۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
تحول در اقتصاد فارس با انتقال آب از دریا| سالانه ۴٠٠ میلیون متر مکعب آب تخصیص می‌یابد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تحول در اقتصاد فارس با انتقال آب از دریا| سالانه ۴٠٠ میلیون متر مکعب آب تخصیص می‌یابد

شیراز- قرار است با اجرای طرح انتقال آب دریا به فارس، سالیانه ۴٠٠ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به این استان منتقل شود که با تحقق آن تحول عظیمی در اقتصاد استان ایجاد می‌شود.

بازار؛ گروه استان ها: ضرورت اجرای طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس از سالیان گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه ها در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفت.

یکی از اهداف انجام این کار تامین زیرساخت‌های توسعه فارس و مدیریت تولید، توزیع و مصرف آب در این استان با توجه به خشکسالی‌های پی در پی سال‌های اخیر است. آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از دریا به استان فارس از تیرماه سال گذشته آغاز شد.

این پروژه شامل «احداث تأسیسات آب‌شیرین‌کن در کنار دریا»، «عملیات ترانشه‌برداری و خاک‌برداری خط انتقال در چند نقطه»، «عملیات حفر کانال» و همچنین «تولید، انتقال و لوله‌گذاری» است.

در این رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در گفتگو با بازار با عنوان اینکه پروژه انتقال آب از خلیج فارس از جمله پروژه های دیرین فارس است که از سالها قبل مطرح بوده گفت: وزارت نیرو با ورود کارشناسانه در خصوص میزان تخصیص آب به استانها ورود می کند.

محمود رضایی اظهار کرد: قبل از اقدام فارس در خصوص انتقال آب خلیج فارس به این استان، استان های یزد و کرمان در خصوص تخصیص آب این حوزه اقدام کرده و پروژه هایی نیز در این استان ها تحت عنوان صنایع معدنی در راستای انتقال آب اجرایی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس توضیح داد: در خصوص انتقال آب به استان فارس اولین موضوع اساسی بحث گرفتن مجوز تخصیص بود که در گام اول یک شرکت خصوصی در سالهای قبل، برای تخصیص حدود ٢٠٠ میلیون متر مکعب درخواست داده بود که دستور این تخصیص را نیز گرفته بود اما به دلیل شروع نشدن اقدامات اجرایی و تکمیل نبودن مطالعات مورد نظر، تخصیص اولیه باطل شد، در این راستا استان برای تخصیص مجدد با اعداد و ارقام جدید پیگیر شده و اقدامات لازم در این خصوص آغاز شد.

رضایی اظهار کرد: نتیجه این پیگیری ها در حال حاضر ، تخصیص آب خلیج فارس به استان فارس با حجم ٤٠٠ میلیون متر مکعب در سال است که مقرر شده این حجم از آب از سه محور شرق ، غرب و میانی به استان انتقال یابد که بحث شیرین کردن آب نیز همزمان با انتقال ، انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: هم اکنون یک شرکت خصوصی نیز برای تخصیص سالیانه ١٣۵ میلیون متر مکعب آب خلیج فارس مجوز گرفته است که این رقم بخشی از ۴٠٠ میلیون متر مکعب تخصیص یافته به استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس تصریح کرد: برای تخصیص حجم مذکور ، مقرر شده است در گام اول، آب شیرین کن هایی در سایت های مشخص در کنار ساحل اجرا و به دنبال آن، آب شیرین شده به شهرستان های جنوبی و مرکزی استان منتقل شود.

عمده آب انتقال یافته به استان در بخش صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و صنایع بزرگ استان از این آب استفاده خواهند کرد

به گفته رضایی عمده آب انتقال یافته به استان در بخش صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و صنایع بزرگ استان از این آب استفاده خواهند کرد.

وی گفت: در حوزه کشاورزی نیز بخش های کم آب بر و پربازده می توانند از این آب استفاده کنند . بخشی از آب منتقل شده نیز به مصرف شرب شهرهای موجود در مسیر انتقال تخصیص خواهد یافت.

انتقال آب تبعات خشکسالی را در فارس کاهش می دهد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس گفت : به دلیل خشکسالی هایی که در گذشته در استان بوده و احتمالا در آینده نیز خواهد بود، مشکلاتی در حوزه تامین آب شرب بسیاری از شهرها، ایجاد خواهد شد که آب انتقال یافته از خلیج فارس می تواند بخشی از این مشکل را مرتفع کند.

رضایی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال جاری و سال های بعد نیز بحث سوآپ آب مطرح است، گفت: این بحث یک فضای قانونی برای انتقال آب شیرین شده دریا و تخصیص این آب به شهرها و تحویل پسآب شهرهای دارای فاضلاب به بخش صنعت فراهم می سازد.

تحول در اقتصاد فارس با انتقال آب از دریا| سالانه ۴٠٠ میلیون متر مکعب آب تخصیص می‌یابد

وی در خصوص برنامه تخصیص آب دریا به استان فارس توضیح داد: با توجه به وجود چندین صنعت بزرگ آب بر در مناطق جنوبی استان ، انتقال آب به شهرستان لامرد و مهر از جمله اهداف مورد نظر در طرح انتقال آب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: در حال حاضر مطالعات طرح مذکور انجام شده و مقدمات انتقال آب به شهرستان های مذکور فراهم و بخشی از این پروژه اجرایی شده است.

انتقال آب به شمال فارس از طریق مسیر آزادراه انجام خواهد شد
رضایی بیان کرد: انتقال آب به شمال استان نیز از طریق مسیر آزاد راه ایجاد شده و این انتقال از مسیر مشخص شده در محور تأسیساتی انجام خواهد شد، ضمن اینکه در صورت ضرورت این خط انتقال تا استان اصفهان ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص بهای تمام شده آب و هزینه اجرای پروژه توضیح داد و گفت: این گونه پروژه ها زمان بر هستند و بهای تمام شده آب در این موارد تابع ضوابط و مقررات حین اجرا و مدت زمان اجرای پروژه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار کرد: البته به طور طبیعی ، آب دریا، آب گرانی است و قطعا صنایعی که از این آب استفاده می کنند باید قدر و سهم بهای آن را بپردازند.

رضایی در خصوص کمک های دولت برای انتقال آب، تامین هزینه های انتقال و قیمت تمام شده آب مصرفی دریا توضیح داد و گفت: در این خصوص پیشنهادهایی از طریق کمیسیون عمران مجلس به دولت ارائه شده و در این راستا امیدواریم دولت برای بسترسازی و انتقال آب به استان بخشی از هزینه ها را عهده دار شده و قسمتی از این هزینه ها از طریق منابع دولتی تامین شود.

صنایع آب بر باید با در اختیار داشتن تکنولوژی های به روز، بتوانند از آب انقالی از خلیج فارس استفاده بهینه داشته باشند

وی بیان کرد: کمک های دولت می تواند بخشی از هزینه های صنایع برای استفاده از این آب را پوشش دهد ضمن اینکه در گام های بعدی ، صنایع آب بر نیز باید با در اختیار داشتن تکنولوژی های به روز ، بتوانند از این آب ، استفاده بهینه داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص برنامه زمان بندی انتقال دریا به استان فارس نیز گفت: زمان مورد نیاز، تابع چند متغیر از جمله استقبال صنایع و مصرف کنندگان این آب در مسیر انتقال است که البته در حال حاضر بخش خصوصی و تعدادی از صنایع در این مورد، اعلام آمادگی کرده اند.

رضایی با اشاره اینکه پروژه انتقال آب خلیج فارس به اقتصاد استان در حوزه صنایع کمک خواهد کرد، گفت: این پروژه در حال حاضر در حال پیشرفت است و امیدواریم در آینده با شرایط بهتری روبرو شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha