۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
آمریکا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را متوقف کند
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد:

آمریکا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را متوقف کند

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت: از آمریکا می‌خواهم تحریم‌ها علیه مردم ایران را در زمینه‌های غذا، دارو، آب و بهداشت را متوقف کند.

به گزارش بازار، النا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در نشست خبری که امروز در محل کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: من سفری به جمهوری اسلامی ایران داشتم که برای جمع آوری اطلاعات بی غرض و بی طرف برای شورای حقوق بشر بوده است. تمام اطلاعات بررسی و راستی آزمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: من نمایندگان دولت و نمایندگان جامعه‌های مختلف، بخش سلامت و اعضای دانشگاهی را ملاقات کردم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اظهار داشت: ایران مشمول تحریم های یکجانبه بوده و آمریکا تحریم های بزرگ مالی و بانکی را در طول سال‌ها علیه ایران اعمال کرده است. این اقدامات در سال۲۰۱۰ افزایش پیدا کرد و بانک های ایران را هم پوشش داد و در سال ۲۰۱۲ نیز تحریم های علیه بخش نفتی و کشتیرانی ایران تحمیل شد.

وی ادامه داد: بعد از امضای برجام شد تمام تحریم های ثانویه برداشته شد و بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم ها علیه ایران دوباره بازگشت.

دوهان اظهار داشت: کانادا هم تحریم‌های زیادی علیه بخش‌های اصلی ایران اعمال کرد.

وی افزود: من نمی‌خواهم به آمار بخش خاص اشاره کنم می‌خواهم به گزارش ما مراجعه کنید که گزارش هشت صفحه ای است، ما در این سفر توانستیم تاثیر مخرب تحریم‌ها بر روی سلامت، آموزش و پرورش، فرهنگ اقتصاد و ورزش و صنایع دستی گذاشته است را بررسی کنیم. تحریم‌ها تاثیر بیشتری بر روی خانواده های کم درآمد و سالمندان داشته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اظهار داشت: کمک های سازمان‌ها به دلیل مشکلاتی که در زمینه انتقال پول وجود دارد، تاثیری نداشته است. زندگی مردم دچار مشکل شده و وضعیت بدتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید کاملا در برابر این اقدامات ایمن باشد چراکه به عموم مردم خدمات ارائه می‌دهد، گفت: بنده دغدغه دارم که تحریم های یکجانبه حقوق بشر را نقض می‌کند. بسیاری از شرکت ها و نهادها را دچار نقض قانون کرده است.

دوهان تاکید کرد: تحریم های یکجانبه وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است، و به معشیت مردم و طبقه آسیب پذیر، آسیب زده است. این تحریم ها باعث مشکلات تبادل مالی و بانکی شده است و باعث شده دریافتی های ایران با مشکل مواجه شود و اتباع کشورهای دیگر هم با مشکل روبرو شده‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم گفت: این موضوع در مورد مسائل مربوط به دارو مشکل ایجاد کرده است. تحریم قطعات یدکی و نرم افزارها و تکنولوژی و دارایی‌های بلوکه شده ایران موجب شده تا ایران نتواند به دارایی های خود دسترسی پیدا کند و موجب مشکلات زیادی برای مردم ایران شده است.

وی تاکید کرد: کاهش درآمد دولت برای صادرات کالا، سلامت و بهداشت و اقتصادی مردم را به خطر انداخته است، بحث ایجاد محدودیت در واردات دارو به ایران، نقض حقوق بشر است.

دوهان اظهار داشت: تحریم‌ها موجب کاهش کیفیت زندگی مردم ایران شده است و این مسئله باعث شده که شرکت‌های خصوصی به دنبال راه‌های جایگزین باشند تا در تجارت بین المللی حضور داشته باشند. حتی مقالات علمی دانشمندان ایرانی برگشت میخورد و حق آموزش آکادمیک و فعال را پایمال می‌کند. تحریم‌ها مانع از کمک های حقوق بشری به ایران شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت: تحریم‌ها از جنبه اقتصادی مانع از این شده که دولت کمک‌های مستمری را به مردم پرداخت کند، به دلیل تحریم‌ها، دولت ایران قادر به تأمین خدمات کافی به اتباع و پناه جویان خارجی نبوده است. به دلیل وضعیت اقتصادی، حق استخدام و شغل و حق مردم ایران را نقض شده، که این امر موجب پایمال شدن حق مردم ایران شده است. این تحریم های یک طرفه قابل توجیه نیست.

وی با بیان اینکه من در این قسمت چند توصیه دارم به همه طرفین و یادآوری می‌کنم تعهد خود را سازمان ملل متحد فراموش نکنند، گفت: توصیه می‌کنم همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران متوقف شود. من از تمام کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال کردند به خصوص آمریکا می‌خواهم تحریم‌ها علیه مردم ایران را در زمینه‌های غذا، دارو، اب و بهداشت را متوقف کنند.
من به دولت آمریکا توصیه می‌کنم وضعیت اضطراری و تحریم‌ها علیه ایران را پایان دهد.

دوهان تاکید کرد: من از دولت آمریکا می‌خواهم تمام دارایی های بلوکه شده بانک مرکزی ایران را آزاد کنند و از همه بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌خواهم در راستای حقوق بشر، از این تحریم ها تبعیت نکنند.

وی ادامه داد: من از کشورهای تحریم کننده درخواست می‌کنم ایران بتواند حق عضویت خود را در سازمان ملل پرداخت کند. من از آمریکا میخواهم تا شرایط را برای هنرمندان ورزشکاران و دانشمندان ایرانی تسهیل کند تا از خدمات بهره شوند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تاکید کرد: من می‌خواهم تا تحریم ها در مورد بیماری های خاص از جمله دیابت و بیماری پروانه ای برداشته شود و شرایط درمان برای این بیماران فراهم شود، من از همه بانک‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های بین الملی می‌خواهم که چارچوبی را در نظر بگیرند تا حقوق عادی مردم نقض نشود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا این موارد توصیه شما در گزارش اخیرتان به آمریکایی هایی بوده است؛ گفت: همانطور که گفتم به بحث تبعیت افراطی از تحریم ها بپردازیم.
شرکت های خارجی تحریم‌ها را خیلی سفت و سخت انجام می‌دهند، باید شرکت‌ها و بانک‌ها باید فعال شوند و تحریم‌ها را لغو کنند چرا که به کشورها آسیب می‌زند.

دوهان با بیان اینکه تحریم ها در سال ۲۰۱۸ بیشتر شده است، اظهار داشت: تحریم های یکجانبه امروز سخت‌تر شده است و بعد از خارج شدن آمریکا از برجام تحریم‌ها فشرده تر شد و تحریم هایی وضع شد که شامل بیمه کالا و انتقالات بانکی نیز بود.

وی افزود: به خاطر دامنه تحریم‌ها، این موضوع تاثیر زیادی روی حقوق بشر گذاشته است و حتی دانشگاه‌ها، بخش ورزش و فناوری، آنقدر تحریم شده‌اند که ایران نمی‌تواند به سازمان ملل حق عضویت پرداخت کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تاکید کرد: موضوع سلامت، ‌بحثی حقوق بشری است و برخی از داروها تولید داخل هستند اما مواد خام آن از خارج تامین می‌شود اما کیفیت آن ها متفاوت است. در بحث دارو و مواد غذایی، حتی خود سازمان ملل هم نمی‌تواند این موارد را تحویل بدهد و درآمد کشور محدود شده است. ایران در بخش سلامت، ساخت مدارس با مشکل مواجه شده است.

وی تصریح کرد: همه کشورها نباید تعهدات بین الملی را نقض کنند، بنابراین باید توجه کنیم که اقداماتی که علیه ایران صورت می‌گیرد نقض حقوق بشر است. من فکر نمی‌کنم تحریم‌ها به این سرعت برداشته شود اما سعی می‌کنم این اقدامات انجام شود.

دوهان با بیان اینکه من مثال های عینی به آن ها نشان می‌دهم که حقوق بشر نقض شده است، گفت: کودکان پروانه ای حتی پانسمان و دارو رو هم در ایران نمی‌توانند تحویل بگیرند بنابراین انسان ها آسیب شدید دیده ا ند چرا که دولت های دیگر نمی دانند این تحریم‌ها چه آسیبی داشته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اظهار داشت: ما میخوایم در مورد بحث تحریم ها و نقض حقوق بشر صحبت کنیم. گام اول این است که پیش‌نویس گزارش نهایی را تهیه می‌کنم و اولا اطلاعات نقض حقوق بشر را آماده می‌کنم تا گزارشی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر مردم عادی منتشر شود.

وی ادامه داد: درمورد تحریم های فرا سرزمینی، آمریکا کار را پیچیده کرده است و تمایل از سوی آمریکا وجود دارد که متاسفانه قانون خود را بسط دهد تا کشورهای ثالثی تحت تاثیر قرار بگیرند.

دوهان با بیان اینکه قبل از اینکه به ایران سفر کنم جریانی علیه من راه افتاد و خواستند پیش شرط هایی بگذارند، اظهار داشت: در ونزوئلا و زیمباوه نیز کارزاری علیه مردم را افتاد و موضوعات دیگر را مطرح کردند. اما همانطور که اشاره کردم ما بیش از چهل تا موضوع ماموریتی داریم و ماموریت من فقط در مورد حقوق بشر نیست من فقط تاکید می‌کنم در حوزه کار خودم متمرکز می‌شوم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تصریح کرد: در ونزوئلا اثرات تحریم‌ها بسیار مخرب بود، زمانی‌که این داستان‌ها و روایت‌های وحشتناک را ارائه دادم همه تعجب کردند، این تحریم‌ها در نقض حقوق بین الملل است. تحریمی که علیه دولتی اعمال میشود نباید گسترش پیدا کند حتی درمورد افراد خارج از کشور نیز تاثیر گذار است.

وی گفت: ما در بخش دولتی و غیردولتی صحیت های زیادی داشتم. من کارمند سازمان ملل نیستم اما علی رغم اینکه کارمند نیستم این حق را دارم در شورای حقوق بشر صحبت کنم و این مسایل را گزارش کنم و توجه جهان را به این مشکلات و مسائل تحریم شده جلب خواهم کرد؛ تحریم‌های هدفمند شورای امنیت برای ما هم بسیار تعجب‌آور است و متاسفانه سازو کارهای قانونی برای افرادی که در لیست تحریم ها قرار می‌گیرند وجود ندارد.

کد خبر: ۱۵۱٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha