۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
 نزول نفت و صعود طلا زیر سایه رکود و تورم
در بازارهای جهانی چه می‌گذرد؟

نزول نفت و صعود طلا زیر سایه رکود و تورم

قیمت جهانی نفت با واهمه از کاهش رونق اقتصاد جهان یا حتی رکودی شدن آن با افت قیمت مواجه شده و در مقابل رقیب تاریخی آن یعنی طلا توانسته است با فراغت از نرخ بهره فدرال رزرو در مسیر صعود باقی بماند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بازار جهانی نفت بعد از حدود یک ماه واکنش شدید به تحولات اوکراین، حالا آرام‌تر شده و وزن تحلیل‌های اقتصادی در تحولات آن افزایش یافته است. همچنین در بازار طلا نیز با فروکش کردن هیجان ناشی از افزایش ورود سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، بار دیگر توجه به داده‌های اقتصادی، به‌خصوص نرخ‌های بهره فدرال رزرو و بازدهی دلار اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

کاهش قیمت نفت
قیمت نفت در معاملات امروز بازار جهانی تحت تأثیر نگرانی‌های اقتصادی و واهمه از رکود که بازارهای مالی جهانی را به آشوب کشیده است، بیش از یک درصد افت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بهای معاملات نفت برنت در معاملات امروز بازارهای جهانی، یک دلار و ۲۵ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۶ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۲۴ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش، به ۱۰۴ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت‌های نفت هفته جاری همسو با قیمت کالاهای دیگر و بازارهای سهام تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن رشد اقتصادی از افزایش نرخهای بهره آمریکا، رشد چشمگیر ارزش دلار و نگرانی‌ها نسبت به تورم و رکود و همچنین محدودیتهای کرونایی در چین، روند رو به کاهشی داشتند.

هووی لی، اقتصاددان گروه بانکی OCBC سنگاپور، با اشاره به رشد چشمگیر شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا، اظهار کرد: این نگرانی‌های رکود شدت بیشتری پیدا کرده و باعث افت قیمتهای نفت در معاملات صبح روز جاری شدند.

شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در آوریل ۸.۳ درصد رشد کرد و نگرانی‌ها نسبت به ضرورت افزایش سریع‌تر نرخهای بهره آمریکا را تأیید کرد.

با این حال نگرانی‌های عرضه که تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین بوده‌اند، بازار را تقویت کرده‌اند و قیمتها امسال بیش از ۳۵ درصد ریزش کرده است. چشم انداز تحریم نفت و سوخت روسیه از سوی اتحادیه اروپا که عرضه جهانی را محدودتر خواهد کرد هم عامل دیگری بوده که از قیمتها پشتیبانی کرده است.

اتحادیه اروپا همچنان سر جزئیات تحریم نفت روسیه کلنجار می‌رود. رأی گیری در این باره که به حمایت یکپارچه اعضای این بلوک بستگی دارد، به تأخیر افتاده است زیرا مجارستان مخالف بوده و سایر کشورهای اروپایی نسبت به تأثیر این اقدام روی اقتصادهایشان ابراز نگرانی می‌کنند.

قیمت نفت روز چهارشنبه پس از این که روسیه ۳۱ شرکت مستقر در کشورهایی که مسکو را به تلافی حمله به اوکراین تحریم کرده‌اند را تحریم کرد، پنج درصد جهش کرده بود؛ اما نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن تقاضا در چین که برای مقابله با گسترش شیوع بیماری تلاش می‌کند، رشد قیمتها را محدود کرد.

بر اساس این گزارش، در آمریکا آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت هفته گذشته تحت تأثیر برداشت از ذخایر استراتژیک، افزایش پیدا کرد اما ذخایر بنزین در آستانه آغاز فصل رانندگی تابستانی کاهش داشت.

رشد طلا با افول دلار
پس از اینکه داده‌های قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده نشان داد تورم ممکن است در آوریل به اوج خود رسیده باشد و برخی نگرانی‌ها از افزایش شدیدتر نرخ‌های فدرال رزرو را برطرف کرد قیمت طلا امروز پنج‌شنبه با توجه به کاهش بازدهی دلار و خزانه‌داری، افزایش یافت؛ به گونه‌ای که بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ صبح به وقت شرقی با ۱.۷۰ درصد افزایش به ۱۸۵۴ دلار و ۴۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۰۹ درصد افزایش به ۱۸۵۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.

دلار ضعیف‌تر، طلا را برای خریداران خارجی جذاب می‌کند، در حالی که بازدهی پایین‌تر خزانه‌داری، هزینه فرصت نگهداری شمش با بازده صفر را کاهش می‌دهد.

پس از آنکه داده‌های اقتصادی نشان داد تورم همچنان بالاست اما بعید است که بانک مرکزی ایالات‌متحده را به سمت مسیر تهاجمی‌تر سیاست پولی سوق دهد، دلار کاهش یافت و تقاضا برای طلای دلاری را افزایش داد.

وزارت کار آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته ۰.۳ درصد افزایش یافت که کمترین افزایش از ماه اوت است، در مقابل افزایش ماهانه ۱.۲ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس که بزرگ‌ترین افزایش از سپتامبر ۲۰۰۵ است.

طبق گزارش رویترز، بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده پس از اینکه داده‌ها نتوانست نگرانی‌ها را کاهش دهد که برنامه فدرال رزرو برای کاهش افزایش قیمت‌ها ممکن است باعث رکود شود، کاهش یافت.

فدرال رزرو هفته گذشته نرخ بهره خود را نیم درصد افزایش داد که بزرگ‌ترین افزایش در ۲۲ سال گذشته است زیرا به سمت کاهش سیاست پولی بسیار آسان دوران همه‌گیری و تلاش برای مبارزه با تورم فزاینده حرکت می‌کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۱.۵۷ دلار رسید، در حالی که پلاتین ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۹۰.۶۴ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۷ درصد کاهش به ۲۰۲۱ دلار و ۱۶ سنت رسید.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha