست که فاقد برخی ویژگی‌های مهم و پشتیبانی خواهد بود. اگر وبسایت شما محل کسب و کارتان است، قطعاً توصیه می‌شود برای برخورداری از تمامی ویژگی‌های مهم، به خرید SSL بپردازید.

گواهینامه SSL را از کجا تهیه کنیم؟

با دانستن این اطلاعات مهم، می‌توانید سایتی امن راه‌اندازی کنید که بلافاصله اعتماد کاربران را به خود جلب می‌کند. یکی از بهترین شرکت‌هایی که می‌توانید گواهی SSL خود را از آن خریداری کنید، امن اس اس ال است که گواهینامه‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی ارائه می‌دهد. با خرید SSL از شرکت امن اس اس ال، این گواهینامه به صورت کاملا رایگان برای شما نصب می‌شود و می‌توانید از تأثیر آن بر سایت خود و همچنین رشد سئو سایت و رتبه آن در گوگل لذت ببرید.

کد خبر: ۱۵۱٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha