۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کریدور جدید ایران و ارمنستان؛ حل مشکل عوارض کامیونهای ایرانی| دستیابی به ارقام بالای ترانزیت جاده ای
بازار گزارش داد؛

کریدور جدید ایران و ارمنستان؛ حل مشکل عوارض کامیونهای ایرانی| دستیابی به ارقام بالای ترانزیت جاده ای

مسیر جدید ترانزیتی میان ایران و ارمنستان که جدا از ساخت مسیر جایگزین گوریس_قاپان است، برای جمهوری اسلامی، ارمنستان و همچنین کشورهایی که از آن بهره‌برداری خواهند کرد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در دو ماه گذشته و در جریان سفر رضا فاطمی امین در سفر رسمی به ارمنستان، وزیر صمت کشور به دلیل آن که یکی از چهار مسیر اصلی کریدور حمل و نقل جنوب _شمال از ارمنستان می گذرد، توسعه این کریدور بین المللی که هدف آن تقویت ارتباط تجاری بین کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است، را از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی در تقویت روابط با ارمنستان توصیف کرد و اجرایی شدن ارتباط حمل و نقل جدید بین دو کشور را ضروری دانست.

البته، پیش از آن سفر، ایران آمادگی خود را برای همکاری با ارمنستان در ساخت مسیر جدید مواصلاتی (جاده کجاران_سیسیان) اعلام کرده بود. مسیر ۶۴ کیلومتری بخش کریدور حمل و نقل ایران_ارمنستان_گرجستان، به عنوان بخشی از پیشنهاد ایران برای راه اندازی کریدور حمل و نقل شمال_جنوب مطرح شده است.

در همین راستا، اواخر ماه گذشته نیز خبری در خصوص روابط و همکاری های ایران و ارمنستان مبنی بر آمادگی ایران برای همکاری با این کشور در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به منظور تکمیل کریدور ارتباطی جدید دو کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شد. در همان زمان، آرسن آواجیان سفیر ارمنستان و معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص همکاری های حمل و نقل دو کشور و تسهیل ارتباطات جاده ای ایران و ارمنستان و این موضوع که ایران با ایجاد مسیرهای بین المللی جدید به دنبال ارتقای مزیت های ترانزیتی خود است، به گفتگو پرداختند.

در ادامه پیگیریهای دو کشور در خصوص همکاریهای ترانزیتی، رستم قاسمی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی ایران و وزیر امور زیرساخت‌های ارمنستان اعلام کرد: از آن جایی که تردد ترانزیتی میان ایران و ارمنستان قابل قبول نیست، ساخت یک مسیر جدید میان دو کشور یک گام برای دستیابی به ارقام بالای ترانزیت جاده‌ای خواهد بود.

اگر همکاری جدی برای تردد جاده‌ای میان ایران و ارمنستان فراهم شود، محلی برای توسعه کریدور ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب خواهند بود

وی همچنین گفت که اگر همکاری جدی برای تردد جاده‌ای میان ایران و ارمنستان فراهم شود، محلی برای توسعه کریدور ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب خواهند بود. بر همین اساس، کالای مورد نیاز ارمنستان از ایران یعنی از طریق بندر شهید رجایی به سوی جلفا و سپس ارمنستان توسط راه آهن امکان پذیر خواهد بود.

این موضوع همچنین برای رانندگان کامیونهای ایرانی که از مدتها پیش تحت عوارض گمرکی جمهوری آذربایجان برای رسیدن به ارمنستان قرار گرفته اند، (در محدوده نوردوز به ایروان که حدود ۴۰۰ کیلومتر است، حدود ۲۱ کیلومتر از آن مسیر با توجه به تحولات اخیر، جزء خاک جمهوری آذربایجان محسوب می شود) حل خواهد شد و آنها دیگر مجبور به پرداخت هزینه هایی به گیت گمرکی جمهوری آذربایجان نیستند.

در حال حاضر یک مسیر ارتباطی از مرز نوردوز در آذربایجان شرقی تا مرکز کشور ایروان به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد که این مسیر به عنوان کریدور شمال_جنوب به مرز گرجستان می‌رسد و عملا این مسیر بخشی از کریدور شمال_جنوب محسوب می‌شود که ایران از این مسیر از طریق ارمنستان و گرجستان به حوزه قفقاز و در نهایت به اروپا متصل می شود.

دولت ارمنستان اعلام کرده که کریدور شمال_جنوب ارتباط ایران و ارمنستان نه تنها در بخش حمل و نقل ارتباط بین دو کشور را فراهم می‌کند، بلکه در توسعه حمل و نقل بین الملل مؤثر است

در واقع، پیش از این نشست مشترک، از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود که ایران با احداث جاده تبریز تا مرز نوردوز شرایط تکمیل کریدور شمال_جنوب با ارمنستان را فراهم می کند که در صورت تکمیل علاوه بر کاهش مسیر، می تواند با کریدورهای موازی نیز در رقابت باشد.

بر همین اساس، دولت ارمنستان نیز اعلام کرده که کریدور شمال_جنوب ارتباط ایران و ارمنستان نه تنها در بخش حمل و نقل ارتباط بین دو کشور را فراهم می‌کند، بلکه در توسعه حمل و نقل بین الملل مؤثر است. از این رو، ساخت این کریدور از خاک خود را جزء اولویت های کشور دانسته و فعالیت‌های مقدماتی آن را به سرعت انجام خواهد داد.

علاوه بر آن، مقامات ارمنی بارها اعلام کرده اند که امکان ترانزیت کالا از خلیج فارس به ارمنستان و از آنجا به دریای سیاه و اروپا نیز فراهم است، ضمن اینکه از سال گذشته این کشور به دنبال ساخت جاده ترانزیتی جدید از ایران تا گرجستان بوده و برای مشارکت در ساخت این مسیر جدید که ایران را به گرجستان وصل می کند، جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرده است.

در میان مسیرهای موجود و در حال احداث، مسیر جدید بین ایران و ارمنستان که البته جدا از ساخت مسیر جایگزین گوریس_قاپان است، برای دو کشور و همچنین کشورهایی که از آن بهره‌برداری خواهند کرد، اهمیت ویژه‌ای دارد

در میان مسیرهای موجود و در حال احداث، این مسیر جدید که البته جدا از ساخت مسیر جایگزین گوریس_قاپان است، برای ایران، ارمنستان و همچنین کشورهایی که از آن بهره‌برداری خواهند کرد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

بنابراین، با تکمیل این جاده یک راه جایگزینی موازی جاده قبلی ایجاد خواهد شد تا جمهوری اسلامی بدون عبور از جمهوری آذربایجان به ارمنستان متصل شود یعنی باید سریعا یک مسیر جایگزینی ایجاد شود که دیگر از خاک آذربایجان ترددی انجام نشود و این موضوع برای ارمنی‌ها هم حائز اهمیت و خواست آنها هم است. بنابراین احداث مسیر جایگزین در دو واریانت موضوع مورد توافق میان مقامات ایران و ارمنی بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

واریانت اول عملا از قاپان به سمت تاتو است و از تاتو به سیسان می‌رود. از آنجایی که شهر تاتو یک شهر تفریحی است، جاده‌ای آسفالت شده دارد. اما با جاده آنتی پس از حدود ۲۱ کیلومتر از منطقه گوریس به این مسیر منتهی می شود که طول این جاده جایگزین، حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر و بخشی از آن جاده آسفالت شده است و مشکلی در آن محدوده وجود ندارد. بخش باقی مانده آن حدود ۲۰ کیلومتر بوده که ۱۰ کیلومتر آن آسفالت باقی مانده است.

احداث واریانت دوم از تاتو به سیسیان برای رفع گردنه‌های موجود است که عملیات ساخت آن از سال گذشته آغاز شده و دو پیمانکار در حال فعالیت در این مسیر هستند که عملیات احداث و تکمیل این مسیر قراره بوده تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

بر همین اساس، برنامه ارمنستان این است که یک محور جدید را طراحی کنند تا محور جنوبی ایروان به سمت مرز ایران در برگیرد و بخشی از مسیر سخت فعلی را به نصف کاهش می‌دهد. برای ایران نیز، با تکمیل این جاده جدید یک راه جایگزینی موازی جاده قبلی ایجاد خواهد شد تا بدون عبور از جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی نیز به ارمنستان متصل شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 0
      ایران باید در داخل کشورهای مختلف جاده‌ای جداگانه داشته باشد تا مشکل آذربایجان پیش نباید .ای کاری که می‌کند خیلی خوبه .