۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
 بروکراسی اداری و نظام بانکی، موانعِ شرکت‌های دانش بنیان برای «جهش تولید»
بازار از استان قم گزارش می‌دهد؛

بروکراسی اداری و نظام بانکی، موانعِ شرکت‌های دانش بنیان برای «جهش تولید»

قم - شرکت‌های دانش بنیان قم به دلیل اینکه مبتنی بر دانش و فناوری هستند و وابستگی به نفت ندارند ظرفیت عظیمی برای افزایش تولید و تحقق شعار «جهش تولید» دارند.

خبرگزاری بازار؛ هرچند شعار اقتصادی سال ۹۹ به دلیل بحران عالم‌گیر شیوع کرونا هنوز شکل و جایگاه خود را پیدا نکرده و تا حدودی به حاشیه رفته است، اما دست‌یابی به جهش تولید واقعیتی است انکار ناپذیر؛ البته کرونا هم نشان داد که اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت اقتصادی لغزان و کم بنیه است و در این شرایط تنها اقتصادی از تکاپو نیفتاده که بر پایه دانش و فناوری است.

همین نشانه‌ها سندی است که گواهی می‌دهد صف اولی‌های جهش تولید شرکت‌های دانش بنیان و دارای نقشه مبتنی بر علم و فناوری هستند، دورخیزی که نیاز به توجه و حمایت مسئولان دارد؛ از این رو در خصوص الزامات دست‌یابی شرکت‌های فناور برای جهش تولید گفتگویی با برخی متولیان و کارآفرینان انجام دادیم.

شعارهای اقتصادی مقام معظم رهبری به شکل هدف‌دار و معناداری با یکدیگر ارتباط دارند لذا بدون تقویت زیرساخت‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی و توجه به رونق تولید، «جهش تولید» به ثمر نمی‌رسد

رئیس سازمان صنعت و معدن استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تأکید بر اینکه دست‌یابی به ایده‌ها و طرح‌های فناورانه جهش تولید را فراهم می‌کند، گفت: ایجاد ارتباط معنادار و مداوم میان دستاوردهای جامعه علم و فناوری و صنعت منجر به جهش تولید می‌شود.

محمود سیجانی با اعلام اینکه شعارهای اقتصادی مقام معظم رهبری به شکل هدف‌دار و معناداری با یکدیگر ارتباط دارند، گفت: بدون تقویت زیرساخت‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی و توجه به رونق تولید، جهش تولید به ثمر نمی‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه تعیین شعار اقتصادی تقویم صنعت را هدفمند می‌کند، گفت: بدون شک جهش تولید تداوم و ادامه حرکت رونق تولید است و باید برای دست‌یابی به جهش تولید برنامه‌ریزی کنیم.

وجود زیرساخت‌های جهش تولید در صنعت قم

رئیس سازمان صنعت و معدن استان قم افزود: با تقویت زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی، جهش تولید دست‌یافتنی می‌شود و ما امیدواریم در سال ۹۹ با مشارکت و حمایت‌های بخش دولتی و خصوصی، این امر مهم تحقق پیدا کند.

وی با اشاره به موانع و چالش‌های پیش روی تولید، گفت: در جهت رسیدن به جهش تولید و رفع موانعی که در این راه وجود دارد باید از تمامی ظرفیت‌های داخلی استفاده کرد که در این باره اصناف، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه، بنگاه‌های اقتصادی و حتی فعالان اشتغال خانگی دارای سهم مهمی هستند.

سیجانی جهش تولید را کلید واژه غلبه بر تحریم‌های ظالمانه دشمنان نظام عنوان کرد و افزود: صنعتگران استان به خوبی نشان داده‌اند که می‌توانند تحریم‌های ظالمانه را شکست دهند و صادرات نسبتاً مطلوبی که به کشورهای همسایه انجام شده است گواه این تحریم شکنی است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های فیزیکی و امکان سرمایه‌گذاری در استان قم فراهم است، گفت: به نظر می‌رسد تمام لوازم دست‌یابی به جهش تولید در استان قم امکان‌پذیر است.

تشریح لوازم دست‌یابی به جهش تولید

رئیس سازمان صمت قم با تأکید بر نقش مهم و محوری فناوری و اقتصاد دانش بنیان بر توسعه اقتصادی استان، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر چالش‌های ارتباط و هم‌افزایی میان مراکز علمی و آموزشی با بخش صنعت قم در حال برطرف شدن است.

وی افزود: در جریان ارتباط صنعت و دانشگاه ایده‌های نو و راهکارهای جدید برای تولید محصولات متنوع و باکیفیت شکل می‌گیرد و این بهترین ظرفیت برای تحقق جهش تولید است.

سیجانی گفت: با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و توسعه زیرساخت‌های اشتغال و رشد تولید می‌توان تمامی تهدیدها را به فرصتی برای رشد و بالندگی تبدیل کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه حمایت از تولید و خرید کالای ایرانی از شاخصه‌های مهم دست‌یابی به جهش تولید است، گفت: حمایت از توان داخلی، راهکاری مهم در برون رفت از مشکلات اقتصادی و تحریم‌هاست و مسئولان باید در سال جاری به تحقق جهش تولید توجه داشته باشند.

علم و فناوری نقشه راه توسعه

رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در شرایط سایه افکنی بیماری منحوس کرونا باید از امید و تعالی صحبت کرد، افزود: رهبر معظم انقلاب در این شرایط هم همیشه از آینده درخشان و روزهای شیرین صحبت می‌کنند و توجه به مقوله جهش اقتصادی نماد بارز امید بخشی به جامعه گرفتار بیماری است.

سید حسین اخوان علوی با بیان اینکه دست‌یابی به ارکان جهش بدون تکیه بر نمودار علمی و فناوری امکان‌پذیر نیست، گفت: جهش لزوماً به معنای افزایش و کمیت در تولید نیست و باید برای تولید یک فرایند علمی تعریف کرد.

بیش از ۲۵۰ واحد فناور در جامعه علم و فناوری استان قم فعال هستند که مجموع فروش آن‌ها در سال گذشته به بالای ۸۰ میلیارد تومان می‌رسد

وی با بیان اینکه کشور زمانی به رشد و توسعه می‌رسد که جهش تولید از نوع ارزش افزوده دانش و فناوری باشد، گفت: به طور مثال آیا افزایش تولید نفت و خام فروشی مواد اولیه نشانه و نماد توسعه و پیشرفت بوده است؟

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با تأکید بر اینکه تمام فرمایشات اقتصادی رهبر معظم انقلاب با در نظر گرفتن ظرفیت‌های علمی و فناوری مطرح می‌شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ واحد فناور در جامعه علم و فناوری استان قم فعال هستند که مجموع فروش آن‌ها در سال گذشته به بالای ۸۰ میلیارد تومان می‌رسد.

اخوان علوی با بیان اینکه به آینده توسعه اقتصاد دانش بنیان و توسعه صادرات شرکت‌های فناور بسیار امیدوار است، گفت: این نرخ رشد در حالی اتفاق افتاده است که تا ۱۰ سال پیش تقریباً هیچ اثری از اقتصاد مبتنی بر دانش و مباحث فناوری در میان نبود.

فناوری کلید واژه دست‌یابی به جهش تولید

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در طراحی و تولید ماشین آلات و ابزارهای پیشرفته در صنایع برق، نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند، گفت: فناوری کلید واژه دست‌یابی به رونق و جهش تولید است.

مهدی شاهوردی با اشاره به اینکه سال کاری ۹۸ نسبت به سال گذشته وضعیت اقتصادی بهتری داشته‌ است، گفت: خوشبختانه در سال ۹۸ نه تنها صادرات ما به ۲ برابر افزایش یافت بلکه توانستیم تعدیل نیرویی که در سال ۹۷ داشتیم را جبران کرده و جذب نیرو داشته باشیم.

وی از درآمد بالای ۲۵۰ هزار دلاری صادرات محصولات شرکت خود خبر داد و گفت: ما به اقصی نقاط کشورهای جهان صادرات داریم و در سال ۹۸ کشورهایی مانند مصر، استرالیا، روسیه و انگلستان را به مجموعه صادراتی خود اضافه کردیم.

طراحی دستگاه برش و پانچ شمش به صورت تمام اتوماتیک

این کارآفرین حوزه صنایع در خصوص آخرین دستاوردهای فناورانه خود اظهار کرد: این شرکت برای اولین بار توانسته دستگاه برش و پانچ شمش را به صورت تمام اتوماتیک طراحی کند که با قرارداد ۱۷۰ هزار دلاری در کشور عمان اجرا خواهد کرد.

وی با انتقاد از این مسئله که برخورداری از گواهی‌نامه دانش بنیان مزیتی برای آنها ندارد، گفت: با وجود انواع و اقسام موانع کارآفرینی و بروکراسی اداری نباید انتظار وقوع جهش تولید داشته باشیم.

شاهوردی با بیان اینکه بدون هدف و نقشه راه دست‌یابی به جهش تولید اتفاق نمی‌افتد، گفت: وقتی صاحب صنعتی بستر صادرات کالای خود را فراهم کرده در واقع مسیر جهش و رونق تولید را طی می‌کند بنابراین باید حمایت شود تا شعار سال به معنای واقعی تحقق یابد.

جهش تولید نیازمند برنامه‌ریزی برای عرضه و فروش کالا است

یکی دیگر از تولید کنندگان قمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با ابراز خرسندی از طرح مقوله رونق و جهش تولید، گفت: من شعارهای اقتصادی که مطرح می‌شود را به دلیل اینکه زیرساخت‌های اقتصادی کشور شکل می‌گیرد را به فال نیک می‌گیرم و حرکتی رو به جلو می‌دانم.

جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که برای تولید، عرضه و فروش کالا برنامه‌ریزی کرده باشیم و فعالیت خود را تحت تأثیر تحولات اقتصادی و سیاسی رها نکنیم

حسین کبیریان با تأکید بر اینکه ما سال‌هاست برای تحقق جهش تولید برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که برای تولید، عرضه و فروش کالا برنامه‌ریزی کرده باشیم و فعالیت خود را تحت تأثیر تحولات اقتصادی و سیاسی رها نکنیم.

این کارآفرین قمی با اعلام اینکه ۷۰ درصد شیرآلات کاهنده مصرف آب را در کشور تولید می‌کند، گفت: این محصولات بیش از ۵۰ درصد از مصرف آب در انواع شیرآلات و سر دوش‌های حمامی را کاهش داده و فشار آب را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های شرکت خود در سال ۹۸ گفت: امسال توانستیم با جذب تسهیلات پنج میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی در زمینه توسعه و ارتقا زیرساخت‌ها، تأمین ابنیه و تهیه دستگاه‌های تخصصی فعال باشیم.

افزایش صادرات یکی از شاخصه‌های مهم «جهش تولید»

کبیریان با طرح این مطلب که در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش نیرو داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر ۷۰ نفر طبق آیین نامه‌های قانون کار در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

وی از افزایش ۱۰ برابری صادرات خبر داد و گفت: افزایش صادرات یکی از شاخصه‌های مهم جهش تولید است.

این تولید کننده قمی با بیان اینکه موانع و چالش‌های بسیاری برای جهش تولید وجود دارد، گفت: از جمله این موانع نظام پرداخت تسهیلات بانکی، بروکراسی‌های اداری و تحریم‌های خارجی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید سرآمد دست‌یابی به جهش تولید باشند، گفت: سال‌هاست که ثابت شده اقتصاد متکی بر نفت و خام فروشی کارآیی بر رشد و توسعه اقتصادی کشور ندارد.

آمارها نشان می‌دهد که حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان قم ۴۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در دو هزار و ۲۲۵ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۱۵۳ تن فرصت اشتغال ایجادشده است، اما زمانی این اشتغال‌ها پایدار و این حجم سرمایه‌گذاری‌ها رو به رشد خواهد بود که بتوان دورخیزی مناسب، هدفمند و مبتنی بر علم و فناوری برای جهش تولید ارائه کرد و به داشته‌ها و ظرفیت‌های بالقوه بسنده نکرد و چشم به قله‌های دور دست داشت.

کد خبر: ۱۵٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha