۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
طرح کارآفرینی مهارت‌بنیان در اردبیل اجرا می‌شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

طرح کارآفرینی مهارت‌بنیان در اردبیل اجرا می‌شود

اردبیل- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اردبیل گفت: در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» طرح کارآفرینی مهارت‌بنیان در اولویت برنامه‌های فنی و حرفه‌ای استان قرار دارد.

رحیم یونسی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا با ارائه آموزش‌های مهارتی برای۱۷ گروه هدف، به ارتقا توانمندی این گروه‌ها بعد از مشاوره و هدایت شغلی آنها کمک کنیم.

وی راهبری برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه کارآفرینی و کسب و کار را از دیگر برنامه‌های فنی و حرفه‌ای استان برشمرد و تصریح کرد: دوره‌های کارآفرینانه برای نوجوانان و ساماندهی و راهبری برگزاری رویدادهای کارآفرینی، استارتاپی و نظارت بر اجرای طرح‌های کارآفرینی مهارت‌بنیان دیگر رویکرد نظام فنی و حرفه‌ای استان اردبیل است.

تحقق ۱۰۶ درصدی را در اجرای برنامه‌های آموزشی سالانه
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اردبیل با بیان اینکه در سال گذشته با اجرای دوره‌های آموزشی مهارتی سعی کردیم تا توانمندی شاغلان را ارتقا دهیم، گفت:‌ در بخش دولتی و غیردولتی در مجموع بیش از سه میلیون و ۹۳۲ هزار نفر ساعت برنامه آموزشی اجرا شد که تحقق ۱۰۶ درصدی را در اجرای برنامه‌های آموزشی سالانه شاهد بودیم.

یونسی افزود: با رشد عملکرد ۶ درصدی علی رغم وجود پاندمی کرونا در ۶ ماهه اول سال گذشته،با بهره‌برداری از ظرفیت‌های آموزش مجازی و الکترونیکی سعی شد تا در نیمه دوم نیز فعالیت‌های مستمر مهارت‌آموزی را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این اداره کل علاوه بر آموزش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، در کارگاه‌های آموزشی ثابت نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی در مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها اقدام کرده است.

فعالیت مراکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در زندان اردبیل
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اردبیل مدل توسعه یافته جوار دانشگاهی را مؤثر در توسعه این برنامه‌های راهبردی اعلام کرد و ادامه داد: اجرای طرح مهارت‌آموزی هیبریدی دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: در کنار دانشگاه‌ها، آموزش گروه هدف زندانیان نیز با مدل موفق «زندان کارگاه آموزشی» و «زندان محیط کار واقعی» انجام شده و مراکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در زندان اردبیل فعالیت خود را انجام می دهد.

یونسی بیان کرد: در جوار شهرک‌های صنعتی نیز در تلاش هستیم تا مرکز ارتقا مهارت را برای کارگران واحدهای تولیدی راه‌اندازی کنیم که امیدواریم امسال با پیشرفت مناسب به بهره‌برداری برسد.

تلاش برای حمایت از استعدادهای برتر مهارتی و کارآفرینی در روستاها و مناطق عشایری
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اردبیل توسعه مراکز غیردولتی و خصوصی فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌ها را جز رویکردهای این اداره کل در قالب سیاست‌های اصل ۴۴ اعلام کرد و ادامه داد: ایجاد اشتغال برای متقاضیان تأسیس و اداره آموزشگاه‌های آزاد و مربیان فعال در دستور کار قرار گرفته است.

یونسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آموزش گروه‌های هدف روستایی و عشایری با همکاری بسیج سازندگی و در قالب طرح مهارت‌آموزی مورد توجه قرار گرفته و سعی ما بر این است تا حمایت از استعدادهای برتر مهارتی و کارآفرینی را در روستاها و مناطق عشایری شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: امسال برنامه آموزشی فنی و حرفه‌ای استان برای گروه‌های هدف ۱۷گانه در مجموع بیش از سه میلیون نفر ساعت پیش‌بینی شده که در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد این فعالیت‌های مهارت‌آموزی اجرایی می شود.

مدرک‌ فروشی مهارتی در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد اردبیل در حد شایعه
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اردبیل گفت: در حال حاضر در سطح استان ۱۸۰ آموزشگاه آزاد و ۱۰ مرکز جوار بین کارگاهی فعالیت می کنند که سعی ما بر این است تا با ساماندهی مربیان و نیروهای حق‌التدریس بتوانیم از توانمندی شرکای مهارت‌آموزی و سربازان مربیان نیز استفاده کنیم.

یونسی با رد شایعاتی مبنی بر مدرک‌ فروشی مهارتی در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد در سطح استان افزود: تنها یک فقره ابطال آموزشگاه‌های متخلف و چهار فقره تعلیق فعالیت این آموزشگاه‌ها را به خاطر تخلف و یا نقض مقررات شاهد بودیم و سعی کردیم تا جلوی تخلفات احتمالی را در صدور گواهینامه‌های فاقد مهارت‌آموزی بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: از طریق پورتال سازمان از مرحله ثبت‌نام تا دوره‌های آموزشی نظارت‌ها به درستی انجام شده و سعی بر این است تا به آموزش‌دیدگان واقعی گواهینامه و مدارک فنی و حرفه‌ای ارائه شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha