۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
انتخاب دبیرکل خانه کارگر ایران به‌عنوان دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری

انتخاب دبیرکل خانه کارگر ایران به‌عنوان دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری

دبیرکل خانه کارگر ایران به‌عنوان دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری انتخاب شد.

به گزارش بازار، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی) در هجدهمین کنگره جهانی اتحادیه‌های کارگری که به میزبانی (فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری) WFTU برگزار شد، به عنوان دبیرکل این مجموعه انتخاب شد. وی به نمایندگی از تشکل کارگری خانه کارگر ایران و دبیرکل WFTU سخنرانی کرد.

قبل از محجوب، جورج ماوریکوس بمدت ۱۷سال دبیرکل این کنفدراسیون بود و نقش مهمی در ارتقاء و گسترش فعالیت‌های آن داشته است. در WFTU بیش از ۹۵ اتحادیه ملی کارگری با دارابودن بیش از ۱۱۰میلیون عضو حضور دارند.

محجوب در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه «همکاران، برادران و خواهران عزیز، با تشکر از انتخاب شما، باید بگویم که من به مسئولیتی که برعهده می‌گیرم آگاهم» اضافه کرد: فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری WFTU دارای سابقه مبارزاتی طولانی و باشکوه است و در شرایط کنونی نقش بسیار مهمی در هماهنگی و هدایت جنبش کارگری طبقاتی در سراسر جهان دارد.

وی با اشاره به انتخاب خود به‌عنوان دبیرکل WFTU اظهار کرد: من این مسئولیت را حتی با در نظر گرفتن اینکه جایگزین جورج ماوریکوس (دبیر سابق فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری) -رفیقی که با حضور ۱۷ساله خود در راس WFTU، مسیر توسعه سازمانی بزرگ و گسترش چشمگیر اعتبار و نفوذ آن را رقم زده است- شده‌ام، پذیرفتم.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: ماوریکوس رفیقی با اخلاق و وزن سیاسی بالا که به کمک الگوی شخصیتی خود توانست پس از یک دوره سخت قهقرایی و بلاتکلیفی دوباره احترام را در رهبری و رویه فدراسیون ما برانگیزد بود. وقتی توافق کردیم که WFTU باید به حیات خود ادامه دهد و بعد از هاوانا شروعی جدید با رهبری جدید و فرآیندهای مدرن، دموکراتیک و شفاف ایجاد شود، من به خوبی می‌دانم که رهبری و دبیرکل آن بار سنگینی را برداشتند.

وی در ادامه تاکید کرد: عملکرد امروز فدراسیون ما نه با بوروکراسی، نه با انفعال و نه با تقدیرگرایی بهبود نمی‌یابد. امروز سازمانی فعال داریم که با روحیه جمعی و مشارکت دموکراتیک، دارای مواضع و پیشنهادات و اعضای فعالی است که حضور و نقش آن‌ها در همه قاره‌ها و در همه بخش‌ها ضروری است.

محجوب تاکید کرد: بنده با این وجود، برای ایفای نقش قطعاً به حمایت و همکاری همه نیاز دارم؛ و من مطمئن هستم که این حمایت را خواهم داشت. مخصوصاً رفیق‌مان جورج ماوریکوس که البته ما او را بازنشسته از خدمت به فدراسیون نمی‌دانیم، مطمئناً از او در هر راه ممکن استفاده خواهیم کرد. همچنین این پیشنهاد تداوم همکاری به کلیه رفقای کنفدراسیون که پیشکسوت محسوب می‌شوند، برای حضور در رده افتخاری پیشکسوتان WFTU داده می‌شود.

دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی در ادامه این کنگره اظهار کرد: هجدهمین کنگره ما به وضوح زمینه‌هایی را که جنبش جهانی اصناف کارگری فراخوانده شده است تا نبردهای خود را انجام دهند و اهداف خود را تحقق بخشد، برجسته کرده‌ایم. اولویت‌ها را برای مداخله مؤثرتر، جبهه قوی‌تر و متحدتر در مبارزات کارگری تعیین کرده است. ما هیچ توهمی نداریم. نبردهایی که در انتظار ما هستند سخت و دشوار خواهد بود. در جنگ بین کار و سرمایه که ماهیت وحشیانه و استثمارگر نظام سرمایه‌داری بر ما تحمیل کرده است، توازن قوا در حال حاضر به گونه‌ای نیست که همه جا و همیشه نتایج پیروزمندانه را تضمین کند.

نماینده ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شکی نیست که اگر بخش مهمی از جنبش اتحادیه کارگری تحت وابستگی و نفوذ سیاسی و ایدئولوژیک حلقه‌های مسلط سرمایه‌داری نبود، توازن قوا در سطح جهانی بسیار متفاوت بود و این در صورتی رخ می‌داد که این جنبش اولویت‌های خود را در راستای منافع طبقاتی کارگران تعیین می‌کرد و نه منافع گروه‌ها و جریانات سیاسی و اجتماعی دیگر!

وی در ادامه تصریح کرد: در چنین حالتی، قطعاً توانایی کارگران برای مقاومت در برابر حملات و تحمیل سیاست‌هایی که به دستاوردها و حقوق آن‌ها احترام نمی‌گذارد، بسیار بیشتر خواهد بود. وضعیت در مورد شرایط زندگی و کار نیز بسیار متفاوت خواهد بود. ثبات طبقاتی قطعاً کل جنبش اتحادیه کارگری را مشخص نمی‌کند، اما مشخصه نیروهایی است که در WFTU متحد می‌شوند.

محجوب در ادامه با اشاره به اینکه «سازوکارهای نظام سرمایه با سیاه‌نمایی و طرد فعالیت‌های ما تلاش می‌کند تا در صورت امکان ایجاد قطب طبقاتی را در جنبش جهانی صنفی کارگران محو کنند» گفت: آن‌ها تلاش کردند تا همسویی جهانی جنبش اتحادیه کارگری را با منطق ادغام در نظم نوین جهانی امپریالیستی و استکباری اعلام کنند. اما آن‌ها نه توانستند ما را منحل کنند، نه ما را ساکت کنند و نه ما را جذب کنند. ما در اینجا مسلح به تصمیمات کنگره خود هستیم، سرشار از عزم برای تغییر موازنه‌ها، مقاومت در برابر جبرگرایی و تسلیم، دفاع از حقوق کارگران، دفاع از قراردادهای دسته جمعی هستیم، و برای مخالفت با خصوصی‌سازی و تخریب دولت رفاه در کشورهای مختلف اینجا جمع شده‌ایم.

دبیرکل جدید کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری با تاکید بر اینکه «متحد با تصمیمات جمعی، با تزها و اولویت‌هایی که ما را متحد می‌کند، اقدامات خود را در این فدراسیون توسعه می‌دهیم، همبستگی را تقویت می‌کنیم، مبارزات را رهبری می‌کنیم» گفت: ما در هر جایی که تصمیمات مربوط به کارگران گرفته می‌شود مداخله می‌کنیم. با حضور در اقصی نقاط جهان، با اتحادیه‌های کارگری سازماندهی شده است. نمایندگی بیش از ۱۱۰ میلیون عضو با رهبری جمعی، با دفاتر منطقه‌ای در تمام قاره‌ها که تقریباً تمام زمینه‌های فعالیت اقتصادی را پوشش می‌دهد، اکنون تنها بخشی از فعالیت‌های WFTU است؛ و مهمتر از همه، ما اینجا هستیم تا چشم‌انداز جهانی بدون مداخلات و جنگ‌های امپریالیستی و بدون استثمار انسان از انسان را در میان کارگران به پیش ببریم.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha