۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
مقاومت به کاهش قیمت آهن

مقاومت به کاهش قیمت آهن

قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش در روز گذشته نیز به ثبات خود ادامه داد اگرچه در این میان برخی کارخانه‌های میلگرد به طور جزئی به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش در روز گذشته نیز به ثبات خود ادامه داد اگرچه در این میان برخی کارخانه‌های میلگرد به طور جزئی به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند اما می‌توان گفت غالب شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

این در حالی است که بازار ارز در مسیر صعودی قرار گرفته است و قیمت دلار پایان روز گذشته در بازار آزاد حدود ۲۸ هزار و ۴۸۰ تومان به فروش رسید، به طوری که می‌توان گفت این میزان در ۴ ماه گذشته بالاترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

تحلیل روزانه قیمت آهن
همانطور که از گزارشات بازار آهن و فولاد برمی‌آید با وجود ثبات نرخ محصولات فولادی، همچنان تقاضای چندانی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به قیمت میلگرد آجدار اشاره کرد که روز گذشته اگرچه در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما تعدادی از کارخانه‌ها با افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی عمدتا ثابت و بدون تغییر بود و تنها نوسان جزئی در دو شرکت مشاهده شد. همچنین قیمت تیرآهن نیز در عمده شرکت‌های کیلوفروشی ثابت بود و تنها افزایش ۱۰۰ تومانی در یک شرکت اعلام شد، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز بیشتر شرکت‌ها ثبات داشتند و تنها برخی شاخه‌های تیرآهن ذوبی حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.

قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و ... نیز مانند اکثر محصولات، ثبات قیمت داشتند و تنها یک کارخانه ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد درحالی که قیمت ورق استیل، ورق سیاه و ... ثابت و بدون تغییر اعلام شد.

اگر چه عمده کارخانه‌های آهن آلات روز گذشته محصولات خود را با ثبات قیمت عرضه کردند اما می‌توان گفت روند افزایشی جزئی در بازار آهن ایجاد شده است ولی با وجود این همانطورکه در تحلیل روز گذشته نیز ذکر شد نوعی دوگانگی در بازار ایجاد شده که هم بخش عرضه و هم بخش تقاضا را به نوعی مقاومت وامی‌دارد.

عدم تقاضا علاوه‌بر بازار آزاد در بورس کالا نیز قابل مشاهده است به طوری که در بورس کالای روز گذشته تنها ۵ درصد از محصولات عرضه شده معامله شدند و اکثر محصولات به دلیل عدم تقاضا پیش از آغاز معاملات از روی تابلو حذف شدند.

این درحالی است که روند کاهش قیمت در بورس کالا بسیار به کندی پیش می‌رود که نتیجه این امر گسترش رکود جاری در بازار آهن آلات و عدم خرید و فروش محصولات فولادی است.

در هر صورت مقاومتی که در تعدیل قیمت‌ها در بخش عرضه ایجاد شده به عقب‌نشینی مشتری منجر شده است به طوری که متقاضی منتظر اصلاح قیمت‌ها و شفافیت بازار است و به عبارتی دست به عضا حرکت می‌کند.

آنچه در بازار داخی ما در حال وقوع است به این صورت است که با افزایش قیمت‌های جهانی قیمت محصولات داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند اما در هنگام عقب‌نشینی قیمت‌های جهانی و صادراتی، بازار داخلی رکودی شده و به نوعی مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها ایجاد می‌شود.

ادامه چالش قطعی برق در سال‌جاری
مهندس اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با اشاره به چالش کمبود انرژی در کشور و تحمیل سنگینی وزنه آن بر صنایع فولادی اظهار کرد: در یک دهه اخیر تولید برق از ۹ درصد به ۲ درصد کاهش یافته که این کمبود زیان‌های جبران ناپذیری به صنایع فولادی وارد کرده است.

وی افزود: با توجه به عوارض سنگینی که برای محصولات فولادی تعیین شد و نیز برخی هزینه‌هایی که بر این صنعت تحمیل شد به نوعی با سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در تضاد است و افزایش ۷ برابری نرخ تأمین گاز و برق نیز تحمیل زیان دیگری بر این واحدهای تولیدی است که آتش آن در نهایت دامن مردم را می‌گیرد.

در همین زمینه رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت نیز بیان کرد: با توجه به محدودیتی که در سال گذشته در زمینه تأمین انرژی داشتیم آسیب‌های زیادی را در بر داشت و متأسفانه این چالش همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد در سال جاری نیز شاهد این کمبودها باشیم و احتمالا امسال این محدودیت‌ها بیش از سال گذشته است و به طور قطع صنایع فولادی در مقایسه با سایر بخش‌ها آسیب‌های بیشتری را نیز متحمل خواهند شد.

گفتنی است طبق ابلغیه جدید وزارت صمت برق فولادی‌های در خرداد، تیر و شهریور ماه به نصف کاهش می‌یابد و مرداد نیز به طور کامل قطع می‌شود، اگرچه ابلاغیه منتشر شده به برق منطقه‌ای خراسان اختصاص دارد اما احتمالا این نحوه محدودیت‌ها در همه استان‌ها اجرایی شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha