۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
نفت روسی جایگزین نفت ایران می شود؟ |  ارزان فروشی تزارها چالش جدید طلای سیاه ایران
بازار گزارش می دهد

نفت روسی جایگزین نفت ایران می شود؟ | ارزان فروشی تزارها چالش جدید طلای سیاه ایران

برخی از کارشناسان تحریم های روسیه و فروش نفت این کشور با تخفیف ۳۰ دلاری را تهدیدی برای صادرات نفت ایران می دانند. اما برخی دیگر معتقدند که بازارهای هدف دو کشور متفاوت با هم بوده و جای نگرانی نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تزارها ۲ الی ۳ برابر ایران به مشتریان نفتی خود تخفیف می دهند. در حالی این روزها هر بشکه طلای‌ سیاه این کشور با تخفیف‌ های ۳۰ دلاری و گاهی بیشتر در بازار عرضه می‌شود که ایران حداکثر ۱۰ الی ۱۵ دلار نفت خود را ارزان تر از قیمت بازار جهانی می فروشند. تا پیش از جنگ اوکراین، روسیه نیمی از تمام محموله‌های صادراتی نفت، میعانات گازی و فرآورده‌ های نفتی خود را به اروپا و آمریکا صادر می‌ کرد. آمریکایی که تقریبا روزانه ۶۰۰‌هزار بشکه نفت از روس‌ ها می‌ خرید، آنها را تحریم کرده و اروپایی‌ ها هم که مهم‌ ترین مشتری صادرات نفت و فرآورده‌ های آن از روسیه بودند؛ اکنون در یک قدمی تحریم کامل طلای‌ سیاه این کشور قرار دارند. کارشناسان تحریم نفتی روسیه را تهدیدی جدی برای بازار جهانی و کشورهای مصرف کننده نفت و انرژی دنیا می دانند. اما این تنها بازارهای مصرف نیستند که از تحریم های نفتی روسیه آسیب می بینند. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که فروش نفت تزارها در قاره سبز به چالش بخورد، به طور قطع روسیه به دنبال راهی برای افزایش صادرات خود را به شرق و کشورهای آسیایی خواهد بود.

نرسی قربان کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: مشتریان نفتی ایران به دنبال نفت ارزان و خرید از بازار غیر رسمی هستند. حالا روس ها هم به دنبال شرایط ناشی از تحریم ها ناچار به ارزان فروشی شده اند. ارزان فروشی که می تواند موجب کاهش صادرات نفت ایران شده است. اما رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی تهران معتقد است که بازارهای نفتی روسیه و ایران متفاوت با یکدیگر بوده و تزارها نمی توانند تهدیدی برای ما باشند.

صادرات نفت روسیه به هند از ۳۰ هزار بشکه به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که این کشور در سال های گذشته به بهانه تحریم ها میزان خرید نفت خود از ایران را به پایین ترین حدد ممکن رسانده بود

افزایش صادرات روسیه به هند

روسیه سومین تولیدکننده و دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است. اهمیت روسیه در بازار انرژی جهان به حدی است که پس از شعله‌گرفتن جنگ روسیه و اوکراین، تحریم کشور مهاجم روسیه با شک و تردید اتفاق افتاد. روس ها قبل از تحریم، روزانه پنج میلیون بشکه نفت خام و ۲.۸ میلیون بشکه میعانات و مایعات گازی و محصولات نفتی صادر می‌کرد. این میزان از صادرات، معادل هفت درصد بازار انرژی جهان است. در این میان، اروپا بزرگ‌ترین مشتری روسیه بود و حدود نیمی از نفت صادراتی روسیه را می‌خرید. ایالات متحده آمریکا نیز بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز واردات نفت خام از روسیه داشت. در واقع ۶۵ درصد از صادرات نفت و محصولات نفتی روسیه راهی اروپا و آمریکا می‌شد و در مقابل بازارهای آسیایی سهم چندانی از بازار انرژی روسیه نداشتند. برای مثال، هند سال گذشته تنها سه درصد از نفت وارداتی خود را از روسیه تأمین کرده بود و چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، تنها ۱۵ درصد از نفت وارداتی خود را از روسیه تأمین می‌کرد اما حالا کاملا شرایط فرق کرده است.

روس ها در حالی در سال‌۲۰۲۱ به‌صورت میانگین تنها ۳۰‌هزار بشکه در روز نفت به هند صادر می‌کرد، اکه این رقم در ماه آوریل به ۷۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده است. افزایش ۲۰ برابری صادرات نفت روسیه به هند در شرایطی اتفاق افتاده است که هندی در سال های گذشته از ترس تحریم ها حاضر به خرید نفت از ایران نبودند.

اویل پراس در جدیدترین گزارش ماهانه خود میزان صادرات نفت ایران در ماه می را ۸۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. همچنین اوپک تولید فعلی نفت ایران حدود دو میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه آن مصرف داخلی دارد و چیزی حدود ۷۴۶ هزار بشکه آن صادر می شود

صادرات نفت ایران چقدر است؟
مسئولین وزارت نفت مدعی اند که صادرات نفت ایران به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده اما آمارهای جهانی این ادعا را تایید نمی کند. اویل پراس در جدیدترین گزارش ماهانه خود میزان صادرات نفت ایران در ماه می را ۸۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. این بالاترین برآورده صورت گرفته از میزان صدور نفت ایران از سوی مراجع بین المللی است. گزارش منتشر شده از سوی اوپک که در در آخرین روزهای مای می منتشر شد نشان می دهد که تولید فعلی نفت ایران حدود دو میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه آن مصرف داخلی دارد. با استناد به گزارش اوپک می تواند میزان صادرات نفت ایران را حدود ۷۴۶ هزار بشکه در روز برآورد کرد. آنگونه که در این گزارش آمده ایران این میزان نفت را به کشورهای همکاری قبلی خود صادر می کند. اما سوال اینجاست چطور روسیه که به تازگی مورد تحریم قرار گرفته شرایط مساعد تری را از نظر فروش نفت در بازار جهانی دارد.

جواد سلیمان پور کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: سیستم پولی و مالی و کشتی رانی روسیه مورد تحریم غرب و آمریکا قرار نگرفته است. در حالیکه بخش زیادی از مشکلات فروش نفت ایران مربوط به همین مساله است. در حال حاضر حتی کشورهایی که مدعی اند نفت روسیه را تحریم کرده اند، از طریق واسطه نفت این کشور را خریداری می کنند. او ادامه داد: در حال حاضر نام روسیه از معاملات نفتی این کشور حذف شده و بخش زیادی از فروش آن از طریق واسطه ها در حال انجام است.

در حال حاضر نام روسیه از معاملات نفتی این کشور حذف شده و بخش زیادی از فروش آن از طریق واسطه ها در حال انجام است، چرا که سیستم پولی و مالی روسیه همانند ایران مورد تحریم قرار نگرفته و شرایط دور زدن تحریم ها برای آنها ساده تر است

کاهش صادرات نفت ایران به بزرگترین بازار صادراتی

صادرات نفت ایران به بزرگترین بازار صادراتی خود کاهشی است. داده‌های جدید شرکت کپلر نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل ۳۴درصد نسبت به سه ماه نخست سال جاری میلادی کاهش یافته است. برآوردهای اولیه جدید شرکت کپلر که یکی از کارشناسان این شرکت با رسانه‌های اروپایی درمیان گذاشته، نشان می‌دهد که همزمان با تخفیف ۳۰ دلار در هر بشکه نفت‌ خام روسیه از ابتدای‌ ماه آوریل، صادرات نفت ایران به حدود ۵۷۰‌هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

هرچند که چین اعلام کرده که حاضر به خرید نفت ارزان قیمت روسیه نیست اما برخی از کارشناسان کاهش واردات چشم بادامی از ایران را تحت تاثیر تخفیف‌ های نجومی نفت روسیه است.

نرسی قربان دیگر کارشناس انرژی به بازار می گوید: حتی اگر تخفیف های نفتی روسیه بازارهای ایران را از چنگش درنیاورد می تواند این انتظار را ایجاد کند که ما هم نفت خود را با قیمت ارزان تری در بازار عرضه کنیم.

او ادامه داد: بازار غیر رسمی را معمولا پالایشگاه های کوچک و درجه چندم دنیا را تشکیل می دهند. در این بازارها پالایشگاه های خریدار تعهدی به فروشنده و کشور تامین کننده ندارند و خیلی راحت حاضر هستند که برای کسب منافع بیشتر نفت و فرآورده های مورد نیاز خود را از کشور دیگری تامین کنند.

معامله‌گران چینی پیشتربه رویترز گفته‌ بودند که نفت ایران حدود ۶ یا ۷ دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است و به جز این، ایران حدود ۵ یا ۶ دلار تخفیفِ نفتی به مشتریانش می‌دهد. به نظر می رسد که ارزان فروش نفت روسیه به دردسرهای صادرات نفت ایران در شرایط تحریمی اضافه شده است.

کد خبر: ۱۴۹٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha