۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
منتظر نفت کمتر از ۱۰۰ دلار نباشید| کاهش فشارهای تحریمی علیه مسکو از ترس گرانی طلای سیاه
بازار گزارش می دهد:

منتظر نفت کمتر از ۱۰۰ دلار نباشید| کاهش فشارهای تحریمی علیه مسکو از ترس گرانی طلای سیاه

کارشناسان انرژی مدعی اند که به دلیل رشد تقاضای جهانی، احتمال افت قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار بسیار ضعیف است. آنها مدعی اند جنگ روسیه و اوکراین موجب شده که تعادل بین تولید و مصرف نفت خام بهم بریزد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هم زمان با کاهش مبتلایان به کرونا در چین، قیمت طلای سیاه هم دوباره صعودی شد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱.۸ درصد افزایش به ۱۰۴ دلار و ۳۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱.۶۸ درصد افزایش ۱۰۱ دلار و ۴۴ سنت معامله شد. روند روبه رشد قیمت نفت در حالی دوباره شروع شده که بسیاری از کشورها از مواضع خود نسبت به تحریم نفتی روسیه عقب نشینی کرده اند.

از سوی دیگر کمیته سنای آمریکا، با تصویب لایحه ای به دنبال این است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکای آن در اوپک پلاس (به رهبری روسیه) را در معرض شکایت‌های قضایی برای تبانی جهت افزایش قیمت نفت قرار دهد. این رای گیری تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که کارتل و متحدانش در نشست هفته گذشته خود، بار دیگر درخواست دولت های غربی را رد کرده و به برنامه افزایش محدود تولید پایبند ماندند.

کارشناسان می گویند نگرانی آمریکا از برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا موجب شده که لایحه نوپک را دوباره در دستور کار قرار دهد. آنها مدعی اند که در صورت ادامه این وضعیت بازار جهانی باید قید طلای سیاه با قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه را بزند.

نرسی قربان کارشناس انرژی که احتمال افت قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار را در سال ۲۰۲۲ ضعیف می داند، در اینباره به بازار می گوید: قیمت نفت در ماه های آینده بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار نسبت به زمان و فصل و تحولات در نوسان خواهد بود.

به گفته او، امکان افزایش قیمت با شروع فصل سرما در نیم کره شمالی وجود خواهد داشت و حتی می تواند قیمت را تا بیش از ۱۲۰ دلار هم رشد دهد اما براساس مطالعات تطبیقی که در سطح جهان و از سوی نهادها و موسسه های معتبر انجام شده میانگین قیمت نفت را ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار در نظر گرفته اند.

قیمت نفت در ماه های آینده بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار نسبت به زمان و فصل و تحولات در نوسان خواهد بود. حتی شروع فصل سرما می تواند قیمت ها را به بالای ۱۲۰ دلار هم برساند

احتمال افزایش قیمت نفت به بالای ۱۵۰ دلار

او با اشاره به تحریم روسیه از سوی برخی از کشورها، گفت: جنگ روسیه و اوکراین موجب شده که تعادل بین تولید و مصرف نفت خام و فرآورده های هیدروکربوری برهم بریزد. این مساله حداقل تا پایان سال جاری میلادی روی قیمت نفت اثرگذار است.

این کارشناس انرژی ادامه داد: بزرگترین تولیدکننده نفت خام در حالی مورد تحریم قرار گرفته که مصرف و تقاضا در جهان روبه افزایش است. همین رشد مصرف است که مانع اعمال تحریم های سنگین از سوی کشورهای غربی علیه روس ها شده است. چرا که آنها هم خوب می دانند در صورت حذف نفت روسیه از بازار جهانی قیمت ها می تواند به بالای ۱۵۰ دلار در هر بشکه هم افزایش پیدا کند.

به گفته او، ما در جهان با رشد شدت مصرف انرژی رو به رو هستیم و باوجود همه تشویق ها و توصیه ها به صرفه جویی آن چه در عمل شاهدیم رشد مصرف است؛ در نهایت این عدم تعادل بین تولید و میزان مصرف باعث شده که قیمت جهانی نفت افزایش چشم گیری پیدا کرده است و ما این شرایط را تا پایان سال ۲۰۲۲ حداقل خواهیم داشت و روند قیمت نفت را تا پایان سال میلادی کاهشی نمی بینیم.

عدم تعادل بین تولید و میزان مصرف باعث شده که قیمت جهانی نفت افزایش چشم گیری پیدا کرده؛ ما این شرایط را تا پایان سال ۲۰۲۲ حداقل خواهیم داشت و روند قیمت نفت را تا پایان سال میلادی کاهشی نمی بینیم

کاهش فشارهای تحریمی علیه روسیه

کمیسیون اتحادیه اروپا رأی‌گیری در مورد پیشنهاد تحریم نفتی روسیه را به تأخیر انداخته است، مجارستان همچنان مخالف این اقدام است و سایر کشورهای اروپایی هم ابراز نگرانی کرده‌اند که اقتصادهایشان با تحریم نفت روسیه با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

این تحلیل گر بازار انرژی ادامه داد: آمارهای اعلامی نشان می دهد که فروش نفت در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه های قبل بیشتر شده است. دلیل آن این است که حتی بسیاری از کشورهایی که مدعی تحریم نفت روسیه هستند، به صورت واسطه ای در حال خرید از این کشور هستند.

قربان در پاسخ به این سوال که چرا روسیه با وجود تحریم های آمریکا در فروش نفت نسبت به ایران موفق تر عمل کرده است، گفت: بخش زیادی از مشکلات امروز ما ناشی از عدم الحاق به FATF و همچنین تحریم سیستم پولی و مالی است. در حالیکه چنین چالشی را روسیه ندارد. حتی اتحادیه اروپا کشتی رانی روس ها را معاف از تحریم ها کرده در حالیکه چنین معافیت هایی برای ما وجود ندارد.

کشورهای مصرف کننده نگرانند که دود ناشی از تحریم ها بیشتر به چشم خود آنها برود، چراکه روسیه در ماه گذشته توانسته بازار شرق را به نوعی جایگزین صادرات از دست رفته کند و اینگونه زیان ناشی از تحریم های غربی را کاهش دهد

دود تحریم های نفتی روسیه در چشم غربی ها

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی هم در اینباره گفت: عقب نشینی ها غربی ها در خصوص تحریم روسیه به نوعی قدرت انرژی و وابستگی قاره اروپا به انرژی این کشور را نشان می دهد. در واقع کشورهای مصرف کننده نگرانند که دود ناشی از تحریم ها بیشتر به چشم خود آنها برود، چراکه روسیه در ماه گذشته توانسته بازار شرق را به نوعی جایگزین صادرات از دست رفته کند و اینگونه زیان ناشی از تحریم های غربی را کاهش دهد.

جالب است که بدانید بر اساس آمار اعلامی صادرات نفت ایران به چین از ۸۴۰ هزار بشکه در روز به ۵۷۵ هزار بشکه رسیده است. مهم ترین دلیل کاهش ۳۰ درصدی صادرات نفت ایران به چین به افزایش خرید پکن از مسکو برمی گردد.

امکان افزایش ظرفیت تولید نفت وجود داردد؟

تولید نفت روسیه طی ۲ ماه اخیر بیش از یک میلیون بشکه در روز کم شده؛ ونزوئلا تقریباً نصف ظرفیت تولید خود نفت عرضه می‌کند و ایران نیز حدود یک میلیون بشکه در روز ظرفیت افزایش تولید نفت دارد. اما در همین حال، به نظر می‌رسد که کشورهای دیگر نیز ظرفیت چندانی برای افزایش تولید نفت ندارند و به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش عرضه نفت هستند.

مانند ایالات متحده که در ماه‌های اخیر تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آن افزایش داشته است. برخی از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس نیز به دنبال این موضوع هستند. اما تا زمانی که ظرفیت تولید آنها بیشتر نشود، افزایش تولید نیز محدود خواهد بود. ضمن آنکه ائتلاف اوپک‌پلاس تمایلی به افزایش بیش از اندازه عرضه ندارد تا قیمت نفت خام افت نکند.

میانگین هزینه‌های مصرف نهایی انرژی جهان از ۸.۴ درصد طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ۹.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد

احتمال افزایش ۱۰ درصدی تقاضای نفت

در همین حال، بانک امریکایی جِی‌پی مورگان در نخستین چشم‌انداز انرژی سالانه خود اعلام می‌کند که رشد تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۳۰ از رشد عرضه پیشی می‌گیرد و جهان برای جلوگیری از بحران انرژی باید تا ۲۰۳۰ در زمینه تقویت تولید انواع انرژی و زیرساخت‌ ۱.۳ تریلیون دلار بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

بانک جی‌پی مورگان پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، رشد تقاضای جهانی انرژی بر اساس روندهای کنونی، حدود ۲۰ درصد از رشد عرضه بیشتر خواهد شد که بیشتر ناشی از اقتصادهای نوظهور و تلاش‌ آنها برای توسعه و رهایی شهروندان از فقر است. لذا سرمایه‌گذاری باید شامل همه سوخت‌ها، از جمله نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای باشد و انتظار می‌رود تقاضای نفت به تنهایی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰ درصد و تقاضای گاز ۱۸ درصد رشد کند.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود میانگین هزینه‌های مصرف نهایی انرژی جهان از ۸.۴ درصد طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ۹.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. بانک جِی‌پی مورگان معتقد است افزایش بیشتر در هزینه‌های انرژی، احتمال ناآرامی اجتماعی را افزایش می‌دهد.

کد خبر: ۱۵۰٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha