۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مازندران رویاهایش را به اکو گره زده است| گردشگری به صرف چای!
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران رویاهایش را به اکو گره زده است| گردشگری به صرف چای!

ساری- گردشگری مازندران رویاهایش را به اکو و ظرفیت های جذب گردشگران این کشورها گره زده تا خود را به تراز بین المللی برساند.

بازار؛ گروه استان‌ها: آوازه گردشگری مازندران از دور خوش است، نسیم دریا و جنگل سبز و هیرکانیش کافی است تا کاستی‌ها و کمبودهای زیرساختی در زیر برگ‌های سبز جنگل و خروج امواج خزر فراموش شود اما این همه واقعیت‌ها نیست.

همه جاذبه‌های مازندران به طبیعت خدادادی و هوای چهارفصل آن برمی گردد و سهم جاذبه‌های انسان ساخت و ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری استان بسیار کمرنگ و ضعیف است. در حالی مازندران رویاهایش را با گردشگری اکو پیوند زده که هنوز در آن سوی آنها و کشورهای هدف شناخته شد نیست و از سوی دیگر در این سو نیز امکاناتش جاذبه‌ای لازم برای گردشگران داخلی ندارد چه رسد به خارجی‌ها.

ضعف در اقتصاد دریاپایه و گردشگری دریایی سال هاست که گوشزد می‌شود و تلاش دولت‌های مختلف برای برقراری سفرهای تفریحی دریایی به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب به نتیجه نرسید. زمانی مقرر بود کشتی مسافر کروز در ساحل استان پهلو گیرد و نه تنها این کشتی به مازندران نیامد بلکه از داشتن قایق‌های مسافری و تفریحی برای برقراری سفرهای ساده دریایی را ندارد.

رویداد بین المللی گردشگری ساری در حالی در مازندران آغاز به کار کرد که قرار است با چای و قلیان از مسافران اکو در سواحل پذیرایی شود. یک کارشناس گردشگری در مازندران با انتقاد از ضعف زیرساخت‌های حداقلی گردشگری در استان گفت: مازندران آوازه بلندی در حوزه گردشگری داخلی دارد و سفر میلیون‌ها مسافر در نوروز و یا تعطیلات پایان هفته در حالی است که هنوز زیرساخت‌های آن کامل نیست.

محمد بالی در گفتگو خبرنگار بازار با بیان اینکه مهمترین زیرساخت برای جذب گردشگر جاده ارتباطی و امکانات رفاهی محسوب می‌شود، گفت: جاده‌های استان ظرفیت پذیرش خودروهای بومی را ندارد چه رسد به اینکه در ایام تعطیلات شاهد حضور پراکنده مسافران هستند و گردشگری و سفر در استان مدیریت شده نیست.

جاده‌های استان ظرفیت پذیرش خودروهای بومی را ندارد چه رسد به اینکه در ایام تعطیلات شاهد حضور پراکنده مسافران هستند و گردشگری و سفر در استان مدیریت شده نیست

وی ادامه داد: همچنین هنوز نقشه راهی در حوزه گردشگری نداریم و در حوزه ساحل و دریا امکانات ما حداقلی است و سازه‌های مناسبی رفاهی و اقامتی در دریا نداریم و ساختمان‌های مشرف به دریا، طرح‌های ضعیف سالم سازی دریا، نبود قایق‌های توریستی و تفریحی از جمله مسائل است.

مازندران رویاهایش را به اکو گره زده است| گردشگری به صرف چای!

وی ادامه داد: گردشگر خارجی که از کشورهای اکو و منطقه به استان سفر می‌کنند را نمی‌توان با چای و یا قلیان پذیرایی کرد بلکه بایدد زمینه را برای گشت‌ها و سفرهای دریایی را فراهم کرد.

خالی بودن اقتصاد مازندران از سبد درآمدهای ارزی گردشگری ریشه در ضعف امکانات و کمبودهایی دارد که سال‌های سال برای جبران آن تلاش نشده است، از این رو به اذعان کارشناسان نباید انتظار داشت که رویدادی نظیر گردشگری بین المللی اکو، تمام ضعف‌های گردشگری مازندران را رفو کند.

مازندران مقصد بین المللی سفر نیست
علی ماهفروزی دبیر اجرایی رویداد ساری ۲۰۲۲ در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه رویداد ساری ۲۰۲۲ تمامی تلاش را به کار می‌بندد تا مازندران را به محور گردشگری جدید در اکو معرفی کند، افزود: اگرچه رفت وآمدهای بین المللی زیادی در استان انجام می‌شود ولی متناسب با شرایط و ظرفیت‌ها این استان شناخته شده نیست.

وی افزود: تلاش ما این است که با حضور کشورهای اکو مقصد بین المللی سفر را در استان فراهم کنیم زیرا مازندران اگرچه در آن سفرهای خارجی انجام می‌شود ولی متناسب با ظرفیت‌ها مقصد بین المللی سفر نیست.

وی افزود: در رویداد ساری ۹ کشور و برخی کشورهای هدف حضور دارند که ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و غیره در رویداد ساری حضور دارند و این رویداد می‌تواند به توسعه سفر و سرمایه گذرای در استان کمک کند.

ماهفروزی ادامه داد: افتتاحیه رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ فردا با حضور کشورهای عضو اکو انجام می‌شود، انجام این رویداد را در شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان به کشورهای منطقه حائز اهمیت دانست.

دبیر رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ ادامه داد: بسته‌های سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری در این رویداد عرضه می‌شود.

گردشگری دریایی مغفول ماند
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار به مغفول ماندن گردشگری دریایی در استان اشاره کرد و نبود اتوبوس دریایی را از جمله ضعف‌ها دانست و گفت: در حال حاضر برای ساخت چند فروند کشتی مسافری سفارش برای ساخت داریم.

مازندران رویاهایش را به اکو گره زده است| گردشگری به صرف چای!

وی افزود: این کشتی‌های مسافری برای تردد مسافر بین شهری و یا بین کشورهای حوزه خزر در دست ساخت است.

وی همچنین با انتقاد از مناسب نبودن زیرساخت‌های جاده‌ای گفت: آزادراه تهران شمال با گذشت سال‌ها همچنان نیمه تمام مانده است و ظرفیت‌های گردشگری مذهبی استان نیز کامل بهره برداری نشده است.

کیوان مرادیان رئیس مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه رویداد بین المللی گردشگری سبب آشنایی ملت‌ها با فرهنگ، آداب و رسوم و فرصت‌های اقتصادی می‌شود، افزود: بخش قابل توجهی از اشتغال جهان به صنعت گردشگری وابسته است.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری می‌تواند زیرساخت‌های کشورها و توسعه پایدار را تقویت کند، افزود: مردم مازندران میزبانان خوبی برای گردشگران هستند و تعاملات سبب تقویت بنیان اقتصادی کشورها می‌شود.

وی با عنوان اینکه مازندران دارای موهبت بالقوه، صنایع دستی، معادن، صنایع دستی، جاذبه‌های تاریخی نظیر قله دماوند تا چشمه سورت است، افزود: دریای خزر، جنگل هیرکانی هریک گویای عظمت این سرزمین است و به واسطه قرار داشتن در مسیر ابریشم، در کانون توجه جهانیان بوده است.

درحالی مازندران آرزوهایش را به اکو و سهم آن در اقتصاد جهانی گره زده که سهم کشورهای عضو اکو از اقتصاد گردشگری جهان ۲.۷ دهم درصد است و طی سال‌های اخیر ۴۹ میلیارد تومان درآمد گردشگری داشته است.

کد خبر: ۱۴۹٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • طرفدار اسلام، IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 1
      چرا درست و با دقت نمیگید؟!!! مگه شما معلوماتتون پایینه یا دلیل مهمی وجود داره ک ما ازش بیخبریم؟؟! مازندران نیست آقای خبرنگار، ساری مرکز استان مازندرانه که پایتخت گردشگری کشورهای حوزه اکوست