۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱
نان قاچاقچیان با طرح «هوشمندسازی یارانه نان» آجر می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

نان قاچاقچیان با طرح «هوشمندسازی یارانه نان» آجر می‌شود

زنجان- طرح«هوشمندسازی یارانه نان» گام مهم و تاثیرگذاری در جلوگیری از قاچاق آرد و فروش این محصول توسط برخی نانوایی‌ها است، طرحی که درصورت اجرای صحیح و کارشناسی، روندرو به رشددر اقتصاد را به دنبال دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در پی اصلاح نرخ آرد صنف و صنعت از سوی دولت، حرف و حدیث‌های زیادی در فضای مجازی درباره آینده یارانه آرد و نان سنتی به عنوان قوت غالب مردم شکل گرفت که اغلب آن‌ها نادرست و فضاسازی برخی رسانه‌ها بود، این در حالی است که قوت غالب مردم که نان سنتی است با قیمت فعلی به دست مردم رسیده و کل یارانه در زنجیره گندم تا نان حذف می‌شود و قاچاق نیز متوقف و دست قاچاقیچان از آن قطع خواهد شد.

میزان یارانه پرداختی در بخش آرد و نان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که مبلغ بالایی است، به همین خاطر دولت قصد دارد با تعدیل قیمت آرد صنف و صنعت، آن را به شکل بهینه‌تری تخصیص دهد.

از حدود ۱۱ میلیون تن مصرف گندم کشور، زیر یک میلیون تن آن صرف تولید آرد صنایع می‌شود که افزایش قیمت آن تأثیر زیادی بر زندگی مردم ندارد. در عوض این افزایش قیمت موجب افزایش کارآیی کارخانه‌ها شده و انگیزه برای قاچاق را نیز کاهش می‌دهد.

نان قاچاقچیان با طرح «هوشمندسازی یارانه نان» آجر می‌شود

آخرین وضعیت واحدهای نانوایی در شهر زنجان برای اجرای این طرح حاکی از آن است که کار نصب دستگاه‌های کارتخوان جدید در این واحدهای صنفی آغاز شده است اما هنوز عملیاتی نشده و فعال نیست.

یکی از نانوایان شهر زنجان در این خصوص به خبرنگار بازار می‌گوید: دستگاه کارتخوان جدید از نظر ظاهری و کارکرد، تفاوتی با کارتخوان‌های بانکی ندارد و طرز استفاده از آن نیز همانند سایر کارتخوان‌ها بوده و فقط نسبت به سایر کارتخوان‌ها کمی تخصصی‌تر است که باید نانوایان طرز استفاده از آن را یاد بگیرند.

احمدی می‌افزاید: راه‌اندازی و آغاز فعالیت این دستگاه‌ها منوط به اعلام از سوی استانداری و اتحادیه نانوایان است.

اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان عاملی مهم در ساماندهی شبکه توزیع آرد است
وی ادامه می‌دهد: شلوغی برخی نانوایی‌ها نسبت به روزهای گذشته افزون‌تر شده و برخی نانوایان علت ازدحام جمعیت را مقطعی و ناشی از نداشتن آگاهی مردم نسبت به طرح جدید یارانه نان می‌دانند، به همین خاطر معتقدیم نانوایان باید پیش از اجرای طرح، دوره آموزشی و توجیهی در این زمینه داشته باشند.

یکی دیگر از نانوایان شهر زنجان، اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان را عاملی مهم در ساماندهی شبکه توزیع آرد عنوان کرده و اظهار می‌کند: متاسفانه برخی نانوایان این شهر آرد سهمیه‌ای واحد نانوایی را به قنادی‌ها و واحدهای تولید ماکارونی می‌فروختند.

باید نظارت جدی و کارشناسی شده در روند اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان صورت گیرد
سلطانی تصریح می‌کند: باید نظارت جدی و کارشناسی شده در روند اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان صورت گیرد تا انحراف‌های احتمالی در این زمینه به وجود نیاید.

تقریباً یک ماه پیش بود که استاندار زنجان در جلسه بازرسی و کنترل بازار اعلام کرد که قرار است طرح هوشمندسازی یارانه نان به صورت پایلوت در استان زنجان اجرا شود. طرحی که طی روزهای اخیر وارد فاز اجرایی شده و قرار است طی روزهای آینده در ۱۵ نانوایی استان، عملیات اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه نان آغاز شود.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش قیمت آرد، مؤثرترین کاری است که دولت انجام داده و این اقدام برای اصلاح نظام یارانه‌ها، اقدامی کاملاً درست و دقیق است.

استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در این طرح مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند، می‌گوید: در این راستا یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود.

محسن افشارچی می‌افزاید: طی چند روز آینده و با تجهیز حدود ۱۵ نانوایی به دستگاه‌های کارتخوان ویژه این طرح، کار را شروع خواهیم کرد که هدف‌گذاری اصلی از شیوه جدید عرضه نان، جلوگیری از قاچاق آرد بوده و تغییری در میزان خرید و سهمیه‌بندی آن اعمال نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح، پول خرید نان از سوی مردم به حساب نانوا واریز شده و علاوه بر آن، دولت نیز مابه‌التفاوت قیمت آن را به حساب نانوایان واریز خواهد کرد، ابراز می‌کند: برای خرید نان سنتی از سوپرمارکت‌ها نیز تدبیری اندیشیده شده که از ماه بعد اجرایی می‌شود.

نان قاچاقچیان با طرح «هوشمندسازی یارانه نان» آجر می‌شود

آرد خام به همان قیمت قبلی به خانوارها و طبق روال گذشته ارائه خواهد شد
استاندار زنجان در خصوص نحوه عرضه نان با شیوه جدید در روستاهایی که واحد نانوایی مستقر نبوده و نان در خانه طبخ می‌شود، اظهار می‌کند: آرد خام به همان قیمت قبلی به خانوارها و طبق روال گذشته ارائه خواهد شد.

افشارچی یادآور می‌شود: در این طرح، خرید نان با کارت‌های بانکی و کارتخوان‌های هوشمند انجام شده و هیچ تغییری در میزان خرید و قیمت نان اعمال نخواهد شد، بنابراین در صورتی که این طرح به نحو مطلوب و درست اجرایی شود، جلوی بسیاری از هزینه‌های بی‌رویه و مهم‌تر از آن قاچاق غیرقانونی گرفته خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان در ادامه به ثبت حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تراکنش بانکی در نانوایی‌ها طی ماه‌های دی، بهمن و اسفند پارسال اشاره کرده و می‌افزاید: از این تعداد یک و نیم میلیون مورد تراکنش‌های زیر ۵۰۰۰ تومان، یک میلیون مورد بین ۵۰۰۰ تا ۱۵ هزار تومان و ۳۰۰۰ تراکنش نیز بین یک میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان انجام شده است. همچنین طی سه ماه اخیر شاهد انجام ۵۰۰ تراکنش بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان در نانوایی‌های زنجان بودیم.

افشارچی نیاز سالانه کشور به گندم را ۱۲.۵ میلیون تن اعلام کرده و ادامه می‌دهد: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این میزان صرف تولید اقلامی مثل ماکارونی و سایر مواد غذایی و ۱۰ میلیون تن نیز برای پخت نان اختصاص می‌یابد، این در حالی است که از این ۱۰ میلیون تن حدود ۳ تن قاچاق می‌شود.

طی یک ماه گذشته کشاورزان استان زنجان به میزان ۳۰ هزار تن از گندم ذخیره خود را به سیلوها تحویل دادند

وی با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، می‌گوید: این مهم باعث شد طی یک ماه گذشته کشاورزان استان زنجان به میزان ۳۰ هزار تن از گندم ذخیره خود را به سیلوها تحویل دادند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در طرح جدید، قیمت نان برای مصرف‌کننده به هیچ وجه تغییری نخواهد داشت، می‌گوید: در این طرح دست قاچاقچی از قاچاق آرد یارانه‌ای کوتاه می‌شود.

مصطفی طاهری ادامه می‌دهد: از روزی که آرد یارانه‌ای به قیمت ۴,۲۰۰ تومان عرضه شد، مصرف آن نیز در کشور به شدت افزایش پیدا کرد، این در حالی است که این میزان به هیچ وجه مصرف واقعی نبود، بلکه دو عامل در آن دخیل بوده است.

وی می‌افزاید: قیمت آردی که دولت در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهد، در حد رایگان بوده، به همین خاطر اختلاف قیمت بین بازار و نرخی که دولت ارائه می‌دهد، به شدت زیاد است، لذا قانون مجلس و عزم دولت بر این است که به هیچ وجه نان گران نشود.

طاهری با بیان اینکه نان امسال نیز با همان نرخ سال گذشته در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت، یادآور می‌شود: برنامه دولت در این زمینه به این صورت است که مردم خرید خود را از نانوایی‌ها با همان قیمت انجام می‌دهند. از طرف دیگر، دولت آرد را با قیمت آزاد در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهد و با این روش فروش آرد توسط نانوایی‌ها منتفی شده و باید به پخت نان اختصاص یابد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: دولت به ازای هر تراکنشی که انجام می‌شود، مابالتفاوت قیمت آرد آزاد با آرد دولتی را به حساب نانوایی‌ها واریز خواهد کرد و همین امر باعث می‌شود تا نانوایی‌ها به میزان نیاز اقدام به خرید آرد کنند و دیگر قادر به فروش آرد مازاد نخواهند بود.

طاهری خاطرنشان می‌کند: مجلس در بحث اصلاح ساختار بودجه ورود و دولت نیز مباحثی چون استقراض از بانک را متوقف کرده و تورم نسبت به سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است اما تورم به قدری زیاد بود که با کاهش ۲۰ درصدی، باز هم شاهد تورم ۳۵ درصدی در کشور هستیم که باید به مرور اصلاح شود.

بحث گرانی نان نیز به هیچ عنوان در دستور کار قرار ندارد
وی می‌گوید: در شرایط کنونی، بخش زیادی از یارانه دولت به سفره مردم وارد نمی‌شود، به همین خاطر پایداری این شرایط به نفع مردم نیست و از طرفی بحث گرانی نان نیز به هیچ عنوان در دستور کار قرار ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خرید نان با کارت‌های بانکی و کارتخوان‌های هوشمند انجام می‌شود، تاکید می‌کند: هیچ تغییری در میزان خرید و قیمت نان نداریم و هدف‌گذاری اصلی از شیوه جدید عرضه نان، جلوگیری از قاچاق آرد بوده و تغییری در میزان خرید و سهمیه‌بندی نخواهیم داشت.

خلیل قاسم‌لو می‌افزاید: آغاز اجرای این طرح در استان به صورت تدریجی بوده و در حال حاضر ۱۵ نانوایی به دستگاه‌های کارتخوان ویژه این طرح مجهز می‌شود که با اجرای آن، پول خرید نان از سوی مردم به حساب نانوا واریز شده و دولت نیز مابه التفاوت قیمت آن را به حساب نانوایان واریز خواهد کرد.

نان قاچاقچیان با طرح «هوشمندسازی یارانه نان» آجر می‌شود

وی ادامه می‌دهد: کارت‌های هوشمند ویژه این طرح به منظور ساماندهی چرخه آرد و نان در ۱۵ واحد نانوایی زنجان نصب شده و ۷۰ نفر از کارمندان برگزیده استان در ابتدا این سیستم را تست خواهند کرد که در ادامه شاهد نصب ۱۶۰۰ دستگاه پوز اندروید در نانوایی‌های استان خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به اینکه قیمت نان در این استان همان قیمت قبلی بوده و دولت به جای اینکه آرد یارانه‌ای را ابتدا به کارخانه بدهد، یارانه را به نانوایی‌ها می‌دهد، می‌افزاید: نانوایی‌ها نیز با قیمت آزاد، آرد را از کارخانه‌ها تهیه خواهند کرد تا با اجرای این طرح شاهد جلوگیری از فساد و رانت در این حوزه باشیم، به همین خاطر طی دو هفته همه نانوایان در استان طرز استفاده از دستگاه هوشمند ویژه این طرح را آموزش خواهند دید.

قاسم‌لو بیان می‌کند: در روش پیش‌بینی شده برای عرضه نان نانوا، آرد را با قیمت واقعی دریافت می‌کند و در اجرای این طرح به هیچ وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد و برای اجرای این طرح جلسات و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است و مردم باید بدانند که ۳۰ درصد از آرد یارانه‌ای تزریق شده در مسیر توزیع از چرخه خارج می‌شود و هدف از اجرای طرح، پیشگیری از این خروج است.

وی می‌گوید: با این روند هر ایرانی ۳۲ هزار تومان یارانه خود را به کشورهای همسایه صادر کرده است و به هر صورت باید جلوی این قاچاق گرفته شود.

بیش از ۱۰۰ واحد نانوایی برای رفاه حال مردم در تهیه و تامین نان به صورت دو شیفت کاری در استان فعالیت می‌کنند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ واحد نانوایی برای رفاه حال مردم در تهیه و تامین نان به صورت دو شیفت کاری در استان فعالیت می‌کنند، می‌گوید: از این تعداد، ۴۰ واحد خبازی (نان لواش) در شهر زنجان و مابقی در سایر شهرستان‌های استان، تا اطلاع بعدی مکلف به پخت نان به صورت دو شیفت است.

نان قاچاقچیان با طرح «هوشمندسازی یارانه نان» آجر می‌شود

ولی‌الله زمانی با بیان اینکه مشکلی در تامین نان مردم وجود ندارد و نان به وفور در نانوایی‌های استان پخت می‌شود، بیان می‌کند: بر حسب هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداران شهرستان‌های تابعه با اولویت شهرها و مراکز شهرستان‌ها برای طبخ نان در شیفت بعد از ظهر با صلاحدید فرمانداران آن شهرستان نسبت به تعیین واحدهای نانوایی منتخب و فعالیت‌شان به صورت دو شیفت صورت گرفته است.

حال که به اجرای طرح آزادسازی قیمت آرد نزدیک می‌شویم، انتظار مردم از دولتمردان این است که این طرح به درستی اجرا شده و نظارت‌های دقیق بر حُسن اجرای این طرح وجود داشته باشد تا مردم به معنای واقعی کلمه طعم شیرین عدالت دولت سیزدهم را بچشند.

کد خبر: ۱۵۰٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha