۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
مرغداران، مرغ عزا و عروسی این روزها
بازار گزارش می دهد؛

مرغداران، مرغ عزا و عروسی این روزها

ساری - اوضاع نابسامان بازار مرغ از یک‌سو، کرونا و مازاد تولد، کمبود نهاده‌های دامی و نرخ پایین صنعت مرغداری در مازندران تا یک‌قدمی ورشکستگی پیش برده است.

خبرگزاری بازار؛ مرغداران ورشکسته، مرغ‌ها از نفس افتاده‌حال این روزهای صنعت مرغداری در مازندران است که از یک تأمین نشدن نهاده‌ها و از سوی دیگر فروش نرفتن جوجه و تولیدات گریبانش را گرفته است.

روزانه هزار تن مرغ در مازندران کشتار می‌شود که فقط ۲۰۰ تن در حال حاضر توسط امور پشتیبانی دام جهاد کشاورزی خریداری می‌شود و بخش عمده بازار فروش تولیدات غیر راکد و تعطیل‌شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: شیوع کرونا و رکود بازار ضربه سختی به صنعت مرغداری وارد کرده است و جوجه ریزی بالا و فروش نرفتن آن به دلیل تعطیلی بازار، سبب ضرر دهی در این بخش شده است.

 عطاء اله حسن‌زاده با عنوان اینکه اگر بازارها فروش را به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا از دست نمی‌دادیم می‌توانستیم حتی با نرخ پایین‌تر از هزینه‌های تولید نیز کنار بیاییم، ادامه داد: به دلیل کمبود نهاده‌ها مرغداران سعی می‌کنند زودتر سوله‌ها را از جوجه‌ها تخلیه کنند و به بازار فروش برسانند.

فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت در تردد از یک‌سو، تعطیلی مجالس عزا و عروسی، تالارها و رستوران‌ها نیز مزید بر علت شد تا مرغ روی دست مرغداران بادکند و بماند

وی با اظهار اینکه ۶۰ درصد بازار مرغ مازندران را تهران تشکیل می‌دهد که فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت در تردد از یک‌سو، تعطیلی مجالس عزا و عروسی، تالارها و رستوران‌ها نیز مزید بر علت شد تا مرغ روی دست مرغداران بادکند و بماند، ادامه داد: در حال حاضر نیمی از بازار مرغ استان غیر راکد شده است.

با رکود بازار فروش و اضافه‌وزن در مرغ مواجه هستیم

عضو اتحادیه مرغداران کشور تصریح کرد: وقتی بازار با رکود مواجه شود اگر مرغ یک روز اضافه‌تر در مرغداری بماند ۱۵۰ گرم اضافه‌وزن می‌گیرد و همه این‌ها سبب می‌شود تا مرغ انباشته شود و روی دست مرغدار باقی ماند.

حسن‌زاده با عنوان اینکه در حال حاضر امور پشتیبانی دام روزانه ۱۵ تا ۲۰ درصد مرغ را جمع‌آوری و خرید می‌کند، افزود: تولید روزانه مرغ یک‌هزار تن است در حالی ۲۰۰ تن آن خریداری می‌شود و این چندان پاسخگوی نیاز مرغداران نیست.

وی با اظهار اینکه در شرایط کنونی که با رکود بازار فروش و اضافه‌وزن در مرغ مواجه هستیم دولت باید برای حمایت از مرغداران ورود پیدا کند، افزود: دولت کاری به قیمت تنظیم بازار نداشته باشد و سعی کند تولیدات را برای کاهش خسارت‌های وارده خریداری و جمع‌آوری کند.

ورود خسارت هنگفت به صنعت مرغداری

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران ادامه داد: اگر نتوانیم در دو ماه پیش روی تولیدات را جمع‌آوری کنیم قطعاً در آینده خسارت هنگفتی به صنعت مرغداری وارد می‌شود.

حسن‌زاده به بالا بودن هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزینه تولید بین هشت هزار تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است در حالی قیمت فروش ما حدود شش هزار تومان است و در شرایطی که تمامی بخش‌ها ضرر دهی دارند ما خود را جدای از بخش‌ها نمی‌دانیم.

واحد مرغداری که ۲۰ هزار قطعه جوجه ریزی دارد ۵۰ تن گوشت تولید کند با شرایط کنونی حدود ۱۰۰ میلیون تومان ضرر دهی دارد

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مرغداران نقدینگی لازم را برای تولید ندارند، ادامه داد: این امر سبب می‌شود تا هزینه‌های تولید آنان بالاتر رود و وقتی واحد مرغداری که ۲۰ هزار قطعه جوجه ریزی دارد ۵۰ تن گوشت تولید کند با شرایط کنونی حدود ۱۰۰ میلیون تومان ضرر دهی دارد.

ضرورت مشخص شدن سهمیه استانی در توزیع نهاده‌ها و علوفه موردنیاز مرغداری‌ها

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران بابیان اینکه خرید روزانه ۲۰۰ تن مرغ درد چندانی را دوا نمی‌کند، به وجود مشکل در تأمین نهاده‌ها اشاره کرد و گفت: بخشی از نهاده‌ها در بنادر وجود دارد که باید زودتر ترخیص شوند و علاوه براین در تخصیص ارز نیز باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گیرد.

حسن‌زاده خواستار مشخص شدن سهمیه استانی در توزیع نهاده‌ها و علوفه موردنیاز مرغداری‌ها شد و گفت: مازندران ماهانه به ۵۰ هزار تن ذرت و ۱۷ هزار تن سویا نیاز دارد و با تخصیص سه هزار تن سویا و پنج هزار تن ذرت نمی‌توان نیازها را تأمین کرد زیرا باید مرغداران حداقل برای ۱۰ روز علوفه موردنیاز را داشته باشد.

وی با اظهار اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد علوفه موردنیاز از طریق واردات تأمین می‌شود، تصریح کرد: بااین‌حال به میزان قیمت فروش مرغ در استان زیر قیمت تعیین‌شده در ستاد تنظیم بازار است و به جرات می‌توان گفت که نهاده‌های طیور با همان نرخ ارز دولتی روی سفره مردم می‌نشیند و مرغ با نرخ ارز دولتی به دست مردم می‌رسد.

خرید ۳ هزار تن مرغ منجمد از تولیدکنندگان

درعین‌حال مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران نیز با اشاره به مشکلات فراروی صنعت مرغداری در استان گفت: تاکنون بیش از سه هزار تن مرغ منجمد از تولیدکنندگان استان خریداری‌شده است.

محمد جعفری بابیان اینکه روزانه ۲۰۰ مرغ در استان خریداری می‌شود، اظهار داشت: برای ماه رمضان نیز هزار تن مرغ منجمد به قیمت ۱۲ هزارتومانی در استان عرضه می‌شود.

وی میزان تولید مرغ در استان را سالانه ۲۵۰ هزار تن و معادل ۱۱ درصد تولید کشور بیان کرد و گفت: برای تأمین نهادهای موردنیاز برنامه‌ریزی می‌شود تا کمبودی احساس نشود و سال قبل نیز نهاده‌های موردنیاز تأمین‌شده است.

جعفری خرید تضمینی را ازجمله راهکارها حمایتی از مرغداران در اوضاع کرونایی بیان کرد.

مازندران با داشتن دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری نیمی از گوشت سفید پایتخت را نیز تأمین می‌کند و شرایط نامناسب واحدهای تولیدی در استان بر خودکفایی این محصول در کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.

کد خبر: ۱۵٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha