۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
خاک خوردن میلیاردها تومان ماشین آلات راهسازی| کاهش یک سوم آسفالت ریزی در راه ها
رییس انجمن شرکت های راهسازی در گفتگو با بازار مطرح کرد

خاک خوردن میلیاردها تومان ماشین آلات راهسازی| کاهش یک سوم آسفالت ریزی در راه ها

آزاد، رییس انجمن شرکت های راه سازی با بیان اینکه میلیاردها تومان ماشین آلات راهسازی در بیابان ها خاک می خورد و این بیت المال واقعی است، گفت: مشکلات مسکن و راهها به دلیل نبود آمایش سرزمین است.

اکبر محمودی؛ بازار: افزایش طلب شرکت های راهسازی و پیمانکاران از دولت و وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا میزان پروژه های راهسازی کاهش یابد و آنطور که انجمن راهسازی اعلام کرده میزان آسفالت ریزی به یک سوم کاهش یافته است.

آزاد رئیس انجمن شرکت های راه سازی در پاسخ به این پرسش که شرکتها و اعضای انجمن راه سازی چه میزان از دولت و وزارت راه و شهرسازی طلب دارند گفت: دیگر طلب داشتن مهم نیست. مهم این است که با داشتن آمایش سرزمین هم به بخش مسکن و هم به بخش راهسازی ورود کرد.

متن گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علی آزاد» رئیس انجمن شرکت های راه سازی را با هم می خوانیم:

*برای ورود به مصاحبه اگر بخواهیم از سوال سخت شروع کنیم این است که تفاوت وزیر کنونی راه و شهرسازی در توجه به راهسازی با وزیر دولت روحانی چیست؟

بزرگترین دشمن آرامش انسان مقایسه خود با دیگران است غافل از آنکه هر کسی در مسیری کاملا متفاوت از دیگری در حال سفر، تاثیرپذیری و عمل است. پس ما نباید هیچگاه افراد را با هم مقایسه کنیم. افراد هر آنچه که هستند همان هستند. ۶۰ سال است که راه ساز هستم. از لحاظ طراحی و اجرا در کشور جامعه فنی مهندسی کمبودی ندارد. زمانی بود که پیمانکاران و مشاوران راهساز در ایران خارجی بودند و زمانی هم مشاوران خارجی و زمانی هم فقط پیمانکاران خارجی بودند و الان هم همه پیمانکاران و مشاوران راهساز خوشبختانه ایرانی هستند. علاوه بر اینکه مهندسان و مشاوران و پیمانکاران ایرانی تمام کارهای کشور را قادر به انجام هستند در تمام کشورهای همجوار مثل هند، آمریکای جنوبی و اوکراین هم خدمات فنی مهندسی ارائه می دهند. اما متاسفانه به خاطر شرایط خاصی که کشور دارد نتوانستیم مثل کشورهای دیگر در این زمینه موفق باشیم. یک بحثی که هست این است که در مورد نگهداری راه ها و بهینه نبودن راه های کشور در چند جلسه ای که با وزیر راه و شهرسازی و معاونان داشتیم آنها به خصوص وزیر راه هم نگران بوده و معاونان او هم اذعان کردند که راه های کشور خراب است.

بنا به دلایل مختلف میلیاردها دلار ماشین آلات پیمانکاران خاک می خورند. کلی سرمایه که داریم از دست می دهیم

*آیا میزان طلب پیمانکاران و اعضای انجمن شرکت های راهسازی از دولت و وزارت راه و شهرسازی مشخص است؟
ابتدا باید به یک موضوعی اذعان و تاکید کنم و آن اینکه بنا به دلایل مختلف میلیاردها دلار ماشین آلات پیمانکاران خاک می خورند. کلی سرمایه که داریم از دست می دهیم. حفظ سرمایه موجب افزایش سرمایه می شود. مهندسان قوی داریم که می توانیم خدمات مهندسی صادر کنیم. در کشور بیکاری آمار بالایی دارد در حالیکه با برنامه ریزی می توان شغل ایجاد کرد. پیمانکاران گِرید یک سرمایه کلان ماشین آلاتی دارند که میلیاردها تومان از ماشین آلات آنها در بیابان خاک می خورد و از بین می رود اینها بیت المال واقعی هستند. اگر از آنها کار کشیده شود هم شغل و هم درآمد ایجاد می شود و پیمانکاران به مطالبات خود می رسند.

* به عنوان کسی که می گویید ۶۰ سال است راهساز هستید مشکل راهها چیست؟ و علل خرابی راهها به چه عواملی باز می گردد؟
علت خرابی راه های کشور امروز به عنوان سرمایه عظیم کشور که شاید به ارزش امروز ۸۰۰ هزار میلیارد تومان باشد این نیست که اعلام می شود. اما دلایل مختلفی دارد که اولین دلیل آن توجه پایین به نگهداری راه ها بعد از احداث است. اول باید بگویم که اگر بخواهیم این راه ها را با قیمت های امروز احداث کنیم باید ۸۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. در دنیا حدود ۴ درصد ارزش روز اینها باید هزینه شود برای نگهداری راه ها اما متاسفانه در کشور شرایط به دلایل عدیده ای که می دانیم چیست در یک حالتی نیستیم که قادر باشیم بهینه برای حفظ این سرمایه های ملی هزینه کنیم و هر روز شاهد خرابی بیشتر باشیم. ما شاید آنچه که برای نگهداری راه ها هزینه می کنیم کمتر از نیم درصد باشد.

* میزان کاهش آسفالت ریزی تا چه حدی در خرابی راهها و میزان تصادفات نقش داشته است؟
۱۰ سال پیش حدود ۲۸ میلیون تن آسفالت برای روکش راه ها استفاده می کردیم حالا سازمان راهداری اعتقاد دارد که این عدد به ۹ میلیون تن رسیده است. یعنی میزان آسفالت ریزی به یک سوم و یا ۳۰ درصد 10 سال قبل رسیده است. راه های کشور زیاد شده و از این طرف هزینه ها کمتر شده است.

* به عنوان انجمن شرکتهای راهداری از دولت چه انتظاری دارید؟
ما به عنوان جمعیت و انجمن شرکتهای راهسازی یک انتظاراتی از دولت داریم باید برای نگهداری راه ها هزینه لازم را تامین کند تا بتوانیم راه ها را نگهداری کنیم. یک انتظار دیگری که از دولت داریم فشردن دست نهادها و موسسات مردم نهاد برای انعکاس واقعیت به دولت است. از مردم نیز انتظار داریم تا به مسولیت اجتماعی خود توجه کنند. من به عنوان یک راهساز که ۶۰ سال تجربه دارم این است که اعتقاد ندارم نقاط حادثه خیز داریم. شاید در کشور رانندگان حادثه ساز داشته باشیم به جای لغت نقاط حادثه خیز باید از رانندگان حادثه خیز نام برد. چون تحت فشارهای روحی از سرعت مطمئنه تجاوز می کنند.

مسکن مهر کمکی بوده است برای مسکن دار شدن اما من اعتقاد دارم که مسکن مهر و مسکن ملی به ضرر منافع ملی کشور است. اگر ما در استان های محروم کار تولید کنیم و مهاجرتی که در ۵۰ سال رخ داده است را اصلاح کنیم نیازی به تولید مسکن در این حجم نخواهد بود

* خودروهای تولیدی چطور؟ آنها چقدر در تصادفات نقش دارند؟
اگر خودروهای تولیدی در ایران به اندازه کافی ایمنی داشته باشد میزان کشته ها تا این حد نخواهد شد. مشکلی که در کل جامعه است عدم توجه به آمایش سرزمین است. وقتی می گوییم ۱۷ هزار کشته در رانندگی در سال داریم متوجه می شویم که ۵ هزار نفر آن موتور سوار بودند. چرا باید این پدیده موتور سواری در ایران به یکباره در استان ها و شهرها رخ دهد. این به دلیل عدم توجه به آمایش سرزمین است و فرصت شغلی را در مناطق محروم تولید نکردیم. مسکن مهر کمکی بوده است برای مسکن دار شدن اما من اعتقاد دارم که مسکن مهر و مسکن ملی به ضرر منافع ملی کشور است. اگر ما در استان های محروم کار تولید کنیم و مهاجرتی که در ۵۰ سال رخ داده است را اصلاح کنیم نیازی به تولید مسکن در این حجم نخواهد بود.

*اما خب مسکن مهر هم مزیت هایی داشته است؟
ابتدا بگذارید این را عرض کنم که راهسازان روحیه مردمی دارند. تعدادی از راهسازان آمدند و خواستند کارخانه سیمان احداث کنند و این را در راسک چابهار احداث کردند من از مدیر عامل آن کارخانه پرسیدم که مسکن آنجا چگونه شد؟ گفت که در فاصله ۱۰ کیلومتری راسک چابهار یک شهری به وجود آمد . تمام مردم این کارخانه و با کمک تامین مسکن و صرفه جویی خود صاحب مسکن شدند. پس اگر در سواحل جنوب ایران کار تولید شود و اگر کارهایی که در کشور انجام شده است بر خلاف آمایش سرزمین بوده است اصلاح شود مساله تصادفات حل می شود. به تصافات توجه شود اما به علل به وجود آمده توجه نشود که کاری از پیش نمی رود. علل به وجود آمدن تمام مشکلات از لحاظ مسکن و راهها به دلیل عدم توجه به آمایش سرزمین بوده است.

*اعضای انجمن چه میزان از دولت طلب دارند؟
هیچ طلبی نداریم چون الان اصلا طلب مهم نیست. دولت قبل کمک کردند تا حدودی و مشکلات بر طرف شد. این طلب صفر نشده است چرا که پیمانکاران در حال کار هستند. شب عید هم دو هزار میلیارد تومان نقدی دادند که بتوانند شرکت ها ادامه کار بدهند. سال گذشته این عدد به ۱۵ هزار میلیارد تومان هم رسید.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha