۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
سهم دانش‌بنیان در اقتصاد کشور ۲ تا ۵ درصد است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سهم دانش‌بنیان در اقتصاد کشور ۲ تا ۵ درصد است

اردبیل - حسن زاده، استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور و استان بین دو تا پنج درصد است.

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در تعیین شاخص‌های اقتصادی کشور و استان اردبیل موضوع دانش‌بنیان از مسائل جدید و نوآور است که سال به سال باید رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سهم این حوزه را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

وی ضرورت سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش را با هدف تقویت نظام اقتصادی یادآور شد و تصریح کرد: ابعاد مختلف اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری انجام شده در این بخش هنوز مشخص نیست چرا که ما همچنان در شرایط اقتصاد سنتی حرکت می‌کنیم و نمی‌توانیم دارایی‌های نامشهود خود را در حوزه‌های مختلف نشان دهیم.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های استان اردبیل گفت: بسیاری از صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام تأمین و تهیه وثیقه بانکی با مشکلاتی روبه‌رو هستند چرا که دارایی‌های نامشهود امکان ارائه و عرضه به بانک وجود ندارد و ضروری است راهکارهای مناسب برای تأمین منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شود.

حسن‌زاده افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان فعال استان اردبیل نیز از همین مشکلات و نارسایی‌ها رنج می‌برند و تأمین منابع مالی از سوی نهادهای بانکی و مالی امکان‌پذیر نیست.

وی ضرورت فعال شدن شرکت‌های پشتیبان و شتاب‌دهنده را از مجموعه‌های دانش‌بنیان یادآور شد و خاطرنشان کرد: این شرکت‌های پشتیبان و کمک‌کننده می‌تواند تقویت نظام اقتصادی دانش‌بنیان را به همراه داشته و ضعف‌های عمده را در مسیر ثروت‌آفرینی برطرف کند.

حسن‌زاده به موضوع ارزش افزوده بیشتر در نظام اقتصادی و مالی اشاره کرد و ادامه داد: تمام جهت‌گیری اقتصاد دنیا به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و ریسک پایین‌تر است و کشور ما نیز در سال‌های اخیر تقویت تولید دانش‌بنیان و محصولات با ارزش افزوده را هدف‌گذاری کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: این فرآیند به افزایش سطح رفاه در جامعه و تقویت نظام پولی و درآمدی کشور کمک کرده و ما به راحتی می‌توانیم از صنایع نوآور به عنوان منبع اصلی تحول اقتصادی کشور یاد کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل بیان کرد: هر چند در کشور ما مزیت اقتصادی تولید نفت و عرضه آن است اما از مسیر تولید و فرآوری محصولات پتروشیمی به راحتی می‌توانیم مزیتی ممتاز برای اقتصاد کشور به وجود آوریم.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha