۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
مذاکرات ایران و ارمنستان درباره همکاریهای حوزه حمل ونقل

مذاکرات ایران و ارمنستان درباره همکاریهای حوزه حمل ونقل

وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیر ساخت ارمنستان درباره گسترش همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل به ویژه افزایش ترانزیت و تسهیل تردد مذاکرات دو جانبه‌ای انجام دادند.

به گزارش بازار، رستم قاسمی گفت: ایران و ارمنستان در یک ژئوپلتیک منطقه ای قرار دارند و اگر همکاری جدی داشته و امکاناتی را برای تردد جاده های کشور فراهم کنند می توانند محل کریدور ترانزیتی شرق و غرب و جنوب به شمال باشند.

قاسمی افزود : طبیعتاً با توجه به شرایط ارمنستان؛ به لحاظ جاده ای؛ محدودیتی برای کامیون های ایرانی و تردد آنها وجود دارد که اکنون همکاران ما در ارمنستان در جهت توسعه جاده های کشورشان از پیمانکاران ایرانی در بخش توسعه این جاده ها دعوت کردند که با افزایش تعریض و استاندارد کردن این جاده ها؛ می توانند حجم حمل و نقل جاده ای ما را خیلی افزایش دهند.

وزیر راه گفت : درباره حمل و نقل ترکیبی هم می توانیم کالای مورد نظر ارمنستان را از طریق بندر شهید رجایی با راه آهن به جلفا برسانیم و از آنجا دوستان می توانند حمل کنند یا در مسیرهای دیگری در کشور ما این امکان فراهم است.

وی افزود : یکی از موضو هایی که در این جلسه بحث و قرار شد در این سفر هم درباره آن به جمع بندی برسیم، موضوع تردد جاده ای است که امیدواریم در این سفر به نتیجه برسد.

قاسمی درباره حضور شرکت های ایرانی در ارمنستان برای اجرای طرح ها نیز گفت: ایرانیها دارای توانایی های زیادی در حوزه های ساخت و ساز جاده ای، اتوبان ها، پل ها هستند که شاید در بین کشورهای دیگر جزو کشورهای نمونه باشند و طبیعتاً سود پروژه که اشاره شد بستگی دارد به اجرای زمانبندی پروژه و بحث هایی که در پروژه وجود دارد و شرکت هایی که در این طرح شرکت می کنند.

وی گفت : فردا وزیر ارمنستان قرار است از آزادراه تهران - شمال بازدید کند و آنجا درباره بزرگترین پل جاده ای کشور که بیش از شش و نیم کیلومتر به صورت ممتد ساخته شده و این توانمندی فنی مهندسی کشور است که امیدواریم بتوانند در آذربایجان و طرح های بزرگ این کشور هم شرکت کنند.

قاسمی درباره کریدور شرق هم گفت: تقریباً به لحاظ فیزیکی کارهای بندر چابهار تمام شده است و با هندی ها برای تجهیز و بهره برداری از آن توافق کردیم که البته اختلافاتی بین سازمان بنادر با هندی ها وجود دارد که یک تیم مشترک گذاشته شده که بتوانند این مشکل را برطرف کنند اما مشکل ما در کریدور شرق بحث پس کرانه و راه آهن است و منابع بسیار زیادی لازم دارد.

قاسمی گفت : درگذشته منابع خیلی خوبی اختصاص داده نشده است اما اخیراً با حمایتی که از سوی دولت صورت گرفت، توانستیم وامی را از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم گرچه با این اعتبار هم پروژه به اتمام نمی رسد اما در اولویت دولت است که کریدور شرق هر چه زودتر به اتمام برسانیم.

کد خبر: ۱۵۰٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha