۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
بی‌تدبیری مسئولان دلیل اصلی هیجانات بازار خودرو است| مقصد نامعلوم قیمت‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بی‌تدبیری مسئولان دلیل اصلی هیجانات بازار خودرو است| مقصد نامعلوم قیمت‌ها

شیراز- کارشناسان خودرو بر این باورند که بی تدبیری مسئولان دلیل اصلی هیجانات بازار است که البته این نوسانات در بازار خودروهای ارزان قیمت بیشتر به چشم می‌خورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت خودرو در کشور ما سه برابر قیمت جهانی است، به عنوان مثال اگر قیمت جهانی یک خودرو ۶۰۰ میلیون تومان باشد در کشور ما همان خودرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عرضه می شود و یا اگر قیمت جهانی یک خودرو ۹۰۰ میلیون تومان است آن خودرو در کشور ما با قیمت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عرضه می شود.

در سال جاری با توجه به وعده های وزیر صمت و مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور برای افزایش تولید خودرو در سال جاری انتظار می رفت تا حدودی قیمت خودرو کنترل شود اما نه تنها وعده های افزایش تولید تاکنون محقق نشد بلکه در سال جاری شاهد افزایش قابل توجه قیمت خودرو نیز بوده ایم و همانگونه که اشاره شد قیمت اغلب خودروها نسبت به اسفند ماه سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.

قیمت خودرو از ابتدای سال با نوسانات زیادی همراه بود. البته به عقیده کارشناسان به نظر نمی رسد این نوسان قیمتی در آینده کاهش یابد و بازار به ثبات نسبی برسد. کارشناسان معتقدند عملی نشدن وعده های دولت یکی از دلایل افزایش قیمت است.

چالش‌های جدی بازارهایی مثل بازار طلا، بورس و ارز
طبق گفته کارشناسان این بازار برنامه های دولت به شکل کلی تورم زا است وکشور با کاهش ارزش ریال مواجه بوده وخواهد بود. همچنین، بازارهایی مثل بازار طلا، بورس و ارز با چالشهای جدی روبه رو هستند و با این شرایط برخی افراد بهترین بازار را برای سرمایه گذاری، بازار خودرو می دانند.

البته موضوع دیگری هم که در این خصوص تاثیرگذار است ایجاد تورم پنج تا هفت درصدی در دنیا است. علاوه بر آن، جنگ اوکراین و روسیه باعث افزایش قیمت انرژی و در ادامه افزایش قیمت فلزات شده وپیش بینی می شود قیمت خودرو در دنیا نیز با افزایش همراه شود.

قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودرو در گفتگو با بازار گفت:قیمت فروش خودرو در بازار که از ابتدای امسال روند صعودی به خود گرفته همچنان در حال افزایش است،

هدایت الله باقری به عملی نشدن وعده های دولت در خصوص وضعیت صنعت خودرو اشاره و اظهار کرد: نه تنها وعده های دولت و خودروسازان برای افزایش تولید محقق نشد بلکه در حال حاضر شاهد کاهش نسبی تولید نیز هستیم؛ عدم تناسب بین عرضه و تقاضا عامل مهم و تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو است.

بی‌تدبیری مسئولان دلیل اصلی هیجانات بازار خودرو است| مقصد نامعلوم قیمت‌ها

وی با اشاره به اینکه تصمیمات و برنامه های دولت در رابطه با قیمت خودرو مردم را نگران و بازار نیز نوسانی ساخته است، توضیح داد؛ در سال گذشته تقاضای واقعی مردم برای خرید خودرو به دلیل وعده های دولت به تعویق افتاد و به گونه ای که مردم برای خرید خودرو دست نگه داشتند و برای تغییر شرایط بازار منتظر و دست به عصا ماندند.

نوسان قیمتی در بازار خودروهای ارزان قیمت بیشتر دیده می شود و دلیل این موضوع تعداد بیشتری متقاضی برای این خودروها است

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروشیراز اما اخبار منتشر شده مبنی بر حذف خودروهای ارزان قیمت و تورم ۴۰ درصدی را بر افزایش قیمت ها در بازار خودرو تاثیر گذار دانست و گفت : البته نوسان قیمتی در بازار خودروهای ارزان قیمت بیشتر دیده می شود و دلیل این موضوع تعداد بیشتری متقاضی برای این خودروها است؛ قیمت خودروهای داخلی را با عرضه بیشتر خودرو به بازار می توان کنترل کرد.

بازار خودروهای خارجی نیز با روند صعودی قیمت ها همراه است
به گفته وی، البته بازار خودروهای خارجی نیز با روند صعودی قیمت ها همراه است و به نظر می رسد با ادامه شرایط موجود و نابسامانی های اقتصادی و وعده های غیر قابل تحقق، قیمت این خودروها در هفته های آینده باز هم روند افزایشی را تجربه کند.

باقری بی تدبیری مسئولان را دلیل اصلی هیجانات بازار خودرو دانست و اظهارکرد: متاسفانه بازار هیجانی خودرو با مشکل رکود نیز دست و پنجه نرم می کند و این شرایط گردن گیر اکثر بازارها به ویژه بازارهای سرمایه ای است.

وی یکی از راه های کنترل قیمت خودرو در شرایط فعلی را واردات خودرو عنوان کرد و گفت: هر زمان خودرو به اندازه کافی وارد بازار شود می توان به کاهش نوسانات و بی سامانی های این بازار امیدوار بود؛ ضمن اینکه اگر خودروی با کیفیت وارد شود خودروسازان مجبور به ارتقا کیفیت تولیدات خود می شوند.

کد خبر: ۱۵۰٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha