۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
آغاز ساخت سدهای کوچک ساحلی در ایران

آغاز ساخت سدهای کوچک ساحلی در ایران

وقتی بارش‌ها کم و خشکسالی‌ رخ می‌دهد، توجه به آب و بهره برداری از آن بیشتر می‌شود. این بار با ساخت مخازن یا سدهای کوچک ساحلی که موجب جلوگیری از ورود آب شیرین به دریاهای شور می‌شود.

به گزارش بازار، علی رضا سعیدی معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می‌گوید: نسل دوم این سدها و مخازن با فاصله کمی از مصب رودخانه به دریا احداث و با ساخت کانالی، آب به آن مخازن هدایت می‌شود.

ساخت این مخازن که از اواخر دهه نود میلادی در جهان و در کشورهایی مثل هلند و استرالیا آغاز شد، هر چند با تاخیر در دستور کار صنعت آب کشورمان قرار گرفته است، اما در کوتاه مدت می‌تواند قسمتی از آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی را تامین کند.

محرابیان وزیر نیرو می‌گوید: شرائط اقلیمی کشور به گونه‌ای شده است که بعضا با بارش‌های سیل آسا که آورد آن وارد دریا می‌شود روبرو شده ایم لذا ساخت ۷ سد در استان هرمزگان و ۵ سد در استان سیستان و بلوچستان و تعداد زیادی در سواحل شمالی کشور در دستور کار ما قرار گرفته است.

سالانه حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب از بارندگی‌های کشور، که حدود ۶۰ _ ۷۰ برابر حجم سد کرج می‌شود، بدون استفاده وارد دریا می‌شود که با ساخت این گونه مخازن، در مرحله نخست می‌شود بیش از یه چهارم ان را مهار کرد.

سعیدی معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می‌گوید: سالانه حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب از بارندگی‌های کشور، وارد دریا می‌شود که با ساخت این گونه مخازن، در مرحله نخست می‌شود ۲ تا ۳ میلیارد متر مکعب آن را مهار و ذخیره کرد.

اگرچه این طرح یکی از طرح‌های مکمل تامین اب در کشور خشک و نیمه خشکه ایرانه، اما با توجه به ابعاد اقتصادی و زودبازده بودن اون، در کنار طرح‌های مختلف تامین آب، راهکاری سریع و مناسب برای کاهش مشکل کم ابی برای مناطقی از کشورمان خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha