۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
تمام روغن‌های پرمصرف غیرِ تراریخته‌اند/ ۵۵۰۰ تومان، قیمت پیشنهادی خرید کلزا
گزارش «بازار» از آخرین وضعیت بازار روغن

تمام روغن‌های پرمصرف غیرِ تراریخته‌اند/ ۵۵۰۰ تومان، قیمت پیشنهادی خرید کلزا

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت تضمینی خرید کلزا ۴۶۶۰ تومان اعلام شده است، اظهار داشت قیمت پیشنهادی ما ۵۴۰۰ الی ۵۵۰۰ تومان است.

خبرگزاری بازار- علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در سال زراعی ۹۸-۹۹، ۳۳۵ هزار هکتار است که ۲۰۰ هزار هکتار مربوط به کشت کلزا می باشد.

مهاجر افزود: در سال زراعی ۹۸-۹۹، همچنین ۵۸۰ هزار تن تولید دانه های روغنی داشته ایم که تقریبا کل این تولیدات به صورت مکانیزه صورت گرفته است.

تولید ۱۶ درصد از روغن مصرفی در داخل کشور

وی در خصوص قیمت خرید تضمینی کلزا نیز گفت: قیمت خرید تضمینی کلزا ۴۶۶۰ تومان اعلام شده اما قیمت پیشنهادی ما ۵۴۰۰ الی ۵۵۰۰ تومان است.

مهاجر گفت: ۱۵ تا ۱۶ درصد از روغن مصرفی ما در کشور تولید می شود که کاملا غیرتراریخته است و مابقی روغن مورد نیاز نیز تحت عنوان روغن خام و دانه از کشورهای دیگر وارد می شود.

تشخیص تراریخته بودن یا غیرتراریخته بودن روغنهایی که تولید میشود، بر اساس خود اظهاری است و علیرغم آنچه که در دنیا ادعا می شود هنوز اثبات نشده که میتوان این موضوع را در آزمایشگاه ثابت کرد

تاخیر در تخصیص ارز؛ بزرگترین معضل فعلی صنعت روغن نباتی کشور

دبیرانجمن صنایع روغن نباتی ایران نیز در خصوص میزان روغن تولیدی در سال ۹۸ گفت: در سال گذشته ۲ میلیون تن روغن تولید و توزیع شده که به طور میانگین ماهانه ۱۶۰ هزار تن تولید روغن داشته ایم.

امیرهوشنگ بیرشک افزود: در حال حاضر تنها مشکل ما در بحث تخصیص ارز است که گاهی در بانک مرکزی با وقفه روبرو می شود و همین امر تولید را کمی با نوسان مواجه می سازد.

بیرشک با بیان اینکه بالغ بر ۲ ماه است که ارز به ما تخصیص داده نشده است ادامه داد: در این خصوص مکاتباتی را انجام داده ایم و وعده هایی به ما داده اند که امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی در پاسخ به این سوال که تاخیر در تخصیص ارز چه تاثیری بر قیمت روغن در بازار می گذارد، گفت: اصولا تاثیری بر قیمت ها نمیگذارد چون شرکت بازرگانی دولتی طی دو مرحله وارد عمل می شود و بازار را تنظیم می کند، در نتیجه قیمت ها دچار نوسان نمی شود.

تنها ۲۰ تا ۳۰  از درصد روغن‌های بازار تراریخته است

دبیرانجمن صنایع روغن نباتی ایران در خصوص حجم واردات نیز گفت: در سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مستقیما روغن خام وارد کردیم و ۳ میلیون تن نیز دانه های روغنی وارد شده که حدود ۴۰۰ الی ۴۵۰ هزار تن روغن از آن استحصال می کنیم.

بیرشک افزود: از دانه های روغنی داخلی نیز حدود ۲۰۰ هزار تن روغن استحصال می شود.

وی در خصوص روغن های تراریخته و غیرتراریخته موجود در بازار نیز گفت: روغن های آفتابگردان و کلزایی که تولید می شود چون از دانه های روغنی داخلی استحصال می شود کاملا غیرتراریخته است. اما روغن سویای وارداتی و روغن سویایی که از دانه های خارجی استحصال می شود تراریخته است.

روغن های آفتابگردان و کلزایی که تولید می شود چون از دانه های روغنی داخلی استحصال می شود کاملا غیرتراریخته است. اما روغن سویای وارداتی و روغن سویایی که از دانه های خارجی استحصال می شود تراریخته است و از تولید ۲ میلیون تن روغن ذرت نیز حدود ۱۰ هزار تن وارداتی و تراریخته است

بیرشک افزود: در برابر تولید ۲ میلیون تن روغن ذرت نیز حدود ۱۰ هزار تن وارداتی و تراریخته است. اما به طور کلی تمامی روغن های پرمصرف به جز روغن سویا، غیرتراریخته است.

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر هر شرکتی که روغن های پرمصرف داخلی را تولید می کند به جز روغن سویا، کلیه محصولات تولیدی اش غیرتراریخته است.

بیرشک خاطرنشان کرد: میزان روغن های تراریخته ای که اعلام می‌کنند و طبق قانون نیز روی لیبل این روغن‌ها عنوان «تغییر ژنتیک یافته» درج می‌شود، حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

وی در پایان گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تشخیص تراریخته بودن یا غیرتراریخته بودن روغنهایی که تولید میشود، بر اساس خود اظهاری است و علیرغم آنچه که در دنیا ادعا می شود هنوز اثبات نشده که میتوان این موضوع را در آزمایشگاه ثابت کرد.

کد خبر: ۱۴٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha