۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
شهر سلامت شیراز در کما| توریسم درمانی نوشداروی اقتصاد فارس
بازار گزارش می دهد؛

شهر سلامت شیراز در کما| توریسم درمانی نوشداروی اقتصاد فارس

شیراز- گردشگری سلامت یکی از پیشران های مهم شکوفایی اقتصادی فارس به شمار می رود که باید از آن به صورت مناسبی بهره برد.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از نیم قرن است که از شیراز به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور یاد می شود. شیراز با داشتن ده ها بیمارستان مجهز تخصصی و فوق تخصصی، خیریه و خصوصی و همچنین داشتن تعداد قابل توجهی پزشک حاذق در تمامی حوزه ها دارای جایگاه ویژه ای در علم پزشکی است.

انجام عملهای نادر جراحی از جمله جراحی تحریک الکتریکی مغز، جراحی نادر تومور استخوان «ساکروم»در ناحیه لگن، بستن نشت دریچه میترال از طریق نوک قلب، پیوند همزمان کبد و کلیه و ده‌ها عمل دیگر فقط گوشه ای از توانایی های پزشکان در استان فارس و شهر شیراز است.

در این سال ها شهر شیراز همواره شاهد حضور تعداد قابل توجهی از گردشگران حوزه درمان از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات، عمان و... بوده است. بر اساس آمارها سالیانه بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد ایران می شوند که شهر شیراز به دلیل جاذبه ها و ظرفیت های بسیاری که در این حوزه دارد، از شهرهای پیشرو توریسم درمانی به شمار می رفت.

طی چند مدت اخیر مسئولان استانی از کاهش سهم فارس در حوزه جذب گردشگر پزشکی و درمانی انتقاد کرده و خواستار رفع چالش ها و مشکلات پیش روی گردشگران حوزه سلامت در استان فارس شده اند.

فارس قطب بهداشت و درمان جنوب کشور
نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با تاکید بر اینکه استان فارس به دلایل شرایط و ظرفیت های حوزه پزشکی قطب بهداشت و درمان جنوب کشور به شمار می رود، گفت: این استان به دلیل برخورداری از به روزترین داشته ها و همچنین امکانات پزشکی یکی از استان های مهم کشور در حوزه بهداشت و درمان به شمار می رود.

جلال رشیدی یکی از ظرفیت های مهم استان فارس در حوزه بهداشت را نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس عنوان کرد و افزود: نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان، امارات و... یک ظرفیت مهم و عظیم برای استان فارس به شمار می رود که باید با برنامه ریزی دقیق برای رفع موانع و چالش های پیشروی گردشگران پزشکی اقدام کرد تا بتوانیم با جذب گردشگر علاوه بر برندسازی و شناساندن استان، از این ظرفیت عظیم استفاده لازم را برد.

در این سال ها به دلیل عدم برنامه ریزی دقیق آنگونه که باید از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده نشده، مسئولان استانی باید هرچه سریعتر برای استفاده از این پتاسیل وارد میدان شوند

وی با انتقاد از اینکه طی چند سال گذشته استفاده از این ظرفیت بزرگ مغفول مانده است، تاکید کرد: در این سال ها به دلیل عدم برنامه ریزی دقیق آنگونه که باید از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده نشده از این رو ضروری است مسئولان استانی هرچه سریعتر برای استفاده از این پتاسیل وارد میدان شوند.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استاندار فارس فردی فعال در حوزه بهداشت و درمان است، گفت: امیدواریم که شخص استاندار که خودش از پزشکان حاذق استان به شمار می رود با توجه به شناخت از چالش هایی که در حوزه گردشگر درمانی وجود دارد نسبت به رفع این چالش ها اقدام کند تا بتوانیم از این ظرفیت مغفول مانده استان نهایت بهره بری را داشته باشیم.

دلالان به گردشگری سلامت هم ورود کردند
معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس نیز در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر به توریست های درمانی برخی از کشورها مانند قطر، کویت و عمان خدمات پزشکی ارائه می شود، گفت: متاسفانه یکی از چالش های اساسی در حوزه گردشگر پزشکی و درمانی مربوط به این است که هدایت این افراد از مجاری قانونی انجام نمی شود و ورود واسطه و دلال ها مشکلات و مسائلی را به وجود آورده است.

محمد فرخ زاده افزود: هم اکنون ۴۰ آژانس هوایی از ۱۸۰ آژانس فعال در استان فارس مجوز جذب گردشگر درمانی را دارند البته دانشگاه های علوم پزشکی برای ۱۵ شرکت تسهیل گردشگر درمانی نیز مجوز صادر کرده که با این تفاسیر ۵۵ آژانس و دفتر تسهیل گردشگر پزشکی در سطح استان فعالیت دارند.

نرخ های مربوط به مراکز متفاوت است و سطح بندی مناسبی هم در بیمارستان ها صورت نگرفته و به همین دلیل وجوه متفاوتی که از گردشگران حوزه درمان دریافت می شود

وی با انتقاد از پراکندگی که در بخش خصوصی و دولتی برای گردشگران حوزه درمان وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه نرخ های مربوط به این مراکز متفاوت است و سطح بندی مناسبی هم در بیمارستان ها صورت نگرفته و به همین دلیل وجوه متفاوتی که از گردشگران حوزه درمان دریافت می شود شاهد مشکلات عدیده ای در این راستا هستیم.

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با انتقاد از فعالیت کلینیک های غیرقانونی زیر پوست شهر گفت: این دسته از کلینک ها در زمینه کاشت مو و... فعالیت دارند و با ارائه خدمات با قیمت های پایین به گردشگران سلامت مشکلاتی را به وجود آورده اند.

انتقاد از عدم اجرای پروژه شهر سلامت در شیراز
فرخ زاده با انتقاد از عدم اجرایی شدن پروژه شهر سلامت در شیراز بیان کرد: یکی از پروژه های مهم استان در حوزه سلامت مربوط به شهر سلامت در منطقه ویژه اقتصادی است که در این پروژه تمامی امکانات و نیازهای بیماران و گردشگران سلامت دیده شده اما متاسفانه چندین سال است که عملیات اجرایی آن به دلیل پاره ای از مشکلات و مسائل از جمله مسائل حقوقی و تملک و ... به طور کامل متوقف شده که ضروری است به سرانجام رساندن این پروژه به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

وی عدم ساماندهی گردشگران سلامت در کشور را یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر شهرهای مختلفی مانند اردبیل، مشهد، اصفهان و... نیز در زمینه ارائه خدمات به گردشگران سلامت فعالیت دارند و همین عدم ساماندهی باعث ایجاد مشکلاتی برای استان فارس شده است.

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با تاکید بر اینکه باید یک مدیریت واحد در کشور بحث حوزه گردشگران سلامت را پیگیری کند، گفت: یکی دیگر از چالش های موجود در سطح کشور و استان فارس عدم ساماندهی و مدیریت واحد است در حال حاضر وزارت بهداشت برای خودش یک مجموعه راه اندازی کرده و میراث فرهنگی هم مجموعه دیگری، از این رو تا زمانی که مدیریت واحد نباشد نمی توان کارها را به درستی پیش برد.

فرخ زاده با تاکید بر اینکه عمده ارائه خدمات به گردشگران سلامت در حوزه درمان بوده، بیان کرد: یکی از موضوعات مغفول مانده در این حوزه مربوط به پیشگیری است در حالی که استان فارس دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه پیشگیری از بیماری است که به عنوان نمونه می توان به چشمه های آبگرم، آب سرد، گیاهان دارویی و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حوزه بعد از درمان هم آنگونه که باید کار نشده از این رو ضروری است که مناطق ویژه اقتصادی برای تامین دارو و یا تجهیزات پزشکی وارد میدان شوند تا علاوه بر ایجاد اشتغال در زمینه ارائه خدمات پس از درمان نیز اقدام شود.

یکی از ضروریاتی که باید مورد توجه قرار گیرد راه اندازی بیمارستان مربوط به گردشگران خارجی است تا پرسنل بیمارستان به زبان روز دنیا آشنایی داشته باشند

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس همچنین بر ضرورت تاسیس بیمارستان مربوط به گردشگران خارجی سلامت تاکید کرد و گفت: یکی از ضروریاتی که باید مورد توجه قرار گیرد راه اندازی بیمارستان مربوط به گردشگران خارجی است تا پرسنل بیمارستان به زبان روز دنیا آشنایی داشته و با نصب تابلوهای انگلیسی شرایط را گونه ای فراهم کرد تا بیماران با آرامش بیشتری در آنجا بستری باشند.

دسترسی به پزشکان و جراحان متخصص و خوش نام، خدمات با کیفیت و مقرون به صرفه، همسایگی با کشورهای عربی، موقعیت خاص و کم نظیر جغرافیایی، طبیعت چهار فصل و وجود جاذبه‌های زیارتی، سیاحتی و تاریخی، می‌تواند شهر شیراز را به یکی از قطب‌های مطرح گردشگری سلامت در کشور تبدیل کند.

با توجه به اینکه گردشگری سلامت و توریسم درمانی یکی از حوزه های مهم برای توسعه گردشگری استان به شمار می رود ضروری است مسئولان امر با برنامه ریزی دقیق تر این امر را به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار دهند.

کد خبر: ۱۵۰٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha