۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
تسهیلات در نظر گرفته شده برای فرزندآوری باید افزایش یابد
معاون بهداشت وزارت بهداشت:

تسهیلات در نظر گرفته شده برای فرزندآوری باید افزایش یابد

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای فرزندآوری باید افزایش یابد و هرچه در زمینه حمایت‌ها هزینه کنیم، گویا در حوزه جمعیت سرمایه‌گذاری کردیم.

به گزارش بازار، کمال حیدری، در نشست خبری به مناسبت هفته ملی جمعیت با بیان این مطلب افزود: از آنجا که معاونت بهداشتی خط اول تماس با جامعه است، تکالیفی برعهده این معاونت است که در چهار مقوله متمرکز می‌شود؛ پیشگیری و تشخیص زودهنگام ناباروری، آموزش‌های پیش از ازدواج، حمایت از مادران باردار بی‌بضاعت و تسهیل خدمات زایمانی در راستای ترویج زایمان طبیعی ۴ برنامه اصلی معاونت بهداشتی است.

وی ادامه داد: برنامه‌های باروری سالم، درمان ناباروی، توسعه خدمات ناباروری، توسعه پوشش‌های بیمه‌ای، ترویج ازدواج‌های دانشجویی و... برنامه‌هایی است که باید پیگیری و انجام شود.

حیدری افزود: قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت که در وزارت بهداشت تشکیل شده، در استان‌ها هم در دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل گرفته و استاندار هر استان مسئول قرارگاه‌های استانی است. زیرا تعداد زیادی از دستگاه‌ها باید وظیفه خودشان را در زمینه جمعیت انجام دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بحث جمعیت در کشور یک مقوله فرهنگی است و برخی از جوانان ما آنطور که باید به اهمیت فرزندآوری در راستای سلامت روانی، معنوی و... خودشان توجه ندارند و متاسفانه بحث توجه به فرزندآوری به عنوان یک ارزش کمرنگ شده که باید به آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت به مدت هفت سال است که تصویب شده، گفت: البته اینطور نیست که در این هفت سال اگر اصلاحی نیاز نباشد، انجام نشود، بلکه در حال حاضر هم اگر مشخص شود که موضوعی باید تغییر کند یا تقویت شود، به آن پرداخته می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: باید توجه کرد یکی از راه‌های مهم و اصلی در حوزه جمعیت این است که بتوانیم تسهیلات خوبی را فراهم کنیم، چرا که بحث تسهیلات بسیار کمک کننده است و دولتمردان و دستگاه‌ها باید برنامه‌ریزی کنند. آنچه در سبد خانوار به خانواده‌ها فشار وارد می‌کند، از بحث مسکن گرفته تا آموزش و مباحث معیشتی و... در این قانون دیده شده و امیدواریم در راستای اجرای بهتر آن، تقویت شود.

حیدری درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای فرزندآوری، گفت: قطعا این تسهیلات باید افزایش یابد هر چند در قانون در ۵ سال اول افرادی که بر اساس آزمون وسع بضاعت کمتری دارند، حمایت می‌شوند، هرچه در زمینه حمایت‌ها هزینه کنیم، گویا در حوزه جمعیت سرمایه‌گذاری کردیم. باید در جهت تقویت این برنامه از نظر مالی، حمایتی باید تسهیلات لازم در نظر گرفته شود.

به گفته وی پژوهشی از چند سال قبل نشان داد که بحث اقتصادی رتبه پنجم را در فرزندآوری داشت و مباحث فرهنگی نقش مهم‌تری داشتند.

حیدری تاکید کرد: مهمترین موضوع بحث پرونده الکترونیک سلامت است که مراحل تکامل خود را طی این چند ماه اخیر طی کرد و سامانه سیب را تقویت کردیم و به زودی بر اساس همتی که در معاونت درمان وجود دارد، سامانه مراقبت‌های اولیه بهداشتی "سیب" به سامانه‌های درمانی متصل می‌شود تا مقدمه‌ای برای اجرای طرح پزشک خانواده در سراسر کشور باشد. این اقداماتی است که در راستای تقویت نظام شبکه انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha