۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
هشدار به دامداران در خصوص تب کریمه کنگو| روستاییان احتیاط کنند
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:

هشدار به دامداران در خصوص تب کریمه کنگو| روستاییان احتیاط کنند

بیرجند- مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره‌ به فرا رسیدن فصل گرما، گفت: دامداران و روستاییان مراقب تب کریمه کنگو باشند.

محمد اصغر زاده در گفت وگو با بازار با اشاره به فعالیت کنه، ناقل تب کریمه کنگو در گرما، بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ بوده که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری کریمه کنگو بسیار خطرناک و کشنده بوده ولی راه پیشگیری از آن بسیار ساده است، گفت: مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها است و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند.

اصغر زاده بیان کرد: این بیماری بیشتر در بین کشاورزان، دامداران، دلالان دام، قصاب‌ها و پرسنل دامپزشکی که با دام سروکار دارند و کمتر درپرسنل بیمارستان‌ها، خانم‌های خانه دار که گوشت مصرفی خانه را خرد می‌کنند و عموم مردم مشاهده می‌ شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که جزو دسته تب‌های خونریزی دهنده ویروسی محسوب می‌شود، گفت: عفونت تب کریمه کنگو از طریق تماس با حیوان آلوده به صورت مستقیم و غیر مستقیم، به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه عامل بیماری مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود، گفت: همچنین این ویروس در محیط اسیدی مثلا اسید استیک دو درصد از بین می‌رود.

اصغر زاده گفت: در صورتی که گوشت دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت قبل از مصرف در دمای یخچال نگهداری شود به دلیل محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی امکان ایجاد بیماری را برای مصرف کننده ندارد.

وی خواستار پرهیز از کشتار غیر مجاز دام شد و اظهار کرد: آموزش‌های مرتبط در کشتارگاه‌ها ارائه شده و از شهروندان خواستاریم دام را جهت کشتار به این مکان‌ها ببرند.

اصغر زاده با بیان اینکه شهروندان از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند، افزود: همچنین پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه، پرهیز از قطعه قطعه کردن و بسته بندی و مصرف گوشت تازه و پرهیز از مصرف جگر و دل و قلوه به صورت تازه توصیه می شود.

وی خواستار دقت در خصوص محافظت از گزش کنه و خودداری از جدا کردن آن‌ها با دست و یا له کردن کنه‌ها توسط دامداران شد و افزود: سمپاشی منازل روستایی و دامداری‌ها برای کاهش جمعیت کنه‌ها توصیه می شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha