۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
رشد قیمت مصالح ساختمانی تا کجا ادامه دارد؟
بازار گزارش می دهد؛

رشد قیمت مصالح ساختمانی تا کجا ادامه دارد؟

افزایش قیمت مصالح ساختمانی مساله ای جدی است و پیش بینی می شود روند افزایشی قیمتها در این بازار تا انتهای امسال ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: از ابتدای همه گیری کرونا قیمت کالاهای اساسی در دنیا رشد کرد. افزایش قیمت انواع فلزات و مصالح ساختمانی باعث شد تا قیمت تمام شده ساختمان های مسکونی در دنیا رشد کند و بحران مسکن به معضلی بزرگ برای جهانیان شود.

انتظار می رفت با پایان همه گیری کرونا وضعیت بازار به ثبات برسد و قیمتها کاهش پیدا کند ولی آغاز درگیری های روسیه و اوکراین بر چالشهای موجود در این بازار دامن زد و سبب شد تا نه تنها روند افزایش قیمتها متوقف نشود بلکه با سرعت بیشتری شاهد رشد قیمت کالاهای اساسی به خصوص فولاد، مس و مصالح ساختمانی باشیم.

فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود نوشت: «طی یک سال اخیر قیمت مصالح ساختمانی در دنیا رشد کرده است و به نظر می رسد این روند به این زودی ها متوقف نمی شود. رشد قیمت مصالح ساختمانی سبب شد تا هزینه ساخت در دنیا افزایش یابد و تامین مسکن برای سهم زیادی از مردم سخت تر شود. با وجود اینکه شرایط در کشورهای در حال توسعه که متوسط درآمد مردم پایین تر است، سخت تر از کشورهای صنعتی است ولی در کشورهای صنعتی هم رشد قیمت ساختمان و مسکن به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و حمایت دولتها برای تامین مسکن برای مردم امری ضروری است.»

طبق گزارش «لاین سایت کامودیتی» که توسط مرکز مطالعاتی و مشاوره ساختمان و مسکن جهان لاین سایت منتشر شده است در یک سال اخیر شاخص قیمت مصالح ساختمانی در دنیا بین ۲۰.۱ تا ۲۱.۷ درصد رشد کرده است که نرخ ۲۰.۱ درصد به کشورهای صنعتی و نرخ ۲۱.۷ درصد به کشورهای صنعتی اختصاص داشته است.

در این گزارش در پاسخ به این سوال مهم که در سال آتی وضعیت بازار چه خواهد بود آمده است: «انتظار ثبات در بازار مصالح ساختمانی انتظاری نادرست است. این بازار تحت تاثیر تحولات ژئوپلیتیکی و اقتصادی در جهان است و هر روز بر دامنه این تحولات افزوده می شود. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۲ نه تنها بازار مصالح ساختمانی در دنیا به ثبات و آرامش نرسد بلکه نوسان های بیشتر و سرعت بیشتر افزایش قیمت در این بازار مشاهده شود. از جمله مصالحی که در سال جاری افزایش ارزش آن را تجربه خواهیم کرد می توان به الوار،سیمان، فولاد، آلومینیوم و دیگر فلزات مصرفی در صنعت ساختمان اشاره کرد.»

در این گزارش با اشاره به اینکه در فصل اول سال ۲۰۲۲ قیمت مصالح ساختمانی افزایش زیادی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشت آمده است: «نمی توان آرامش نسبی در فصل اول سال را به تمامی سال تعمیم داد. پیش بینی ها نشان می دهد باید منتظر شوک های بزرگ تری در بازار باشیم و افزایش شدید قیمتها را تجربه خواهیم کرد. همان طور که انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ قیمت فلزات و منابع انرژی در دنیا رشد کند، رشد قیمت مصالح ساختمانی هم غیر قابل اجتناب است و این مساله بر تورم بخش ساختمان و مسکن در دنیا اضافه خواهد کرد.»

مسکن اصلی ترین و مهمترین هزینه های خانوارها در اغلب کشورهای دنیا است و با افزایش هزینه ساختمان، تامین دیگر هزینه های زندگی برای مردم سخت تر شده است. در این گزارش تاثیر این بحران روی اقتصاد کشورهای صنعتی و در حال توسعه به طور مجزا بررسی و تاکید شد: «با وجود اینکه این مشکل جهانی است ولی باید در نظر داشت که کشورهای در حال توسعه در وضعیت سخت تری قرار دارند و هر روز بیش از قبل با چالشهای بزرگ زندگی روبرو می شوند. این بحران باعث می شود تا اجرای بسیاری از پروژه های ساختمانی در کشورهای در حال توسعه به تاخیر بیفتد و شکاف ثروت آنها با کشورهای صنعتی عمیق تر شود.»

کد خبر: ۱۴۹٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha