۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
چشم انداز بانک جهانی از قیمت گندم
تحولات اوکراین چه اثری روی بازار کشاورزی گذاشت؛

چشم انداز بانک جهانی از قیمت گندم

بانک جهانی چشم انداز در خصوص تامین گندم را با توجه به تحولات اوکراین مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، جنگ روسیه و اوکراین تاثیری عمیق و طولانی روی بازارهای کالایی برجای خواهد گذاشت. تاثیری که می تواند باعث تشدید و تداوم روند افزایشی تورم در دنیا شود و توان رشد اقتصادی را در جهان از بین ببرد.

آیهان کاز، اقتصاددان بانک جهانی می گوید: شوکی که بعد ازجنگ روسیه و اوکراین از سمت عرضه به بازارهای کالایی وارد شد، بزرگترین شوک در یک دهه اخیر بود. شوکی که سبب شد قیمت ها با سرعت زیادی رشد کند. به خصوص کالاهایی که دو کشور درگیر جنگ در تولید آن نقش داشتند.
افزایش قیمت گاز برای اروپایی ها

وی با اشاره به نقش روسیه در تامین نفت و گاز در دنیا گفت: ما انتظار داریم درسال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازارجهانی بیش از ۱۰۰ دلار باشد، ولی در سال ۲۰۲۳ قیمت ها در بازار اندکی کاهش خواهد یافت و به کمتر از ۹۲ دلار می رسد. اما کشورهای خریدار گاز از روسیه اثرات بزرگتری را تجربه می کنند. به عنوان مثال کشورهای اروپایی در یک سال آتی شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گاز مصرفی خواهند بود و قیمت زغال سنگ هم در دنیا بالغ بر ۸۰ درصد رشد خواهد کرد.
تغییرات قیمت گندم و روغن آفتابگردان

برپایه گزارش بانک جهانی، اوکراین در تولید محصول‌های کشاورزی در دنیا نقش مهمی دارد. این کشور هم به دلیل جنگ توان تولیدش را از دست داده و هم به دلیل محدودیت های بندری توان صادراتش را از دست داده است. در این شرایط پیش بینی می شود در انتهای امسال قیمت گندم که یکی از محصول‌های کشاورزی مهم صادراتی اوکراین است بالغ بر ۴۰ درصد رشد کند و قیمت روغن آفتابگردان هم با افزایش ۲۷ درصدی همراه باشد.

ریشه این افزایش قیمت ها هم در جنگ و اختلال در عرضه است و هم از محل تحریم های غرب علیه کشور روسیه است. تحریم هایی که هم سیستم مالی روسیه و هم توان صادرات انرژی از این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha