۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
صنعت دام و طیور از تحریم داخلی خارج شده است| ضرورت کاهش محدودیت های صادراتی
یک فعال اقتصادی در گفتگو با بازار:

صنعت دام و طیور از تحریم داخلی خارج شده است| ضرورت کاهش محدودیت های صادراتی

تبریز- نوید، فعال اقتصادی گفت: با حذف ارز ترجیحی خوراک دام و طیور و قیمت گذاری مرغ و تخم مرغ، صنعت دام و طیور از تحریم داخلی خارج شده است.

علی نوید در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: بزرگترین دستاورد اصلاح یارانه ای اخیر در کنار هوشمند کردن و عادلانه شدن توزیع یارانه و همچنین کاهش قاچاق و فروش اقلام در بازار سیاه، گشوده شدن درهای صادرات به روی تولیدات کشاورزی و دام و طیور است.

‌وی ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی خوراک دام و طیور و قیمت گذاری مرغ و تخم مرغ به صورت نسبتا آزاد، اکنون صنعت دام و طیور از تحریم داخلی خارج شده و بازار هفتصد میلیونی منتظر جهش تولید و صادرات آن است.

این فعال اقتصادی ابراز داشت: دولت باید محدودیت صادراتی این محصولات را که مربوط به دوران خوراک دامیارانه ای بود کاهش دهد.

ضرورت حذف رانت واردات خوراک دام از انحصار مافیایی
‌نوید ادامه داد: مهمترین شرط افزایش تولید و صادرات مرغ و تخم مرغ، حذف رانت واردات خوراک دام از انحصار مافیایی است که سالیان طولانی به دلیل امکان دریافت سهمیه ارز و همچنین مجوز ویپ از پشتیبانی امور دام اجازه رشد سایر تجار را نداده اند.

‌فعال اقتصادی سپس گفت: با واقعی کردن (جهانی کردن) قیمت خرید تضمینی گندم زمینه برای جهش تولید گندم نیز مهیاست. حدود ۲,۳۰۰ هزار بهره بردار (کشاورز) سال ها بود بخشی از یارانه اعطایی به آرد را عملا از جیب می دادند. دلیل خودکفایی های مقطعی نیز همین بود.

وی افزود: اکنون شرایط مهیایخودکفایی دایمی است. تامین بذر مناسب و بهینه برای کشت، رساندن کود و سم مورد نیاز به صورت موثر و نه در سیستم توزیع نامناسب به کشاورز و تسویه در لحظه، خرید تضمینی می تواند در همان سال اول کشور را به خود کفایی برساند. گام بعدی برنامه ریزی برای تولید بیشتر و صادرات است.

کد خبر: ۱۵۰٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha