۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
تصویب یکسان شدن حق کمیسیون مشاوران املاک در اتاق اصناف
رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با بازار خبر داد

تصویب یکسان شدن حق کمیسیون مشاوران املاک در اتاق اصناف

رییس اتحادیه مشاوران املاک از تصویب یکسان شدن حق کمیسیون مشاوران املاک توسط اتاق اصناف خبر داد و گفت:برای قانونی شدن دربافت یک درصد حق کمیسیون توسط مشاوران املاک این تاییدیه اتاق اصناف باید در کمیسیون هیات عالی نظارت نیز به تصویب برسد.

خبرگزاری بازار- حدود یک سال است که از پیشنهاد یکسان سازی و افزایش حق کمیسیون مشاوران املاک به اتاق اصناف می گذرد و هر بار این پشنهاد بنا به دلایلی برای تصویب و اجرایی شدن با مشکلاتی مواجه و به تاخیر می افتد.سال گذشته و در دوران رکود معاملات مسکن اتحادیه مشاوران املاک تلاش کرد تا برای جبران این وضعیت نرخ و حق کمیسیون معاملات مسکن را تعدیل کند.

 در همان روزها مخالفانی برای افزایش حق کمیسیون مشاوران املاک پیدا شد که هر کدام به نوعی آنرا دامن زدن به گرانی مسکن عنوان می کردند.اکثر این مخالفان را نمایندگان مجلس تشکیل می دادند و همواره معتقد بودند که این اقدام می تواند باعث شود تا برخی از دلالان از فرصت استفاده کرده و برای اینکه حق کمیسیون بیشتری دریافت کنند قیمت ها را بالاتر ببرند.

مخالفت نمایندگان مجلس و مردم با افزایش حق کمیسیون

سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که مشاوران املاک درصدی از قیمت فروش را به عنوان حق کمیسیون دریافت می کنند پس وقتی حق کمیسیون افزایش یابد برخی از املاکی ها به این افزایش قیمت ناخودآگاه دامن می زنند.البته محمد رضا رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس نیز می گوید:سال گذشته طرحی در مجلس مظرح شد که املاکی ها از متراژ واحدهای مسکونی که به فروش می رسانند و یا اجاره می دهند کمیسیون دریافت کنند که این طرح با مخالفت شدید اتحادیه املاک و در راس آن اتاق اصناف همراه بود.

این طرح مجلسی ها اگر چه با مخالفت شدید املاکی ها همراه بود اما مورد خوشایند مصرف کننده های نهایی بود چرا که برخی متقاضیان مسکن و اجاره کننده مسکن معنقد هستند که املاکی ها بدون هیج کار خاصی مبلغ بالایی را از معامله دریافت می کنند و عملا هیج اقدامی در صورت وجود مشکل میان طرفین انجام نمی دهند و بعد از تنظیم مبایعه نامه و دریافت حق کمیسیون به راحتی از دلالت میان طرفین سرباز می زنند.

برخی از متقاضیان خرید و یا اجاره کننده مسکن نیز  معتقدند ، به دفعات پس از تنظیم مبایعه نامه به راحتی املاکی ها وارد اختلاف میان مالک با مستاجر و یا خریدار با فروشنده نمی شوند.پس دادن حق کمیسیون به املاکی ها به هیچ عنوان نمی تواند در حد آن مبالغی که در بخشنامه ها وجود دارد نیست.حال اگر نرخ حق کمیسیون هم افزایش یابد در تمام معاملات این مصرف کتتده است که متضرر می شود و املاکی ها سود خواهند برد. 
 

افزایش قیمت مسکن به ضرر املاکی ها است

هر چند حسام عقبایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با رد این موضوع که املاکی ها در صورت افزایش حق کمیسیون اقدام به گران کردن مسکن می کنند گفت:این اقدام از سوی املاکی ها به هیچ وجه شدنی نیست چرا که اولا قیمت را املاکی ها تعیین نمی کنند دوما اینکه وقتی مسکن گران شود میزان معاملات مسکن کاهش می یابد پس ینابراین املاکی ها اتفاقا به دنبال ارزانی و رونق معاملات مسکن هستند.

نحوه محاسبه حق کمیسیون املاکی ها

نحوه محاسبه کمیسیون مشاوران املاک در حال حاضر به این شکل است که تا ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد و بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان ۲۵ صدم درصد از طرفین معامله به علاوه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده از هر طرف معامله دریافت می شود.پس چنانچه یک ملکی ۶۰۰ میلیون تومان نرخ گذاری شود از ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد که دو نیم میلیون تومان می شود و از ۱۰۰ میلیون تومان باقی مانده ۲۵ صدم درصد که ۲۵۰ هزار تومان خواهد شد.پس در نهایت دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از دو طرف خریدار و فروشنده دریافت خواهد شد.البته با محاسبه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده این مبلغ تا ۳ میلیون تومان خواهد شد.

املاکی ها البته در خصوص نرخ کمیسیون اجاره نیز یک چهارم اجاره ماهیانه را از هر طرف  به همراه  ۹ درصد ارزش افزوده کل مبلغ دریافتی از طرفین را طلب می کنند.

اتاق اصناف موافق یکسان شدن حق کمیسیون املاکی ها/منتظر تصویب هیات عالی نظارت هستیم

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار افزایش حق کمیسیون مشاوران املاک و یکسان شدن تعرفه ها خبر می دهد که می گوید این اقدام به هیچ وجه منجر به اغزایش قیمت نمی شود و اتفاقا منجر به شفاف سازی قیمت ها خواهد شد.

خسروی گفت:پیشنهاد یکسان سازی و افزایش حق کمیسیون املاکی ها پیشتر توسط اتحادیه املاک به اتاق اصناف اراِیه شده بود که خوشبختانه اتاق اصناف با این پیشنهاد موافقت کرد اما اجرایی شدن و تبدیل به قانون شدن آن نیاز به تصویب از سوی کمیسیون هیات عالی نظارت دارد.

 حق کمیسیون در دنیا از فروشنده دریافت می شود

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا و در همین کشور همسایه ترکیه حق کمیسیون ۶ درصد است و این حق کمیسیون را هم از فروشنده دریافت می کنند گفت:قبل از پیروزی انقلاب حق کمیسیون یک درصد بود و فروشنده و خریدار به خوبی می دانست و آگاه بود که تعرفه ای که باید به املاکی بپردازد چقدر است اما بعد از پیروزی انقلاب وضعبت تعرفه ها به گونه دیگری شد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد:در تمام دنیا واسطه و دلال به عنوان دلالت کننده مطرح است و برای آن ارزش خاصی قایل هستند اما در ایران با این روش های تعرفه ای کاری می کنند که املاکی ها و دلالان که خود دلالت کننده هستند به انحراف کشیده شوند.پس قطعا با یکسان شدن حق کمیسیون ها می توانیم گام مثبتی برای شفاف سازی قیمتها برداریم.

به نظر می رسد با آغاز به کار نظام اجاره داری حرفه ای دیگر شاهد وجود مشکلات دریافت حق کمیسیون بیش از اندازه، عدم شفاف سازی قیمتها و در نهایت رها شدن خریدار و فروشنده به حال خود بعد از ایجاد اختلاف نخواهیم بود.

کد خبر: ۱۵٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha