۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
نرخ بیکاری نیشابور از آمار تا واقعیت| خدمات جذب سرمایه گذاری فعال نیست
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نرخ بیکاری نیشابور از آمار تا واقعیت| خدمات جذب سرمایه گذاری فعال نیست

نیشابور- نرخ بیکاری در حالی توسط سازمان های مرتبط تک رقمی اعلام می شود که نگاهی به وضعیت جامعه آن هم در دورانی که کرونا نیمی از کار ها را به تعطیلی کشاند چنین احساسی را به مردم القا نمی کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: آمار بیکاری در آذرماه سال ۱۳۹۸ در شهرستان نیشابور توسط مدیرکل تعاون و کار و امور اجتماعی خراسان رضوی ۱۱ و سه‌دهم درصد اعلام شد و درحالی‌که در سال ۱۳۹۹ با شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل به تعطیلی کشانده شد اما در کمال تعجب این آمار در ماه‌های پایانی توسط فرماندار این شهرستان ۹ درصد اعلام شد!

آمار بیکاری در این شهرستان در حالی در سال ۱۳۹۹ کاهش نشان می دهد که رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در آذر ماه سال گذشته اعلام کرد متأسفانه در حال حاضر با بالاترین نرخ بیکاری مواجه هستیم.

در همین راستا برای شفافیت این موضوع با مجتبی نجفی ریاست اداره کار تعاون و امور اجتماعی شهرستان نیشابور به بحث و گفت و نشستیم.

* نرخ بیکاری در شهرستان نیشابور چقدر است و چرا بسیاری از نمایندگان مدعی هستند این نرخ‌ها واقعی نیست؟
در مورد سؤالی که مطرح کردید باید خدمتتان عرض کنم نرخ بیکاری ارتباط مستقیم با آمار نفوس مسکن دارد و در ادوار گذشته هر پنج سال این آمارگیری آنجا می‌شد اما با توجه به تغییر در بازه زمانی از پنج سال به ده سال آخرین آماری که بنده در اختیاردارم مربوط آمارگیری نفوس مسکن سال هزار و سیصد و نودوپنج هست و بر این اساس نرخ بیکاری در شهرستان نیشابور و زبرخان ۱۱ و ۳ دهم درصد مشارکت اقتصادی ۴۰ و ۵ دهم درصد و تعداد افراد بیکار ۱۶هزار و ۷۷۹نفر است.

نرخ بیکاری نیشابور از آمار تا واقعیت| خدمات جذب سرمایه گذاری فعال نیست

هم چنین جمعیت شاغل ۱۳۱هزار و ۴۵۵نفر و جمعیت فعال ۱۴۸ هزار و ۲۳۴هزار نفر اعلام شده است و آمار دیگری که در اختیارداریم آمارهای استانی است که بر مبنای این آمارها در استان خراسان رضوی نرخ مشارکت اقتصادی ۴۲ و ۷دهم درصد و نرخ بیکاری ۵ و ۳ دهم درصد است و اما در مورد اینکه چرا نمایندگان مدعی غیرواقعی بودن این آمار هستند باید از نمایندگان عزیز در مجلس شورای اسلامی سؤال کنید.

* کرونا چه تأثیری بر روی نرخ بیکاری در طی دو سال گذشته داشته است؟
قبل از ورود کرونا به شهرستان طی جلساتی که برگزار شد تمامی آسیب‌ها و احتمالات این بیماری رو سعی کردیم پیش‌بینی کنیم و حتی در سخت‌ترین حالت منتظر خیل جمعیت بیکار بودیم برای بیمه بیکاری خوشبختانه آمار بیمه بیکاری ما زیاد روند افزایشی نداشت البته راهکارهایی چون بیمه بیکاری خاص مخصوص مشاغل آسیب‌دیده از کرونا و اعطای تسهیلات در این زمینه بسیار گره‌گشا واقع شد.

بر اساس مصوبات حمایتی دولت به تعداد یک هزار و ۵۵۰ نفر از همشهریان عزیز طی سه ماه اسفند و فروردین و اردیبهشت سال نودوهشت بیمه بیکاری خاص مخصوص مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تعلق گرفت و در ادامه کمک‌ها به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تعداد ۳۵۹۱ پرونده تشکیل شد و حدود ۴۵ میلیارد تومان است.

* با توجه به تغییر شکل اشتغال مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی تا چه میزان سیاست‌های ایجاد اشتغال در اداره کار به سمت فن‌آوری‌های روز تغییر کرده است؟

به این موضوع تقریباً در اکثر نامه‌ها که از سمت وزارت کار دریافت می‌کنیم اشاره‌شده است و ما در مواردی چون اعطای تسهیلات به مشاغلی که بر پایه فن‌آوری نوین و دانش‌بنیان را در اولویت قراردادیم حتی مشاغل خانگی که بر این اساس هستند رو هم موردتوجه قراردادیم و این اداره آمادگی کامل برای کمک کردن به این مشاغل را دارد. هرچند که با ظهور چنین مواردی قطعاً مشاغل سنتی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و برخی از این مشاغل از بین خواهد رفت و برخی مجدداً با شکل جدید مجدداً احیا خواهند شد اما در کل در سطح شهرستان تا امروز شاهد مورد ویژه و خاصی در این زمینه نبودیم.

* سهمیه اشتغال نیشابور برای سال ۱۴۰۰ چقدر بوده است و چه میزان از آن محقق شده است؟
سهم اشتغال برای نیشابور در سال گذشته به میزان 10 هزار و 335 نفر پیش‌بینی‌شده و از این آمار تاکنون نزدیک به پنج هزار نفر انجام‌شده که این آمار بدون احتساب عملکرد بخش مسکن است یعنی آمار بخش مسکن و اصناف ایجادشده و در مراحل ثبت نهایی سامانه‌ در صورت ثبت شدن در سامانه احتمال محق شدن این آمار بسیار زیبا است.

* برای ایجاد اشتغال در شهرستان نیشابور با چه موانعی روبرو هستیم؟
همان‌طور که مستحضر هستید یکی از مباحث مهم در ایجاد اشتغال بحث جذب سرمایه‌گذار هست و این مهم از طریق مرکز خدمات جذب سرمایه‌گذاری باید صورت پذیرد اما متأسفانه در سطح شهرستان این واحد علی‌رغم حضور فیزیکی فعال نیست و با این شرایط سرمایه‌گذار به‌جای پیگیری از یک پنجره واحد شخصاً درگیر پیگیری از دستگاه‌های اداری می‌شود که این روش گاه باعث طولانی شدن پروسه کاری و گاهی باعث دلسردی و انصراف سرمایه‌گذار می‌شود.

نرخ بیکاری نیشابور از آمار تا واقعیت| خدمات جذب سرمایه گذاری فعال نیست

بنده شخصاً تجربه حضور در این مرکز رو در زمان خدمت در استان خراسان شمالی دارم و به‌خوبی به قابلیت‌های این مرکز آشنایی و ایمان‌دارم به خروجی‌های آن لذا پیشنهاد بنده فعال شدن این مرکز است که امیدوارم این مهم برای سال هزار و چهارصد انجام شود تا به لطف خدا وهمت دستگاه‌های اجرایی بتوانیم در راستای موانع تولید گام بلندی برداریم.

متأسفانه در سطح شهرستان نیشابور سرمایه‌گذار به‌جای پیگیری از یک پنجره واحد شخصاً درگیر پیگیری از دستگاه‌های اداری می‌شود که این روش گاه باعث طولانی شدن پروسه کاری و گاهی باعث دلسردی و انصراف سرمایه‌گذار می‌شود

* در حال حاضر چه ظرفیت‌هایی برای ایجاد اشتغال در این شهرستان وجود دارد که مغفول مانده است؟
با توجه به مواردی که عنوان شد در حال حاضر مهم‌ترین بخش که در سطح شهرستان مغفول مانده است بحث مشاغل خانگی است که در این زمینه از دستگاه‌های اجرایی خواهشمندم با ورود کردن به این موضوع افراد پشتیبان رو شناسایی کنند و با شناسایی مشاغل خانگی که همخوانی با شرایط شهرستان دارند باعث راه‌اندازی فعالیت چرخه مشاغل خانگی شوند.

راه‌اندازی مشاغل خانگی یک بازی دو سر برد خواهد بود هم برای کارفرما از این بابت که از پرداخت هزینه‌هایی چون آب و برق و گاز راحت می‌شود و هم برای عزیزانی که بنا به دلایلی قادر به کار در بیرون از منزل نیستند و با توجه به پتانسیل بالای بانوان در این حوزه خیلی به رشد مشاغل خرد خانگی می‌توان امیدوار بود و نهایتاً این روش منتهی به کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد.

البته برای حل مشکل و پیشرفت این مشاغل نیاز به منعطف بودن ارگان‌های چون شبکه بهداشت داریم تا مشاغل خانگی بتوانند بدون مشکلات قانونی کارهایی چون پاک کردن سبزی.درست کردن شیرینی .ترشی جات و .... رو به سرانجام برسانند.

یکی از پروژه‌هایی که در سطح شهرستان در این زمینه ناکام ماند و پیگیری نشد بحث تولید گیره بود که پس از حضور و آموزش توسط عزیزانی از کرمانشاه قرار بر عملیاتی شدن این مدل شد اما متأسفانه با شیوع کرونا و شرایطی که این بیماری ایجاد کرد این پروژه به سرانجام نرسید و امیدوارم هر چه سریع‌تر شاهد عملیاتی شدن این مدل کاری باشیم.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha