۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
 امضای موافقت‌نامه گمرکی ایران و مکزیک منجر به گسترش روابط تجاری ۲ کشور می‌شود
در نشست مشترک سفیر مکزیک با تشکل‌های اقتصادی تاکید شد

امضای موافقت‌نامه گمرکی ایران و مکزیک منجر به گسترش روابط تجاری ۲ کشور می‌شود

در نشست مشترک سفیر مکزیک با تشکل‌های اقتصادی بر امضای موافقت‌نامه‌های متعدد از جمله موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقت‌نامه گمرکی میان ایران و مکزیک در توسعه روابط تجاری تأکید شد.

به گزارش بازار، نشست مشترک سفیر مکزیک با تشکل‌های اقتصادی با هدف بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های تجاری میان ایران و مکزیک در محل اتاق ایران برگزار شد.

در این جلسه گیرمو آلخاندرو پوئنته اوردوریکا، سفیر مکزیک در تهران با بیان اینکه مکزیک یکی از کشورهایی است که بیشترین موافقت‌نامه‌های تجاری را با شرکای تجاری به امضا رسانده است تأکید کرد: زمینه‌های مشترک همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد. مکزیک در زمینه های‌تک و خودرو پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. همچنین ما در زمینه هوافضا بیش از ۳۲ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم و سومین کشور دنیا در توسعه خدمات فناوری اطلاعات هستیم. مکزیک چهارمین صادرکننده کامپیوتر و ششمین صادرکننده لوازم‌خانگی در دنیا به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای مکزیک تأسیس فرودگاه جدید مکزیکوسیتی است افزود: پروژه تأسیس پالایشگاه تولید بنزین نیز در کشور ما دنبال می‌شود. لذا می‌توان همکاری‌های مناسبی میان ایران و مکزیک صورت بگیرد.

همچنین دیگو روئیس گایول، دبیر اول سفارت مکزیک در تهران یادآوری کرد: موافقت‌نامه‌های متعددی از جمله موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقت‌نامه گمرکی میان دو کشور به‌صورت پیش‌نویس تبادل شده که امضای آن‌ها می‌تواند به توسعه روابط کمک کند.

فرزاد مهرانی سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران هم در این نشست با تشریح ساختار اتاق ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور گفت: اتاق ایران نهادی غیردولتی و عضو محور است و بیش از ۵۰ هزار عضو حقوقی و حقیقی دارد. در حال حاضر ۳۴ اتاق استانی به‌عنوان بازوهای اتاق ایران در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند و ۳۲ اتاق مشترک با کشورهای هدف تجاری تشکیل داده‌ایم و بیش از ۲۰۰ تشکل در قالب اتحادیه، سندیکا و انجمن در اتاق ایران ثبت شده است.

او تأکید کرد: مکزیک از کشورهای دارای الگوی توسعه است و ظرفیت‌های اقتصادی مهمی دارد. لذا زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

در این جلسه اسدی، مدیردوجانبه و چندجانبه معاونت بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های همکاری ایران و مکزیک در زمینه انرژی‌های نو دارای اهمیت است ادامه داد: مکزیک در صنایع فولاد، قطعات خودرو و تجهیزات نفتی سرآمد است و در ایران شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های بیوتکنولوژی، روباتیک و پلیمر به دستاوردهای مهمی رسیده‌اند.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha