۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲
اصلاح نظام پولی-بانکی فرصتی پیش‌روی کشور
کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد

اصلاح نظام پولی-بانکی فرصتی پیش‌روی کشور

سیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با از سرگیری دور جدید مذاکرات، برخی معتقدند هنوز احتمال توافق وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، امیر سیدی کارشناس بازارسرمایه، اثر رفع تحریم‌ها بر بازارسرمایه را بررسی کرد گفت: وقتی دولت به درآمدهای نفتی دسترسی داشته باشد و قیمت نفت هم صعودی باشد، به نظر می‌رسد هم دولت کسری بودجه نداشته باشد، و هم بانک مرکزی با منابع ارزی حاصل شده بتواند بازار ارز را به خوبی مدیریت کند. اگر این مدیریت به گونه‌ای باشد که ارز تک نرخی باشد و جلوی نوسانات آن گرفته شود و قیمت مناسب باشد، خود به خود منجر به کاهش نرخ سود بانکی می شود و اصلاحات در نظام بانکی را هم تسهیل می‌کند؛ همه این موارد می تواند منجر به رونق سرمایه‌گذاری در کشور شود.

این فعال بازار سرمایه افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها امکان سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی و پالایشی و سایر صنایع، فراهم می‌شود. نکته مهم این که زمانی که دولت در اثر رشد فروش نفت (با رشد قیمتی نفت) نیاز به تامین مالی از بازارسرمایه و با نرخ‌های فعلی نداشته باشد، انتظار می‌رود شاهد کاهش نرخ سود بانکی هم باشیم.

او افزود: ضمن این که ذخایر بانک مرکزی می تواند در اثر خرید ارز دولت افزایش پیدا کند و بانک مرکزی می‌تواند به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند. براین اساس، اگر با نرخ درستی تک نرخی شدن انجام بگیرد، می تواند منجر به رونق تولید و سرمایه گذاری شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اثر احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بر بازارسرمایه گفت: به طور قطع رفع تحریم‌ها بر اقتصاد و بازارسرمایه اثر مثبت خواهد گذاشت که از چند جهت قابل بررسی است؛ در حال حاضر اقتصاد هزینه بسیار زیادی بابت تحریم‌ها پرداخت می‌کند. از طرفی، عدم فروش نفت دولت یکی دیگر از اثرات وجود تحریم‌ها در اقتصاد است که سبب می‌شود فشار رفع کسری بودجه دولت تا حدی به بازارپول و سرمایه منتقل شود.

سیدی، افزود: هزینه‌های بالای مبادلاتی کشور، پیشی گرفتن استهلاک از سرمایه‌گذاری نیز از موضوعاتی است که در اثر تحریم‌ها ایجاد شده است.

او ادامه داد: در مرحله نخست سیستم بانکی و خودروسازها به خصوص خودروسازهایی که خودروهای سنگین تولید می‌کنند از تحریم ها آسیب بیشتری دیدند که با رفع تحریم‌ها گشایش های زیادی برایشان رقم خواهد خورد و این بار به نظر می رسد که با توجه به فرسودگی ناوگان سنگین کشور، این گروه بتوانند جهش خوبی داشته باشند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: سیستم بانکی هم با برگشت تجارت خارجی می‌تواند کمک زیادی به این گروه‌ها داشته باشد. در حال حاضر، شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده در شرایط تحریمی تحت فشار زیادی قرار دارند، در بسیاری از اوقات ما به‌التفاوت ارز آزاد و ارز نیمایی هزینه‌هایی را بر آنها تحمیل می کند؛ همچنین در خصوص صادرات و دریافت پول و حمل و نقل نیز هزینه‌های زیادی پرداخت می‌شود که با رفع تحریم‌ها در این حوزه‌ها هم به بازار کمک خواهد شد.

سیدی تصریح کرد، مجموعه عوامل یاد شده در بالا را عواملی در جهت اثرگیری مثبت بازارسرمایه از رفع تحریم‌ها دانست و گفت: توجه داشته باشید که جریان وجوه نقد آتی، ارزش روز و افق آینده بازار را تعیین می کند. در این فرمول دو فاکتور بسیار مهم «نرخ سود بانکی» و «ریسک «وجود دارد؛ عواملی که در تنزیل قیمت جریان وجوه نقد و قیمت روز سهام تاثیر بسزایی دارند. حال در اثر توافق و رفع تحریم‌ها هر دو عامل را می‌توان به طور کاهشی برآورد کرد.

او افزود: در این شرایط، ریسک سرمایه‌گذاری به دلایل مشخص کاهش پیدا می‌کند؛ موضوعی که برطرف شدن موارد ابهام در بازار سرمایه و غیرقابل پیش‌بینی شدن اقتصاد در شرایط تحریم را شامل می‌شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha