۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
الگوسازی نوآوری زعفران در شاهرود| توسعه کشت مشارکتی در کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد؛

الگوسازی نوآوری زعفران در شاهرود| توسعه کشت مشارکتی در کشور

شاهرود- معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح نوآوری زعفران کشور در شاهرود، گفت: مزرعه ۱۰۰ هکتاری زعفران این شهرستان به صورت مشارکتی یکی از پایلوت‌های کشوری در زمینه این نوع کشت محسوب می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سید مجتبی خیام نکویی در حاشیه بازدید از طرح مشارکتی کشت و تولید زعفران در شاهرود اظهار داشت: در این مجموعه که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کشت زعفران است زمینی حدود ۱۰۰ هکتار زمین یکپارچه با نوآوری‌های جدید هست ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ۹۵ درصد زعفران را در کشور تولید می‌کنیم نیاز است تا تحول در زمینه ارزش‌افزوده حاصل از زعفران برای افرادی که در این حوزه اشتغال دارند ایجاد شود، افزود: در این مدت که مرکز تحقیقات با همکاری بخش خصوصی انجام داده است به نظر می‌رسد افق بسیار روشن و تحول‌آفرینی در این منطقه هست امیدواریم در آبان ماه امسال این مزرعه را به‌عنوان مزرعه نوآوری زعفران به کشور معرفی کنیم و حمایت‌های لازم را انجام دهیم و به معنای واقعی کلمه کاشت، داشت و برداشت، فناوری و صادرات زعفران را از مسیر دانش‌بنیانی حمایت کنیم.

رئیس سازمان مرکز تحقیقات کشور در پاسخ به این پرسش که در صورت تبدیل‌شدن این مزرعه به‌عنوان مزرعه نوآور معرفی شود چه حمایت‌هایی از آن صورت می‌گیرد گفت: از جمله حمایت‌ها در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های مجموعه مراکز تحقیقاتی برای مشارکت خصوصی است. از طرفی کسانی که از تسهیلات مجموعه مزارع نوآوری برخوردار می‌شوند بخشی از تسهیلات که شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری دارند شامل حال آن‌ها می‌شود که انگیزه خوبی برای آن‌ها می‌تواند باشد.

نکویی با بیان اینکه این مجموعه می‌تواند از حمایت‌های مرکز از جهت کارشناسان، محققین و اعضای هیئت‌علمی برخوردار شود تا با استفاده از این ظرفیت در جهت ارتقا کیفی و کمی محصولات خود گام‌های مؤثری بردارد، ابراز کرد: مرکز تحقیقات شاهرود یکی از مراکز بزرگی در کشور است که نقش‌آفرینی بیشتری از شرایط موجود می‌تواند داشته باشد و باید شاهد این باشیم که دستاوردها مرکز وارد عرصه شود تاکنون با خدمات کارکنان این مرکز بسیاری از دستاوردها وارد عرصه شده اما باید امسال باید تمرکز روی این باشد که اکثر دستاوردها که می‌تواند در کشاورزی منطقه تأثیرگذار باشد وارد عرصه شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که تأثیرگذاری مرکز تحقیقات شاهرود روی بخش کشاورزی منطقه یک تأثیرگذاری چشمگیرتر از شرایط موجود می‌تواند باشد و حمایت‌های لازم از طریق سازمان تحقیقات انجام می‌شود که این اتفاق در این منطقه بیفتد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال به ابتکار مقام معظم رهبری سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شد گفت: تأکید بر این است که کشاورزی به‌سوی دانش‌بنیانی سوق داده شود همچنین ظرفیت‌های بسیاری زیادی در سطح کشور در مراکز تحقیقاتی داریم و از جمله مرکز تحقیقات شاهرود هست و در بازدید امروز بررسی شد که چه حمایت‌هایی می‌توانیم انجام دهیم که این ظرفیت‌هایی است را به سمت سوقی دهیم که اهدافی برای نام‌گذاری سال هست محقق شود. اینجا زیرساخت‌های زیادی هست، کلکسیون مختلف ذخایر ژنتیکی در حوزه‌های درختان باغی از جمله زردآلودداریم. ارقام مقاوم به سرمازدگی این محصول توسط مجموعه به فناوری آن دست یافته‌اند و تولید شده که می‌تواند منشأ تحول باشد.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha