۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
تعطیلی در سایه عدم صرفه اقتصادی | تنور نانوایی‌ها سرد شد
بازار گزارش می دهد؛

تعطیلی در سایه عدم صرفه اقتصادی | تنور نانوایی‌ها سرد شد

شاهرود- بالا رفتن قیمت برخی اقلام مصرفی و در مقابل آن ثابت ماندن قیمت نان به گفته بسیاری از نانوایان استان سمنان مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر پدید آورده است.

بازار، گروه استان‌ها؛ تا روز گذشته در زمره بهترین نانوایی های شاهرود بود و صف‌های طولانی مقابل آن وجود داشت. مردم مدت‌ها به مهارت شاطر بجستانی که با چوب و تخته بلندی سنگ های داخل تنور را صاف و آماده کردن خمیر ها می کرد خیره می شدند. بوی نان میان خیابان و میدان می پیچید و مردم در ساعات مختلف روز مقابل آن صف تشکیل می دادند اما حالا تنها ظرف ۲۴ ساعت چراغ این نانوایی خاموش شده است.

این دومین مورد در یک هفته اخیر محسوب می شود. نانوایی هایی که چراغ تنور شان را خاموش می کنند و اعتقاد دارند عدم افزایش قیمت نان سبب نابودی شان می شود زیرا حقوق شاطر و کارگر خودشان را هم نمی توانند بدهند.

تعطیلی در سایه عدم صرفه اقتصادی | تنور نانوایی‌ها سرد شد

حقوق مصوب بالا است
یک نانوا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حقوق مصوب شورای عالی کار به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای نانوایی ها ندارد، گفت: با وجود عدم افزایش قیمت نان و در کنار آن گران شدن همه چیز از جمله اقلام اولیه مورد نیاز برای نانوایی مثل سبوس، کرایه حمل و نقل، نمک و غیره برای نانوایان نمی صرفد که حقوق شاطر و کارگر خودشان را بپردازد.

حسینی بیان کرد: از سوی دیگر یک نانوایی سنگکی که یک کارگر و یک شاطر داشته باشد باید ماهی حداقل ۱۳ میلیون تومان برای حقوق و بیمه این دو نفر کنار بگذارند یعنی روزی ۴۰۰ هزار تومان؛ از طرف دیگر روزی ۱۰۰ هزار تومان هم باید برای مصارف گاز، برق، نمک و غیره کنار بگذارد و به صورت متوسط ماهانه پنج میلیون تومان نیز برای اجاره آن مغازه باید در نظر گرفت که تقریباً روز ۲۰۰ هزار تومان می شود در این بین باید همپای حقوق دو کارگر نیز برای صاحب نانوایی باقی بماند که تقریباً روز ۳۰۰ هزار تومان می شود تا بتواند درب مغازه را باز و ارتزاق خانواده خودش را تامین کند.

حقوق مصوب شورای عالی کار به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای نانوایی ها ندارد

وی افزود: به عبارت دیگر این نانوایی باید روزی یک میلیون تومان سود خالص و نه فروش، داشته باشد تا سرپا بماند. حال سوالی که ما از مسئولان داریم این است که چند درصد از نانوایی های استان سمنان توان چنین درآمدی را دارند؟ اگر سود یک نانوایی را از پخت نان ۵۰ درصد در نظر بگیریم (که البته این میزان ۳۰ درصد هم در واقع نیست) باز هم با نان سه هزار تومانی روزانه یک هزار نان باید فروخته شود در حالی که سهمیه آرد اختصاص داده شده به نانوایی ها نهایتاً کفاف ۵۰۰ تومان را داشته باشد و این شرایط حاکم بر نانوایی های استان سمنان است.

کار نانوایی نمی صرفد
دیگر تولید کننده نان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در کنار موضوع اجاره مغازه و پول کارگر و شاطر باید به افزایش قیمت کنجد، نمک، سبوس، کیسه، حمل و نقل و غیره نیز اشاره کرد که در یک سال اخیر ۴۰۰ درصد بیشتر شدند و در نتیجه نانوایی به یکی از از مشاغل زیان ده بدل شده است.

رضا عامری با بیان اینکه وقتی همه اقلام مصرفی مورد نظر مردم از مرغ و تخم مرغ و روغن بیش از ۲۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما قیمت آنان تغییر پیدا نمی‌کند همچنین حقوق کارگران ظرف یک ماه ۵۷ درصد تغییر می کند اما قیمت نان ثابت می ماند، یک نانوا چطور می تواند زندگی خود و کارگرانش را تامین کنند؟

وی افزود: از طرف دیگر چه تعداد نان باید پخته شود تا یک مغازه بتواند سرپا بایستد؟ موضوعی که مسئولان به آن دقت نمی کند این است که ما باید با همان درآمد سابق حقوق افزایش پیدا کرده کارگر را بدهیم و مانند مردم از همان مرغ و گوشت و تخم مرغ گران شده نیز استفاده کنیم اگر قیمت های اقلام اساسی گران می شد می توانستیم در این زمینه صحبت کنیم اما حالا که همه چیز گران شده ما برای ارتزاق خانواده هایمان باید چه کنیم؟

تعطیلی در سایه عدم صرفه اقتصادی | تنور نانوایی‌ها سرد شد

نگرانی در زمینه تداوم فعالیت نانوایی ها
یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: نگرانی که در زمینه نانوایی ها با شرایط کنونی مطرح می شود این است که برای تامین نقدینگی مورد نیازشان، احتمال دارد به سمت آزاد فروشی آرد بروند البته این موضوع توسط اتحادیه ها و نانوایان تکذیب می شود اما به صورت واضحی زمینه آن فراهم شده است.

در کنار موضوع اجاره مغازه و پول کارگر و شاطر باید به افزایش قیمت کنجد، نمک، سبوس، کیسه، حمل و نقل و غیره نیز اشاره کرد که در یک سال اخیر ۴۰۰ درصد بیشتر شدند

حسن همتیان درباره دو نرخی شدن آراد، گفت: همواره اقلام چند نرخی با فساد همراه هستند لذا بیم این می رود که با افزایش قیمت آرد نانوایی ها آرد یارانه شان را به فانتزی پزها بفروشند چرا که فروش نان نهایتا ۳۰ تا ۵۰ درصد سود دارد اما فروش آرد آزاد می تواند تا ۴۰۰ درصد برای یک نانوا سود داشته باشند لذا زمینه فروش آرد آزاد پدیدار شده است و دولت می بایست بر روی این موضوع نظارت بیشتر را داشته باشد.

وی افزود: سهمیه نانوایی ها همین حالا نیز کفاف پرداخت هزینه ها و تقاضای بازار را نمی دهد و اگر قرار باشد بخشی از آرد نانوایی ها فروخته شود قطعاً با کاهش تقاضا و گرفتاری های مردم روبرو خواهیم شد کمااینکه در همین یک هفته اخیر افزایش صف های مقابل نانوایی ها بیانگر کاهش ارزش است. از سوی دیگر دولت باید در زمینه کاهش عرضه همانطوری که برای مرغ و روغن اقدامات لازم را صورت داد می بایست در حوزه نیز تمهیدات لازم را بیندیشند.

آیا نان گران می شود؟
این کارشناس اقتصادی همچنین ادامه داد: موضوعی که مطرح می شود و ما این است که اصلاً جامعه توان افزایش قیمت نان را دارد پیش بینی ها نشان می دهد که قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد زیرا غیرممکن است که در یک جامعه یک قلم از اقلام اساسی گران شود و یک قلم دیگر از این اقلام گران نشود. از سوی دیگر افزایش قیمت ها به موازات افزایش هزینه‌ها بالا می‌رود.

همتیان با بیان اینکه تاثیر افزایش قیمت مرغ بر حمل و نقل و دیگر اقلام نیز به وضوح پدیدار خواهد شد، گفت: گران شدن نان، اجتناب‌ناپذیر است پیش‌بینی می‌شود که دولت برای رفع این مشکل، نان را چند نرخی عرضه کند برای مثال اعلام شود که خانوار با کارت یارانه خود می تواند ۲۰ نان در ماه با قیمت کنونی بخرد و در صورتی که بیش از این میزان مصرف را می‌بایست از قیمت بازار آزاد تهیه کند برای مثال احتمال دارد نان سنگک سه هزار تومانی مثلا به ده هزار تومان افزایش پیدا کند اما قیمت مصوب یارانه ای آن سه هزار تومان باقی بماند.

سهمیه نانوایی ها همین حالا نیز کفاف پرداخت هزینه ها و تقاضای بازار را نمی دهد

وی افزود: هرچند فعلاً دولت در این زمینه اظهار نظری نکرده و این تنها گمانه‌زنی محسوب می شود در این صورت شاید بتوان به فعالیت و نانوایی ها تداوم بخشید و راهکاری برای حمایت از آنها پیدا کرد در غیر این صورت نانوایی ها با مشکلات عدیده ای روبرو می شود.

تعطیلی در سایه عدم صرفه اقتصادی | تنور نانوایی‌ها سرد شد

بازار آزاد آرد
تحقیقات خبرنگار بازار به وضوح نشان می‌دهد که بعضی از نان های حجیم و ساندویچی به وضوح رنگی تیره تر از سابق دارند و این نشان می‌دهد که آرد نانوایی ها به سمت فانتزی پرواز ها باز شده است موضوعی که مسئولان استانی در صدد مقابله با آن و البته برخورد با مسببان هستند اما سوال اساسی این است که وقتی شرایط برای وقوع تخلف از سوی دولت مهیا می‌شود آیا برخوردهای قهری درباره آن جواب می دهند؟

در صورتی که مشکلات و نانوایی ها حل نشود چطور می توان انتظار داشت که این واحدهای صنفی آرد را آزاد نفروشند؟ و در نهایت دولت چه اقدامی را برای این موضوع انجام خواهد داد تا نانوایی‌ها تقویت شود؟ باید منتظر ماند و دید که دولت برای این منظور چه تمهیداتی را اتخاذ خواهد کرد.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha