۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
جمع‌آوری بیش از ۶ هزار مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز
توانیر اعلام کرد

جمع‌آوری بیش از ۶ هزار مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز

شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون حدود ۶ هزار و ۹۱۴ مرکز غیرقانونی استخراج رمزارز در ایران جمع‌آوری‌شده است.

به گزارش بازار، تعرفه‌های یارانه‌ای مانند تعرفه‌های برق صنعتی، کشاورزی، خانگی و حتی تجاری باعث افزایش انگیزه‌های سودجویان برای استفاده از برق غیرمجاز برای استخراج رمز ارزها شده است.

این امر کشور را تبدیل به یکی از معدود مقاصد اصلی دستگاه‌های استخراج رمزارز با بازدهی پایین در جهان کرده که مشابه چنین پدیده‌ای در سایر عرصه‌های اقتصادی کشور نیز به دلیل وجود نظام چند قیمتی قابل مشاهده است و می‌توان قاچاق سوخت به دلیل تفاوت قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه را مصداق این ماجرا دانست.

انجام مانورهای شناسایی و جمع‌آوری مراکز رمز ارزهای غیرمجاز، انجام بازرسی‌های محلی و موردی برای شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز، استفاده از گزارش‌های مردمی در باره شناسایی این مراکز غیرمجاز، ایجاد امکان دریافت گزارش مردمی از طریق اپلیکیشن برق من، استفاده از روش‌های فنی برای کشف مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، هماهنگی با پلیس امنیت اقتصادی ناجا و هماهنگی با دادستانی کل کشور اهم اقدام‌های انجام شده برای جمع‌آوری مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارزها است.

از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۶ هزار و ۹۱۴ مرکز غیرمجاز با حداقل قدرت برآوردی ۶۴۵ مگاوات شناسایی شده که ۲۰ درصد از این مراکز توسط گزارش‌های مردمی شناسایی شده است.

همچنین، میزان برق مصرف شده توسط مراکز غیرمجاز رمزارز حدوداً برابر با مصرف سالانه همه مشترکان در یکی از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی یا چهارمحال بختیاری بوده که بیشترین میزان کشفیات مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس و مرکزی است.

رمزارز گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تایید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل شده و معمولاً به طور نامتمرکز بدون وابسته به یک بانک مرکزی کار می‌کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha