۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
تحریم‌ها سد راه صنعت طلاسازی | تولیدکنندگان نقره با مشکلات می‌سازند
بازار گزارش می‌دهد؛

تحریم‌ها سد راه صنعت طلاسازی | تولیدکنندگان نقره با مشکلات می‌سازند

مشهد- شیوع بیماری کرونا، کاهش تعداد گردشگران و قوانین دست‌وپا گیر مانند ممانعت از خروج طلا جواهر توسط مسافران و صدور آن به خارج از کشور همواره قطب تولید نقره و جواهر کشور را به ستوه آورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع بیماری کرونا و برای صنعت گردشگری رکود به همراه آورد و بسیاری از تولیدکنندگان و جواهرسازان خسارات غیرقابل جبرانی را در مشهد مقدس متحمل شدند.

سنگ‌های قیمتی و هم‌چنین زیورآلات طلا، نقره و جواهر جزو سوغات اصلی مشهد است که در بین زائران و گردشگران سراسر جهان زبانزد عام و خاص است اما نه‌تنها کرونا بلکه سایر قوانین دست‌وپا گیر موجب شد تا این بازار پرزرق‌وبرق این روزها فروغ تجارت را از دست بدهد.

سنگ تحریم پیش پای صادرکنندگان طلا
رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد در گفت‌وگو با بازار پیرامون محدودیت‌های صادرات طلا و جواهر اظهار می‌کند: متأسفانه به دلیل اینکه در تحریم هستیم اگر صادرات هم داشته باشیم ارز حاصل از فروش طلا را نمی‌توانیم به کشور برگردانیم.

باقر معبودی نژاد به ما می‌گوید: البته خوشبختانه بر اساس قانون جدیدی که برای بحث نقره اعلام‌شده بدینوسیله اجازه داده‌ شده تا توریست‌هایی که وارد کشور می‌شوند تا میزان ۳ کیلوگرم مصنوعات نقره را خریداری و به‌عنوان چمدانی از کشور خارج کنند.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: این در حالی است که درگذشته خرید و صادرات نقره فقط به میزان ۳۰۰ گرم بود که خوشبختانه با افزایش این رقم از ۳۰۰ گرم به سه کیلوگرم امید می رود بازار جان تازه ای بگیرد.

تحریم‌ها سد راه صنعت طلاسازی | تولیدکنندگان نقره با مشکلات می‌سازند

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم با کاهش بیماری کرونا ،وضعیت مشهد برای صنعت نقره و سازندگان آن وضعیت خوبی را به همراه داشته باشد زیرا متأسفانه وضعیت نقره بسیار بد و خریداری نبود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد با اشاره به این موضوع که مشهد بزرگ‌ترین مرکز نقره در ایران است و بیشترین تولیدات نقره را در سطح کشور دارد می‌افزاید: متأسفانه با کاهش زائران و گردشگران این صنعت در مشهد با مشکل مواجه شده بود که امیدوارم با اصلاح قوانین جایگاه خودمان را حفظ کنیم و به وضعیتی که سازندگان نقره در قبل داشتند، دست‌یابیم.

وی عنوان می‌کند: اما درباره طلا متأسفانه هنوز بحث مشکلات ارزی وجود دارد و اگر صادرات هم مطرح شود ما به‌هیچ‌عنوان به دلیل تحریم حتی اگر شمش طلا به کشور وارد کنیم بازهم برای صادرات آن دچار مشکل هستیم.

معبودی نژاد ادامه می‌دهد: اما در بحث نقره زائر یا گردشگر تا سه کیلو نقره می‌تواند خریداری و با تائید اتحادیه و استاندار به‌صورت چمدانی به همراه خود ببرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در سطح مشهد چه تعداد سازنده طلا داریم توضیح می‌دهد: ما در این شهر درصد کمی تولیدکننده داریم و لذا بیشتر سازندگان در اصفهان و تهران فعالیت دارند اما در بحث نقره ،بیشتر سازندگان آن در مشهد فعال هستند و این شهر قطب تولید نقره است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد اذعان کرد: باید توجه داشت طلا و جواهر بهترین ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی را برای کشور ایجاد کرده است.

همین امروز و درحالی‌که بانک‌ها در تحریم به سر می‌برند، صنعت طلا و جواهر می‌تواند مصنوعات طلا را صادر کرده و شمش به کشور وارد و ارزش‌افزوده برای کشور ایجاد کند

معبودی نژاد عنوان می‌کند: در حال حاضر فقط در شهر مشهد بیش از ۲۵ هزار نفر درزمینه طلا، جواهر و نقره فعالیت دارند و لذا این بزرگ‌ترین حجم اشتغال‌زایی در بخش اصناف محسوب می شود.

وی معتقد است همین امروز و درحالی‌که بانک‌ها در تحریم به سر می‌برند، صنعت طلا و جواهر می‌تواند مصنوعات طلا را صادر کرده و شمش به کشور وارد و ارزش‌افزوده برای کشور ایجاد کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد یادآور می‌شود: تعیین سقف خروج زیورآلات نقره همراه مسافر از مشهد از یک‌سو و افزایش حجم زیورآلات نقره قاچاق در بازار از سوی دیگر پیش‌ازاین موجب دپو شدن تولیدات نقره در انبارها، اشباع شدن بازار از زیورآلات و رساندن کارگاه‌های نقره سازی به مرز تعطیلی شد.

معبودی نژاد توضیح می‌دهد: زمانی که شمش نقره یا مواد خام برای تولید زیورآلات نقره وارد کشور می‌شود، طبق قانون مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌گردد، این میزان مالیات هزینه تمام‌شده تولید زیورآلات یا مصنوعات نقره را افزایش می‌دهد و از رقابت‌پذیر بودن و صرفه اقتصادی نقره در برابر زیورآلات قاچاق می‌کاهد.

قطب جواهرات چشم‌انتظار تصویب قوانین حمایتی
رئیس کانون صنعت جواهرات و سنگ‌های قیمتی نیز در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه در حال حاضر تنها خوشه صنعتی جواهرات یعنی سنگ و فلز در کشور در شهر مشهد قرارگرفته است اظهار کرد: همین خوشه تا پایان سال ۹۷ موجب افزایش ۱۲ درصدی اشتغال در حوزه اصناف شده بود که البته به دلیل پاره‌ای از مسائل مانند مشکلات ارزی، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، سایر قوانین مالیاتی و دیگر مشکلات صنعت طلا و جواهر مشهد را با مشکلات روبرو کرد درحالی‌که این بخش مزیت‌های نسبی اقتصادی زیادی نسبت به سایر بخش‌های تولیدی در کشور دارد.

تحریم‌ها سد راه صنعت طلاسازی | تولیدکنندگان نقره با مشکلات می‌سازند

محمدجواد پیش‌بین با اشاره به اینکه تولیدات جواهرات مشهد با کشورهای پیشکسوت در این صنعت برابری می‌کند ادامه داد: در حال حاضر ۲۸.۴ درصد از طلای کشور را تولیدکنندگان مشهدی مصرف می‌کنند و ۸۵ درصد واحدهای جواهرسازی کشور نیز در این شهر مستقر است و همین موضوع به‌تنهایی یک مزیت و امتیاز بسیار بزرگ برای مشهد به‌حساب می‌آید.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی گفت: امید است مسئولان با تصویب یکسری قوانین حمایتی برای این شهر به‌عنوان قطب طلا و جواهرات از آن پشتیبانی لازم را به عمل‌آورند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت آینده این صنعت در بخش نقره خواهد بود که این موضوع نیز نیازمند توجه است و در واقع دنیای امروز در حال حرکت به سمت ساخت مصنوعات نقره است.

پیش بین بابیان اینکه مشهد ظرفیت‌های بی‌نظیر و افراد متخصص در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی، تولید زیورآلات نقره و طلا و صادرات آن‌ها دارد افزود: متأسفانه از این ظرفیت‌ها آن‌طور که باید در این شهر به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها بهره گرفته نشده که یکی از علل آن وجود موانع جدی در قوانین و دستورالعمل‌ها بوده است.

سیاست‌های ناهمگون
بعد از نوسانات نرخ ارز، محدودیت‌های قانونی و تغییراتی که در صادرات و واردات اشیای گران‌بها مانند نقره بوجود آمد، نقره‌کاران مشهد را با مشکلات جدی مواجه کرد در این میان زیورآلات قاچاق بازار مشهد را اشباع کرد و دیگر جایی برای عرض اندام زیورآلات نقره این دیار نگذاشت.

در سال ۱۳۹۶ برخورد شدید با سرشاخه‌های باندهای قاچاق نقره در استان صورت گرفت که این امر باعث کاهش قاچاق و بهبود وضعیت کارگاه‌های نقره در مشهد و افزایش تولیدات در این زمینه شد و تقاضا برای زیورآلات نقره افزایش یافت.

در سال ۱۳۹۷ که قیمت ارز افزایش یافت و محدودیت‌های ارزی برای واردکنندگان و صادرکنندگان به وجود آمد، اقدامات حمایتی لازم در جهت رفع موانع تولید مانند تأمین مواد اولیه‌ که نیاز به ارز داشت، صورت نگرفت.

از سوی دیگر ممنوعیت واردات برخی مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید باعث ضعیف شدن این بخش شد و تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرد.

در این راستا دولت اقدام به ایجاد محدودیت‌های صادراتی در خصوص نقره کرد، ازجمله آنکه برای صادرات زیورآلات نقره همراه مسافر هنگام خروج از کشور سقف ۱۵۰ گرم معین کرد، در مقابل برای صادرات مصنوعات نقره مانند ظروف نقره سقف صادرات همراه مسافر سه کیلوگرم تعیین شد که این‌یک تبعیض و ناهمگونی به شمار می‌رفت.

علاوه بر صادرات همراه مسافر، صادرات تجاری بیش از ۱۵۰ گرم نقره توسط بازرگانان نیاز به دریافت تأییدیه از بانک مرکزی داشت، اما عدم حضور نماینده بانک مرکزی در خراسان رضوی از دیگر مشکلات به وجود آمده در این بخش به شمار می‌رفت.

درمجموع موانع به وجود آمده در واردات مواد اولیه و صادرات نقره، هزینه تمام‌شده تولید زیورآلات نقره را افزایش داد، از سوی دیگر قدرت خرید مردم و تقاضای داخلی برای نقره کاهش یافت و همه این عوامل تولیدکنندگان نقره در خراسان رضوی به‌ویژه مشهد را دچار مشکل کرد.

مشکلات به وجود آمده برای تولید زیورآلات نقره در بازار، قاچاق نقره در بازار را مقرون‌به‌صرفه کرد و این موضوع به افزایش واردات نقره قاچاق و توزیع آن در بازار دامن زد.

کد خبر: ۱۴۹٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha