۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
سال گذشته بیش از ۵۵ میلیارد دلار واردات ارزی داشتیم
رئیس کل بانک مرکزی:

سال گذشته بیش از ۵۵ میلیارد دلار واردات ارزی داشتیم

صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: واردات کالاهای ارزان با تکیه بر ارز حمایتی ۴۲۰۰ مهمترین معضل رکود تولیدات داخلی است.

به گزارش بازار، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبعاً ارزی که پرداخت شده به دلیل اینکه این ارز به حلقه اول که وارد کننده بوده پرداخت شده طبیعتاً شکل یارانه مهم است.

صالح آبادی با بیان اینکه نحوه دریافت یارانه توسط مردم از اهمیت بالای برخوردار است افزود: حلقه اول پرداخت یارانه مردم و مصرف کنندگان هستند.

رئیس بانک مرکزی علت واردات بیش از نیاز جامعه را تفاوت نرخ ارز دولتی با نرخ ارز آزاد اعلام کرد و گفت به علت ارزان بودن نرخ ۴۲۰۰ و واردات بیش از حد بیشتر این واردات به صورت قاچاق به کشورهای همسایه صادر می‌شد و این امر موجب می‌شد که کشور ما علاوه بر تامین مایحتاج خود نان دیگر کشورهای را نیز با قیمت ارزان تهیه کند.

وی با بیان اینکه واردات کالاهای ارزان ضربات جدی به اقتصاد کشور و تولید کننده داخلی وارد می‌کرد گفت: برای پیشگیری از این آسیب‌ها ابتدا باید ارز ۴۲۰۰ را حذف و در نهایت از تولیدکننده داخلی برای تولیدات بیشتر حمایت کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پرداخت یارانه ۴۲۰۰ به مردم گفت: برای اینکه این ارز در اختیار حلقه اول قرار بگیرد باید واسطه‌ها و دلالان کالاها اساسی از میان برداشته تا دولت با نظارت مستقیم بر بازار مصرف کننده بتواند این ارز را در اختیار حلقه اول قرار دهد.

علی صالح آبادی افزود: اتفاقات اخیر در شکل پرداخت یارانه اصلاح شده بسیار بهتر و مناسبتر نسبت به گذشته است، بیش از ۷۰ میلیارد دلار در سال‌های اخیر که به واردات اختصاص پیدا کرده و متاسفانه سر سفره مردم ننشسته، در واقع هدر رفت زیادی از این منابع بوده است.

وی افزود: برای مطرح کردن هر موضوعی نیاز به گفتمان سازی، تشریح و تفهیم است که خوشبختانه در این مورد خاص که همان حذف ارز ترجیحی است دولت وقت شجاعت به خرج داده و اقدام کرده است.

علی صالح آبادی با بیان اینکه هر واردات یا صادراتی طبعاً منجر به ورود افراد سودجود برای سود بیشتر می‌شود گفت: باید هرگونه رانت خواری و واسطه گری حذف تا بتوان به قیمت مناسب و ثبات در این زمینه دست یافت.

رئیس بانک مرکزی گفت: پارسال و امسال شاهد اتفاقات خوبی در حوزه صادرات غیر نفتی بوده ایم به طوری که سال گذشته بیش از ۵۵ میلیارد دلار واردات ارزی داشتیم. این واردات در زمینه کالاهای اساسی وسایر کالاها بود که بیش از ۳۰ میلیارد دلار از این درآمدها در سامانه نیما عرضه شد و مابقی نیز به شکل کالاهای اساسی یا واردات در مقابل صادرات انجام شد.

علی صالح آبادی افزود:اصلاح نظام بانکی چند محور اصلی دارد یکی از این محورها اصلاح رابطه دولت با بانک‌ها و بانک مرکزی است و محور بعدی اصلاح رابطه بانک‌ها با مشتریانش است این اصلاحات حتماً باید اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha