۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
حذف یارانه بگیران بر مبنای اطلاعات نیمه اول ۱۴۰۰ | آمار یارانه حمایتی کمتر از یارانه نقدی!
«بازار» از زوایای پرداخت جدید یارانه گزارش می دهد؛

حذف یارانه بگیران بر مبنای اطلاعات نیمه اول ۱۴۰۰ | آمار یارانه حمایتی کمتر از یارانه نقدی!

خانوارهای کم درآمدی که پیام واریز یارانه جدید را دریافت نکرده اند نگران نباشند اما افرادی که دارای خودرو گران قیمت، مسکن میلیاردی و حقوق بالای ۷ میلیون تومان هستند یارانه ای به آنها تعلق نمی گیرد.

بازار گروه بانک و بیمه: پس از اصلاح ارز ترجیحی، حساب یارانه افراد یارانه بگیر شارژ شد اما هنوز برخی ها معترض هستند که چرا پیام واریزی دریافت کمک حمایت معیشتی در دور جدید برای آنها ارسال نشده است. البته باید گفت؛ بخش عمده مشمولان یارانه بگیر که قبلا یارانه ۴۵ هزار تومانی را می گرفته اند، پیام واریزی برای آنها ارسال شده است اما بعضا که اقشار پایین درآمدی بوده و مستحق دریافت چنین یارانه ای هستند هنوز پیام واریزی برای آنها ارسال نشده است. این در حالی است که بخشی از یارانه بگیران متمکن در این چرخه به طور کامل یارانه آنها قطع شده است چرا که طبق محاسبات و بررسی های دقیق انجام شده این گروه جزو افراد مرفه جامعه شناسایی شده اند. از طرفی اما آندسته از افرادی که یارانه به آن‌ها پرداخت نشده است طبق گفته مسئولان نباید نگران شوند چرا که می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به علل عدم دریافت یارانه جدید ثبت اعتراض کنند.

طبق گفته مسئولان ۷۷ میلیون یارانه‌بگیر در دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند، که ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد، در خصوص نان و دارو نیز همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند، یارانه دریافت می‌کنند

چند نفر از جمعیت کشور یارانه می گیرند؟
به هر حال این یارانه برای جبران رفاه از دست رفته مردم بخصوص قشر فرودست جامعه در مقابل افزایش قیمت برخی از کالا پرداخت می شود که قرار است ارز ترجحی که قبلا به آنها تعلق می گرفت حذف شود و نرخ آنها آزاد شود. طبق گفته مسئولان ۷۷ میلیون یارانه‌بگیر در دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند، که ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. در خصوص نان و دارو نیز همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند، یارانه دریافت می‌کنند.

این در حالی است که تعداد یارانه بگیران نقدی بر اساس اعلام شهرویور پارسال ۷۷.۵ میلیون اعلام شده است.
اینکه چرا کمک حمایت معیشتی به ۱۰ درصد از جامعه داده نمی شود دلایلی دارد که پایگاه رفاه ایرانیان شواهد متعددی این قشر از جامعه که مشمول یارانه‌ها نیستند در اختیار دارد البته همانطور که گفته شد این امکان فراهم شده است که افراد با مراجعه به سایت‌های مربوطه که در روزهای آینده توسط وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند.

طبق گفته سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور، یارانه دو ماه علی‌الحساب واریز شده که به‌ جز موضوع دارو و نان است و به ‌محض شروع طرح، این یارانه آزاد می‌شود. علت این تاخیر آن بوده که هنوز کالا ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی در جامعه توزیع می‌شود و تا زیرساخت‌های لازم فراهم نشود امکان استفاده از یارانه واریزی وجود ندارد. از طرفی در دولت قبل به‌منظور مقابله با کرونا هر فرد با تقاضای خود وام قرض‌الحسنه یک‌میلیون‌تومانی دریافت کرد که بانک‌ها ۳۶ قسط این وام را به‌طور اتوماتیک کم می‌کنند. به هر حال کالابرگ الکترونیک در همان حساب مردم که یارانه واریز می‌شود است و فقط با این کارت در صورتی که سامانه راه اندازی شود مشمولان می‌توانند کالای خاصی را بخرند و میزان سهمیه‌ ها مشخص شده است.

آن دسته از افرادی که به هر دلیلی یارانه به آنها تعلق نگرفته است می توانند اعتراض خود را ثبت کنند، از طرفی نیز امکان ثبت درخواست برای غیریارانه بگیران و محذوفین یارانه نیز از دی ماه ۹۸ در سامانه ایجاد شده است

چه کسانی نمی توانند یارانه بگیرند
طبق اطلاعیه سامانه طرح کمک حمایت معیشتی، خانوارهایی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، مشمول کمک حمایت معیشتی نمی‌شوند به طور مثال خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور همزمان هستند یا آنهایی که دارای «دو واحد ملکی» می باشند. علاوه بر این خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیرزیارتی هوایی (در چهار سال اخیر) داشته‌اند و آن سری افرادی که دارای خودرو سواری به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودرو عمومی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند. همچنین کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه پرداز می کنند و خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰۰ میلیون تومان است.
علاوه بر این گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از ۳۰۰ میلیون تومان که در حال بازپرداخت اقساط باشند شامل این نوع یارانه نمی شوند و اما مهمتر از همه اینکه خانوارهایی که مجموع درآمد ماهانه آنها با توجه به تعداد اعضای خانوار بیشتر از مبالغ زیر باشد. به طور مثال ۱ نفره ۴ میلیون تومان، ۲ نفره، ۵ میلیون تومان، ۳ نفره، ۶ میلیون تومان، ۴ نفره، ۷ میلیون تومان، ۵ نفره و بیشتر ۸ میلیون تومان. با این وجود کمک حمایتی شامل حال کسانی شده است که یارانه دریافت می کنند و از بین یارانه بگیران، دهک های پایین درآمدی این بسته را دریافت نمودند. این در حالی است که آن دسته از افرادی که به هر دلای یارانه به آنها تعلق نگرفته است می توانند اعتراض خود را ثبت کنند. از طرفی نیز امکان ثبت درخواست برای غیریارانه بگیران و محذوفین یارانه نیز از دی ماه ۹۸ در سامانه ایجاد شده است.

یک شهروند که یارانه ای برایش واریز نشده، گفت: معیار اطلاعات مشمول بودن یارانه ای که اقای رئییسی اعلام کرده به همه می دهد، مربوز به نیمه اول سال ۱۴۰۰ است.

وی افزود: این اطلاعات هم اکنون در مورد خانواده من صدق نمی کند و من دو خودرو ندارم که هیچ، بلکه خودرویی که به نام من است نیز فروخته ام اما چون وکالتی است هنوز صاحب خودرو آن را به نام خود نزده است.

به گزارش بازار این اطلاعات به راحتی قابل به روز شدن می باشد و لذا ضروری است که مبنای اعطای یارانه ها داده های به روز باشد. زیرا در یک سال جاری ای بسا افرادی هستند که شاید نیازمند یارانه نبودند اما اکنون به دنبال یارانه هستند.

افرادی که برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند (این افراد باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و ثبت خانوار انجام دهند). یعنی افرادی که از سال ۹۳ به بعد یارانه دریافت نکرده اند باید به سامانه مذکور مراجعه کرده و ثبت خانوار انجام دهند

چه کسانی می توانند جهت استفاده از سامانه کمک حمایت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند
در این میان سرپرست خانوارهای دریافت کننده کمک حمایت معیشتی، سرپرست خانوارهای یارانه بگیر، سرپرست خانوارهایی که از سال ۹۴ به بعد یارانه آنها قطع شده است می توانند جهت استفاده از سامانه کمک حمایت معیشتی به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. بنابراین جهت استفاده از خدمات لازم است حتماً سرپرست خانوار مراجعه کند و پس از اتمام دریافت خدمت، حتماً رسید خدمت را از دفتر پیشخوان دریافت نمایید. همچنین افرادی که برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند (این افراد باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و ثبت خانوار انجام دهند). یعنی افرادی که از سال ۹۳ به بعد یارانه دریافت نکرده اند (این افراد باید به سامانه مذکور مراجعه کرده و ثبت خانوار انجام دهند. برای مراجعه به دفاتر پیش خوان کارت ملی سرپرست خانوار، شماره حساب واریز یارانه و کد ملی یکی از اعضای خانوار الزامی است.

یارانه بگیرانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند بی تردید از این نوع یارانه برخوردار می شود و جای هیچ گونه نگرانی برای آنها نیست چرا که احتمال دارد گردش حساب این افراد در بررسی ها انجام شده مبالغی بالایی را نشان دهد که البته این موضوع قابل بررسی است اما همانطور که اعلام شده این افراد باید در سامانه اعتراضی که معرفی شده است موضوع قطع یارانه خود را اطلاع رسانی کنند

دولت پاسخگویی قطع یارانه هاست
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی شناسایی افراد یارانه بگیر در دور جدید پرداخت یارانه و اینکه اقدامات باید چگونه باشد تا در این مسیر حق به حق دار برسد و حقوق کم درآمدها ضایع نشود، گفت: دولت باید از بانک اطلاعاتی قوی که در دست دارند بررسی ها و آنالیز های میزان درآمد و معیشت مردم را طوری انجام دهد که خدایی نخواسته در این زمینه اجحاف حقوقی رخ ندهد.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی افراد که جزو قشر کم درآمد و ضعیف جامعه هستند هنوز پیامک واریز یارانه برای آنها نیامده است گفت: یارانه بگیرانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند بی تردید از این نوع یارانه برخوردار می شود و جای هیچ گونه نگرانی برای آنها نیست چرا که احتمال دارد گردش حساب این افراد در بررسی ها انجام شده مبالغی بالایی را نشان دهد که البته این موضوع قابل کنترل و بررسی است اما همانطور که اعلام شده این سری افراد باید در سامانه اعتراضی که معرفی شده است موضوع قطع یارانه خود را اطلاع رسانی کنند.
این کارشناس اقتصادی افزود: البته دولت باید پاسخگوی قطع یارانه افراد کم درآمد جامعه که قبلا مشمول یارانه بوده اند و اکنون یارانه آنها برای دریافت کمک حمایت معیشتی قطع شده است باشد البته در اوایل اجرای هر طرحی این احتمال وجود دارد که نواقصی رخ دهد اما بی تردید پس از بررسی های مجدد مشکلات به درستی حل خواهد شد و مطابق معیار و سنجشی که از میزان درآمد و سطح زندگی خانوارها محاسبه و برآورد می شود اقدامات انجام خواهد شد.

با آزاد شدن قیمت کالاهای اساسی نظیر مرغ، تخم مرغ، لبنیات، روغن و ... سطح نظارت ها در بازار بایستی بسیار قوی شود تا تورم انتظاری در جامعه شکل نگیرد در چنین شرایطی دولت و نهادهای نظارتی باید با کنترل دقیق بازار مانع از هر گونه سوء استفاده فروشندگان سایر اقلام خوراکی در بازار شوند و در صورت هر گونه تخلفی باآنها برخورد جدی کنند

با اجرای طرح حذف ارز ترجیحی و امکان برداشت از یارانه نظارت ها در بازار باید قوی شود
قادری همچنین در پاسخ به اینکه آیا اجرایی چنین طرحی منجربه افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار نمی شود؟ گفت: تامین هزینه های منابع مالی دولت برای پرداخت آن در قالب پرداخت یارانه باید درست انجام شود یعنی اینکه این منابع از چه محل و بخشی باید تامین شود که چنین موضوعی مهم به نظر می رسد. به طور مثال باید مشخص شود که تامین این منابع از محل دریافت مالیات، فروش نفت و یا استقراض از بانک مرکزی انجام می شود یا همانطور که گفته شد از طریق کسب درآمدهای پایدار، که این موضوع باید به درستی مشخص شود تا بار هزینه های سنگین دولت از این طریق منجر به رشد تورم در کشور نشود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: البته باید به این موضوع مهم نیز توجه داشت که با عملیاتی شدن اصلاح ارز ترجیحی و آزاد شدن قیمت برخی کالاهای اساسی نظیر مرغ، تخم مرغ، لبنیات، روغن و ... سطح نظارت ها در بازار بایستی بسیار قوی شود تا تورم انتظاری در جامعه شکل نگیرد در چنین شرایطی دولت و نهادهای نظارتی باید با کنترل دقیق بازار مانع از هر گونه سوء استفاده فروشند گان سایر اقلام خوراکی و ... در بازار شوند و در صورت هر گونه تخلفی با آنها برخورد جدی کنند.

بنا به این گزارش، حذف ارز ترجیحی و به دنبال آن آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی از ماههای آینده در بازر شکل اجرایی به خود می گیرد. این اقدام درست که در راستای جلوگیری از رانت و فساد و هدر رفت منابع ملی است موجب می شود تا در مسیر عدالت حقوق ضعفا و کم درآمدها رعایت و تضییع نشود و از طرفی دست رانت خوارانی که طی چند سال گذشته از این طریق به سودهای هنگفت رسیده اند قطع شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدحسین صنعتی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      5 0
      چی بنویسم جانبازم نگفته کسی جون وخون دادی مردین یازندین ولی پسرمن ۳۰سالش هست ماشین خالش بنامش هست رایانه من راخطع کردن من بدهکاربودم ببانک ندیده ولی ماشینی که من فروختم دیده بنامن هست میگه اکرشماراست میگین من پرونده دارم جلواین ماشین هابسته شده بخاطراین مانده بنام من نتونستم بزنم شماکه راه رفتن ماهم میدونی چرااینارانمیدونی این حق مابودواقعی ماکه مردیم جون وخون دادیم الان مهتاج این پول شدیم اقای ریسی
    • امید IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      4 0
      زورتون فقط به کارمندای بدبخت رسیده مبلغ ته حکم کارمند رو به عنوان درامد ماهیانه ش ثبت کردین اما کسورات حقوق و اقساطی که از حقوقش کم میشه رو هیج جا محاسبه نکردین
    • عباس IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 0
      از طرفی یه لیست بلند بالا دادید که کسانی که این شرایط را دارند بهشون یارانه معیشتی تعلق نمیگیره، و از طرفی هم می گید فقط ۱۰ در صد جامعه این شرایط را دارند و به ۹۰ درصد تعلق میگیره اگه واقعاً این آمارهاتون درست باشه، وامصیبتا چه مملکتیه که ساختید
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      خدا به همه صبر ایوب بده
    • بنده خدا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      اگه نمیخواید یارانه بدید یک کلام بگید نمیدیم خلاص اینقدر با روح و روان مردم بازی نکنید