۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
حضور امیر قطر در تهران؛ ضرورت تبادل نظرهای بیشتر در عرصه تجارت| قطر رابطی برای مذاکرات برجام نیست
گفتگوی بازار با دیپلمات سیاست خارجی؛

حضور امیر قطر در تهران؛ ضرورت تبادل نظرهای بیشتر در عرصه تجارت| قطر رابطی برای مذاکرات برجام نیست

قنادباشی ضمن اشاره به سفر امیر قطر به تهران در جهت بررسی روابط دوجانبه تجاری و ضرورت تبادل نظر بیشتر در خصوص مسائل منطقه و جهان، می گوید: قطر رابطی برای پیشبرد مذاکرات برجامی نیست.

تهمینه غمخوار؛ بازار: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ظهر روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت به دعوت رسمی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران وارد تهران شد. در جریان این سفر یک روزه، مقامات ارشد دو کشور در خصوص تقویت روابط همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف و مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه مشترک گفتگو کردند.

در همین راستا، مقام معظم رهبری نیز در دیدار امیر قطر فرمودند که سطح کنونی ارتباطات اقتصادی دو کشور بسیار پایین است و باید چند برابر شود. همچنین در مسائل سیاسی نیز زمینه برای تبادل‌نظرهای بیشتر وجود دارد که امیدواریم این سفر مبدأ جدیدی برای گسترش همکاری‌ها باشد.

امیر قطر نیز اعلام کرد که کمیته اقتصادی بین ایران و قطر فعال شده و امیدواریم تا سال آینده همکاری‌های اقتصادی ارتقاء قابل توجهی پیدا کند. همه باید در برابر حوادث فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها ایستادگی کنیم.

در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع سفر امیرقطر به تهران در بحبوحه مذاکرات برجام، خبرنگار بازار گفتگویی با دکتر «جعفر قنادباشی»، سفیر اسبق ایران در لیبی و کارشناس ارشد مسائل آفریقا و غرب آسیا ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

حضور امیر قطر در تهران؛ ضرورت تبادل نظرهای بیشتر در عرصه تجارت| قطر رابطی برای مذاکرات برجام نیست

دکتر جعفر قنادباشی در ابتدا گفت: یکی از سیاست های راهبردی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی، الویت دادن به همسایگان و گسترش روابط با این کشورها است. لذا، ما شاهد هستیم که از زمان روی کار آمدن این دولت، کوشش هایی صورت گرفته که رفت و آمد و روابط بیشتری با کشورهای همسایه برقرار شود. بنابراین این سفر و دعوت رسمی رئیس جمهور از امیر قطر در راستای اجرای همان سیاست خارجه دولت فعلی است.

وی افزود: همچنین، یکی از اهداف سفر امیر قطر به تهران گسترش بیشتر روابط در تمامی عرصه ها در کنار تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه ای و جهانی بوده است. در واقع، در شرایط کنونی تبادل نظرهای دو طرف می تواند به عنوان الگویی در منطقه در نظر گرفته شود.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اذعان کرد: از طرفی، این سفر به یک موضوع یا یک بعد خاص خلاصه نمی شود چرا که ایران و قطر با اطمینان از یکدیگر در شرایط مختلف و افت و خیزهای منطقه ای روابط خوبی داشته و همواره در تلاش برای گسترش سطح مناسبات دوجانبه و همکاری های مشترک بوده اند. در میان کشورهای حوزه خلیج فارس قطر یکی از کشورهای مطمئنی است که در روابط خارجی خود با جمهوری اسلامی اطمینان خاطری را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد که ایران و قطر در چندین زمینه، دارای وجوه اشتراک هستند. دو کشور در حوزه اقتصادی دارای منابع گازی مشترک هستند در حالی که منافع آنها در بازارهای جهانی گاز به یکدیگر پیوند خورده است. هم ایران و هم قطر از جمله صادرکنندگان گاز و ارکان اصلی مجمع اوپک گازی هستند. در حوزه نفت نیز، دو کشور نفت خیز از گذشته های دور، عضو اوپک هستند. لذا در این عرصه ها که مرتبط با درآمدزایی است، جمهوری اسلامی و قطر به دلیل همین اشتراکات، باید با به گسترش تبادل نظرها بپردازند.

دکتر قناد باشی گفت: از نظر اقتصادی قطر کشوری است که اگر به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بازگردیم، مشاهده می کنیم که مورد تحریم امارات، عربستان، بحرین و مصر قرار گرفت. این موضوع در حالی رخ داد که جمهوری اسلامی تنها کشور کمک کننده ای بود که به نجات قطر شتافت.

سفیر اسبق ایران در لیبی اذعان کرد: قطری ها نیز در رابطه با قضیه تحریم ها، هیچ کمکی به امریکاییها ارائه نکردند. در شرایطی که کشورهای عربی به ترامپ وعده داده بودند که در تحریم ایران حضور و مشارکت داشته باشند، قطر دست به چنین اقدامی نزد و با آمریکا برای پر کردن خلأ نفتی ایران همکاری نکرد.

وی در خصوص سوال خبرنگار بازار در خصوص میزبانی قطر از مسابقات جام جهانی و تاثیر این موضوع در توسعه روابط دوجانبه در حوزه گردشگری گفت: تعدادی از گردشگران و مسافران در منطقه به قطر مسافرت می کنند در حالی که بسیاری از آنها علاقه مند هستند تا بازدیدهای گردشگری تاریخی داشته باشند. در همین راستا، سعی شده تا از طریق سازمانهای توریستی ایران ارتباطاتی برقرار شود تا مسافرانی که قصد دارند از طریق خطوط هوایی و زمینی از آثار تاریخی ایران بازدید کنند؛ این دیدارها امکان پذیر باشد. بر همین اساس، مذاکراتی در مورد امکان اقامت تماشاگران بازی‌های جام‌جهانی در برخی از مناطق جنوبی ایران انجام شده است.

غربی ها تمایل دارند تا کشورهای مختلف من جمله ایران و قطر با بیشترین ظرفیت تولید در شرایط بحران انرژی حضور داشته باشند

دکتر جعفر قنادباشی در ادامه گفتگوی خود به رایزنی دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای و شرایط حال حاضر منطقه به عنوان یک موضوع مهم و اساسی اشاره و تصریح کرد: قطر برعکس کشورهای حوزه خلیج فارس که به عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخته اند، روابط خوبی با گروههای فلسطینی دارد و یکی از پشتیبانان فلسطین به ویژه حماس محسوب می شود. همچنین، قطر در افغانستان و برخی از کشورهای دیگر نیز سعی کرده تا مواضع خوبی و متناسب با ثبات منطقه ای را دنبال کند.

دیپلمات سیاست خارجی به این سوال خبرنگار بازار در رابطه با تامین انرژی و کمک احتمالی ایران به تامین انرژی اروپا با توجه به نبرد روسیه و اوکراین، اینگونه پاسخ داد که بحران انرژی در دنیا باعث شده که سیاستهای منطقه ای غربیها بالاخص امریکا در منطقه تا اندازه ای تغییر کرده تا اختلالی در روند انتقال نفت صورت نگیرد. لذا، در این شرایط ضرورت دارد تا کشورهای نفت خیز و گازخیز با توجه به تغییر سیاستهای امریکاییها در منطقه، تبادل نظر بیشتری با یکدیگر داشته و تصمیماتی را متناسب با این تغییرات اتخاذ کنند.

قناد باشی: جمهوری اسلامی به طور مستقل چه در قضیه برجام و چه منطقه و همچنین اروپا، نیازی به کشوری برای میانجیگری ندارد

وی تصریح کرد که نیازهای جهان به نفت و گاز تا حدی زیاد است که هیچ کشوری رقیب دیگری تلقی نمی شود. غربی ها تمایل دارند تا کشورهای مختلف من جمله ایران و قطر با بیشترین ظرفیت تولید حضور داشته باشند. بنابراین، در شرایط فعلی انرژی، نوعی رایزنی و تبادل نظر کشورها در این زمینه و ارائه بهترین موضع، مطرح است نه تقسیم سهم برای تولید در بازارها.

کارشناس ارشد مسائل آفریقا و غرب آسیا خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی به طور مستقل چه در قضیه برجام و چه منطقه و همچنین اروپا، نیازی به کشوری برای میانجیگری ندارد. ایران با کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس از جمله عمان و کویت ارتباط خوبی دارد. حتی با عربستان وارد پنجمین دور مذاکرات شده است. بنابراین، نیازی به میانجیگری قطر در این میان نیست به خصوص که یک ساختار و روابط سیاسی این کشور در منطقه متفاوت است. قطر در منطقه نه تنها برای عادی سازی روابط با اسرائیل گام برنداشته بلکه از فلسطینی ها نیز دفاع کرده است.

قطر به هیچ عنوان، به عنوان رابط و میانجی گر برای مذاکرات در خصوص برجام در نظر گرفته نمی شود

جعفر قنادباشی گفت: در صورتی نیاز است که قطر به میانجیگری بپردازد که با کشورهای عربی مانند امارات و بحرین و غیره همسو نباشد و ایران هم با کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباطی نداشته باشد. جمهوری اسلامی با کشورهای عربی با سیاست متعادل، روابط خوبی دارد. حتی روابط ایران با عمان از قطر هم بیشتر است.

به طور کلی هدف از حضور امیر قطر در تهران، بررسی روابط دوجانبه به خصوص روابط تجاری و ضرورت تبادل نظر بیشتر میان طرفین با توجه به مواضع درست قطر بوده است

وی افزود: به طور کلی هدف از حضور امیر قطر در تهران، بررسی روابط دوجانبه به خصوص روابط تجاری و ضرورت تبادل نظر بیشتر میان طرفین با توجه به مواضع درست قطر بوده است. شاید هم زمانی میان سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امیر قطر به تهران رخ داده، اما هیچ گونه ارتباطی میان این دو سفر وجود ندارد، ضمن اینکه قطر به هیچ عنوان، به عنوان رابط برای مذاکرات در خصوص برجام در نظر گرفته نمی شود.

قنادباشی در پایان گفت: با توجه به وقوع بحران انرژی و این موضوع که اروپاییها در حال جدا کردن سیاستهای خود از امریکاییها هستند، آمدن یک شخصیت اروپایی به ایران، به نوعی اعلام تغییر سیاست اروپاییها بود که به طور کامل هم نتوانست رضایت ایران را جلب نماید.

کد خبر: ۱۵۰٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha