۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۱
«آندولوزیت» و «تراورتن» همدان ظرفیت جهانی شدن دارند| معادن همدان نیازمند نیروی کار
بازار گزارش می‌دهد؛

«آندولوزیت» و «تراورتن» همدان ظرفیت جهانی شدن دارند| معادن همدان نیازمند نیروی کار

همدان- معادن آندولوزیت در منطقه«زمان آباد» و سنگ تراورتن در روستای «دینگیله کهریز» همدان بخش کوچکی از پتانسیل عظیم معدنی این استان به شمار می‌آیند که از طریق آنها می‌توان نام همدان را جهانی کرد.

بازار؛ گروه استان ها: معادن و برداشت درست و به جا از معادن در رونق اقتصادی هر کشوری نقش چشم گیری دارد کمااینکه کشور ما ایران را می‌توان بهشت معادن جهان دانست چراکه ظرفیت زیادی در زمینه تولید ماده معدنی دارد.

استان همدان از طرفی به دلیل قرار گرفتن در زون سنندج_ سیرجان دارای معادن پرشماری است که می‌توان از طریق استخراج ماده معدنی علاوه بر درآمدزایی و اشتغالزایی برای جوانان جویای کار تحریم‌های اقتصادی دشمن را بی‌اثر کرد و با صادرات مواد معدنی کمیاب در دنیا به اقتصاد کشور کمک کرد کمااینکه گفتگو با فعالان عرصه معدن این موضوع را تایید می کند.

مدیرعامل شرکت «کیهان پایش الوند» در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرکت کیهان پایش الوند حدود ۲۰ سال در حوزه معدن فعالیت داشته است، اظهار کرد: شرکت ما توانسته چند قدم مهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت در کشور بردارد.

همدان دارنده بزرگترین معدن و تولید کننده آندولوزیت کشور است
حسین زارعی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم ما تولید آندولوزیت برای نخستین بار در ایران بود، ادامه داد: استان همدان دارنده بزرگترین معدن و تولید کننده آندولوزیت کشور است.

«آندولوزیت» و «تراورتن» همدان ظرفیت جهانی شدن دارند| معادن همدان نیازمند نیروی کار

وی با اشاره به اینکه معدن آندولوزیت زمان آباد در سال ۹۶ با حضور وزیر علوم به بهره برداری رسید، افزود: اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۷ توانستیم‌ محصول آندولوزیت را وارد بازار کنیم که همزمان با تحریم‌های سنگین کشور شده بود.

تولید ۸۰ درصد آندولوزیت دنیا در دست یک شرکت خارجی است و ما توانستیم این ماده را در کشور تولید و آن را وارد بازار کنیم

مدیرعامل شرکت «کیهان پایش الوند» با اشاره به اینکه شرکت‌های زیادی در دنیا برای تولید آندولوزیت وجود ندارد، اضافه کرد: تولید ۸۰ درصد آندولوزیت دنیا در دست یک شرکت خارجی است و ما توانستیم این ماده را در کشور تولید و آن را وارد بازار کنیم.

وی با اشاره به اینکه آندولوزیت در صنایع دیر گدازه استفاده می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر مصرف داخل کشور تامین شده و شرکت طرح‌های توسعه دارد و به صادرات و بازارهای منطقه فکر می‌کند.

زارعی با اشاره به اینکه پروانه شرکت تولید ۱۲ هزار تن آندولوزیت خالص با گرید ۹۸ درصد و هشت هزار تن گارنت است، ادامه داد: استان همدان پتانسیل بالایی در تولید آندولوزیت دنیا دارد.

وجود ۱۰۰ میلیون تن ذخیره آندولوزیت در استان همدان
وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیون تن ذخیره آندولوزیت با عیار ۵ یا ۶ درصد در استان همدان وجود دارد، افزود: استان همدان می‌توانو در دنیا به عنوان تولید کننده آندولوزیت مطرح شود.

مدیرعامل شرکت «کیهان پایش الوند» با اشاره به اینکه وجود معدن آندولوزیت فرصت خوبی است و اگر روابط خارجی ایران این اجازه را دهد و صادرات انجام خواهد شد، اضافه کرد: استان همدان می‌تواند بخش زیادی از بازار دنیا را در دست بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته به آلمان و نروژ صادرات داشتیم، عنوان کرد: صادرات آندولوزیت بعد از تحریم‌ها قطع شد و در حال حار صادرات خام نداریم و ماده باید با خلوص بالا تولید شود.

زارعی با اشاره به اینکه معادن آندولوزیت زمان آباد با دو روش روباز و زیر زمین استخراج می‌شود، ادامه داد: این ماده چون در سطح تشکیل شده باید استخراج آن به صورت رو باز و پله کانی انجام شود.

«آندولوزیت» و «تراورتن» همدان ظرفیت جهانی شدن دارند| معادن همدان نیازمند نیروی کار

مدیرعامل شرکت «کیهان پایش الوند» با بیان اینکه زمان خریداری معدن آندولوزیت پروانه ظرفیت سالانه استخراج ۱۵ هزار تن بوده است، افزود: ظرفیت برداشت را بالا بردیم و سالانه ۴۵۰ هزار تن ظرفیت برداشت از معدن است.

وی با اشاره به اینکه بعد از برداشت بازسازی معدن انجام می‌شود، اضافه کرد: طبق قانون بازسازی معدن بر عهده منابع طبیعی است و منابع طبیعی براساس حقوق دولتی باز سازی را انجام می‌دهد.

صنایع و معادن، محیط زیست و منابع طبیعی همه دوست دارند که کار پیش برود، اما دستور العمل اداره‌ها مانع کار می‌شود

زارعی در ادامه به مشکلات معدن داران اشاره کرد و تاکید بر اینکه مشکلات به قدری زیاد شده که سِر شدیم و نمی دانیم کدام را بگوییم، عنوان کرد: از صنایع و معادن مجوز می‌گیریم و سرمایه گذاری انجام می‌دهیم اما محیط زیست مانع کار می‌شود، در واقع صنایع و معادن، محیط زیست و منابع طبیعی همه دوست دارند که کار پیش برود، اما دستور العمل اداره‌ها مانع کار می‌شود.

مدیر معدن آندولوزیت زمان آباد نیز در ادامه بابیان اینکه بار معدن بعد از آتش باری در واحد فراوری خردایش و دانه بندی می‌شود، اظهار کرد: در مرحله نخست سنگ شکن سنگ‌هایی با ابعاد یک‌ متر را به سنگ به ابعاد زیر ۳۰ سانت تبدیل می‌کند.

وحید رضی با اشاره به اینکه در مرحله دوم سنگن شکن کوبیت سنگ‌ها با ابعاد ۳۰ سانت را به زیر سه سانت تبدیل می‌کند، ادامه داد: سنگ شکن عمودی هم سنگهایی با ابعاد سه سانت را زیر سه میلمتر تبدیل می‌کند و برای واحد فراوری حمل می‌شود.

عیار آندولوزیت همدان بین سه تا پنج درصد است
وی با اشاره به اینکه دانه‌های آندولوزیت سخت است و به راحتی پودر نمی‌شود، افزود: عیار آندولوزیت همدان بین سه تا پنج درصد است و بقیه باطله است.

مدیر معدن آندولوزیت زمان آباد با اشاره به اینکه ۱۳ تا ۱۴ هزار تن ماده معدنی از این معدن در سال تولید می‌شود، اضافه کرد: در ایران جز استان همدان تولید کننده آندولوزیت وجود ندارد.

کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با اشاره به اینکه معدن آندولوزیت چشم پهن یکی از معادن قدیمی است، اظهار کرد: اکتشاف این معدن به ۲۵ سال پیش بر می‌گردد.

«آندولوزیت» و «تراورتن» همدان ظرفیت جهانی شدن دارند| معادن همدان نیازمند نیروی کار

احمد رضایی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در سال ۷۹ پروانه بهره برداری این معدن صادر شده و تا چند سال پیش ظرفیت معدن محدود بود و برداشت محدود انجام می‌شد، گفت: از سال ۹۶ بهره بردار معدن جایگزین شد و هم اکنون ظرفیت معدن از ۱۵ هزار تن در سال به ۴۵۰ هزار تن افزایش پیدا کرده و واحد فعال است و توسعه فعالیت آن در دستور کار قرار دارد.

کارخانه سنگ بری در همدان ایجاد شود
بهره بردار معدن تراورتن روستای دینگیله کهریز همدان هم در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه سنگ تراورتن یک سنگ تزیینی برای نمای ساختمان است، اظهار کرد: باید کارخانه سنگ بری در همدان ایجاد شود.

شهرهای موفق در معدن سنگ از نیروی کار خارجی استفاده می‌کنند چراکه نیروی کار داخلی حاضر به کار در معدن نیست

رضا جاور با اشاره به اینکه اهالی روستاهای اطراف معدن و جوانان همدان حاضر به کار در معدن نیستند، ادامه داد: شهرهای موفق در معدن سنگ از نیروی کار خارجی استفاده می‌کنند چراکه نیروی کار داخلی حاضر به کار در معدن نیست.

وی با اشاره به اینکه سالانه مجوز برداشت ۱۵ هزار تن سنگ از معدن تراورتن را داریم،افزود: میانگین برداشت سالانه ما ۲.۵ تن است.

بهره بردار معدن تراورتن روستای دینگیله کهریز همدان با اشاره به اینکه سنگ تراورتن با ۱۵ نفر نیروی مستقیم برداشت می‌شود، اضافه کرد: چهار نفر نیروی کار به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند.

کارخانه‌های سنگ بری ضعیف شده و رو به تعطیلی هستند در حالی که اگر سنگ در استان فراوری شود هزینه حمل‌کمتر می‌شود و به صرفه خواهد شد

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های سنگ بری مشکل نیروی کار دارند، بیان کرد: کارخانه‌های سنگ بری ضعیف شده و رو به تعطیلی هستند در حالی که اگر سنگ در استان فراوری شود هزینه حمل‌کمتر می‌شود و به صرفه خواهد شد.

معاون امور معادن صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سنگ‌ تراورتن یک سنگ ساختمانی است، اظهار کرد: استان همدان بر روی زون سنندج_سیرجان واقع شده و سنگ‌های معادن یا ساختمانی و یا کانی‌های صنعتی است.

«آندولوزیت» و «تراورتن» همدان ظرفیت جهانی شدن دارند| معادن همدان نیازمند نیروی کار

محمد احمدی با بیان اینکه برای ۳۰۲ معدن پروانه بهره برداری با ۲۱ میلیون تن برداشت در استان همدان صادر شده است، ادامه داد: به دلیل نداشتن بازار مصرف فقط ۱۴.۵ میلیون تن ماده معدنی در استان همدان استخراج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید استحصال و فراوری مواد معدنی را به سقف نزدیک کنیم، افزود: آندولوزیت در کشور دو معدن دارد که خلوص معدن همدان بهتر است.

معاون امور معادن صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه معدن دینگیله کهریز یک معدن سنگ تریینی تراورتن است، اضافه کرد: این سنگ برای نمای ساختمان است و در این معادن به روش سیم برش استخراج انجام می‌شوند.

احمدی با تاکید بر فراوری داخل استان و عدم خروج سنگ خام از استان، بیان کرد: هزینه سوخت و حمل و نقل افزایش پیدا کرده و فراوری در خارج از استان به صرفه نیست ضمن اینکه فراوری در داخل استان به اقتصاد همدانی‌ها کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: باید معادن به نحو احسن معرفی شوند چراکه در تحریم‌ها همه بخش‌ها آسیب پذیر هستند به جز بخش معدن که به خارج کشور وابسته نیستیم.

کد خبر: ۱۵۱٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha