۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
تولید ۱۸۰۰ تن پیله تر ابریشم در پرورش بهاره پیش‌بینی می‌شود
رییس مرکز نوغانداری کشور:

تولید ۱۸۰۰ تن پیله تر ابریشم در پرورش بهاره پیش‌بینی می‌شود

سروری زرگر، رییس مرکز نوغانداری کشور اعلام کرد: براساس دستور مقام عالی وزارت و رهنمود معاون امور تولیدات دامی، یک برنامه ۵ ساله تهیه شده است.

به گزارش بازار، عدیل سروی زرگر رییس مرکز نوغانداری کشور افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها و درصورت حمایت‌های پیش‌بینی شده، با ایجاد زیرساخت‌ها و پرورش ۸۵ هزار تخم نوغان داخلی برای تولید پیله کرم ابریشم، صنعت فرش و منسوجات ابریشمی کشور به تولیدات داخلی متکی خواهند شد.

وی درهمین حال پیش‌بینی کرد امسال ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰ تن پیله تر ابریشم در پرورش بهاره در کشور تولید و از این مقدار نزدیک به ۲۹۰ تن نخ ابریشم بدست آید.

سروی زرگر نیاز کشور به تخم نوغان برای پرورش بهاره در سال جاری را ۴۸ هزار جعبه عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از ۳۶ هزار جعبه تخم نوغان در ۲۵ استان کشور توزیع شده است.

وی با بیان این که عملیات اجرایی تولید ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در داخل کشور آغاز شده و این مقدار ۳ برابر سنوات گذشته است، ابراز امیدواری کرد کشور ظرف ۵ سال آینده از واردات تخم نوغان از خارج بی‌نیاز شود.

رییس مرکز نوغانداری کشور ادامه داد: نخستین برداشت پیله ابریشم در سال جاری از ۱۴ اردیبهشت در برخی مناطق کشور آغاز شده و با قیمت توافقی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم به مبلغ ۲۲۵ هزار تومان به فروش رفته است.

وی در همین حال گفت: در سال‌های اخیر نوغانداری در مدار توسعه قرار گرفته و شاهد تحقق رکورد تولید ۱۳ ساله گذشته هستیم.

رئیس مرکز نوغانداری کشور به افزایش تعداد استان‌های پرورش دهنده کرم ابریشم اشاره و تصریح کرد: فعالیت نوغانداری از ۲۲ استان به ۳۱ استان رسیده ضمن آن پرورش پاییزه کرم ابریشم در شش استان مستعد و با هدف اقتصادی‌تر کردن این فعالیت کهن آغاز و امکان برداشت پیله ابریشم در دو نوبت طی یکسال فراهم شده است.

سروی زرگر همچنین قیمت پیله ابریشم برای نوغانداران را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: مجموعه این عوامل موجب شده میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی ظرف سه سال اخیر از ۲۸ درصد به ۵۲ درصد افزایش یابد.

سروی زرگر اضافه کرد: با شروع برداشت پیله ابریشم، تمهیدات لازم توسط کمیته امداد امام (ره) در پنج استان، برای خرید توافقی انجام شده و امید است ورود سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و تجار پیله بخش خصوصی و تشکل‌ها برای خرید توافقی نوید خوبی برای بازار پیله و ابریشم باشد.

وی اذعان داشت: راه‌اندازی صنایع ابریشم صومعه‌سرا بعد از ۱۲ سال تعطیلی و تولید نخ‌های ابریشم باکیفیت بالا به رونق نوغانداری و تامین مواد اولیه صنعت فرش کشور که یکی از مزیت‌های اقتصادی است، کمک شایان توجهی می‌کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha