۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر خلاف صریح قانون است؛ قانون را اجرا کنید
بازار گزارش می دهد؛

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر خلاف صریح قانون است؛ قانون را اجرا کنید

ارز دولتی هنوز حذف نشده اما افزایش قیمت کالاها را درپی داشته و برخی کارشناسان اقتصادی میگویند: بر اساس قانون تنها درصورتی میتوان ارز را حذف کرد که کلیه کالاها با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که هنوز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی علنا از سوی مسئولان و متولیان امر اعلام نشده است اما به گفته فعالان بخش کشاورزی بخصوص بخش دام و طیور این ارز دولتی عملا حذف شده و شنیده ها حاکی است از ابتدا بنا بر این بوده است که بعد از پایان یافتن ماه رمضان این اقدام عملیاتی شود. با این وجود شاهد هستیم که پیش از اعلام رسمی این خبر نیز برخی کالاها از دو هفته پیش با افزایش قیمتها در بازار توزیع می شود و حتی گاهی در مورد برخی کالاها نیز بازار با کمبود مواجه است که اگرچه تا حدودی ناشی از فعل و انفعالات در بازارهای جهانی است اما قطعا بخش زیادی از این اتفاقات نیز به گوش به زنگ بودن تولیدکنندگان برای افزایش قیمتها متناسب با اخبار و شایعات برمی گردد. بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سالها است مطرح شده و موافقان و مخالفان بسیاری نیز دارد و تحلیل ها و تفاسیر بسیاری از سوی صاحب نظران بخصوص کارشناسان مسائل اقتصادی کشور در این خصوص مطرح شده است.

بر اساس قانون دولت تنها در صورتی می تواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند که بتواند کالاهای ضروری را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برساند

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خلاف قانون است؛ قیمتها کالاها باید قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد
محمد حسین فرهنگ یکی از اقتصاد دانان کشور است که معتقد است در حال حاضر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خلاف قانون است. وی به خبرنگار بازار گفت: قانون می گوید تنها در صورتی می توانند ارز را حذف کنند که قیمتها برای مردم همان قیمتهای شهریور ۱۴۰۰ باشد، اما فعلا این شرایط را نتوانسته اند عملی کنند و فقط می خواهند آن قسمت مربوط به حذف ارز را انجام دهند که این بر خلاف صریح قانون است.

فرهنگ اظهار داشت : در واقع در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجوزی به دولت داده شد که تنها در صورتی بتواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند که پیش بینی تامین کالا برای مردم را از طریق امکانات دیجیتال و کارت های الکترونیکی فراهم کند. در حالی که این کار را انجام نداده اما در چند قلم شروع به حذف ارز کرده اند! و طبیعتا این برای اکثریت مردم قابل تحمل نیست.

در زمان جنگ برای رساندن کالاها به قیمت مناسب به دست مردم از کوپن کاغذی استفاده می شد حال باید از کارتهای الکترونیکی موجود در خانوارها استفاده کرد

ما موافق قانون هستیم؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی را بر اساس قانون حذف کنید نه چیز دیگری
وی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که می خواهند این کار را به صورت آزمایشی در مورد نان در یک شهر آغاز کنند. در حالی که لازم نیست در یک شهر باشد چون در کل کشور همه کارت یارانه دارند و بسته به تعریفی که برای هر کارتی می شود که تا چه سقفی می توانند نان را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنند می توانند این کار را اجرایی کند؛ البته باز هم تاکید می کنیم که به شرطی که به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: در زمان جنگ که شرایط بسیار نامناسب تر از الان بود این کار را با کوپن های کاغذی انجام می دادند و الان با امکاناتی که در کشور فراهم شده به راحتی می توانند اقلام ضروری و نیاز مردم را از طریق همین کارت هایی که گروه زیادی از مردم دارند فراهم کنند.

وی در پایان تاکید کرد : بنده موافق قانون هستم و معتقدم در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قانون را باید اجرا کنند و نه چیزی غیر از آن را.

مخالف حذف ارز هستیم چون با این کار قیمت محصولات چند برابر می شود در حالیکه مردم توان خرید ندارند و به تبع اولین کسی که از بین می رود تولید کننده است چون کالای تولیدی خود را نمی تواند بفروشد

ارز ۴۲۰۰ تومانی عملا حذف شده است اما هنوز اعلام نشده است
ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی عملا حذف شده است و منتظر فرمان رئیس جمهور هستند و در واقع منتظر بودند بعد از ماه رمضان این اقدام را انجام دهند.

نبی پور اظهار داشت: در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بنده بیشتر مخالف هستم تا موافق، چون مردم ما قدرت خرید ندارند. در حالی که وقتی ارز حذف شود قیمت محصولات از جمله مرغ و تخم مرغ چند برابر می شود.

وی ادامه داد: وقتی مردم توان خرید نداشته باشند تولید کننده از بین می رود چون تولید کننده تولید می کند اما نمی تواند بفروشد.

نبی پور گفت: مساله ای که نباید نادیده گرفته شود این است که مرغ و تخم مرغ جزو کالاهایی نیست که بتوان آن را انبار کرد، بنابراین تولید کننده مجبور است محصول خود را بفروشد و چون مردم نمی خرند قیمتها ناگزیر پایین می آید و در نتیجه اولین کسی که از بین می رود تولید کننده است.

اگر قرار است با ارزی غیر از ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا به دست تولید کننده برسد دولت نباید به قیمتها کاری داشته باشد و قیمت های دستوری باید حذف شود

شرط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عدم قیمت گذاری محصولات و کالاهای نهایی توسط دولت است
این مقام مسئول اظهار داشت: تنها در صورتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می تواند اثر بخش باشد که دولت قیمتها را رها کند. یعنی اگر قرار است با ارزی غیر از ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا به دست تولید کننده برسد به قیمتها کاری نداشته باشد و قیمت های دستوری دیگر در کار نباشد.

نبی پور گفت: به عبارت دیگر قیمت باید تابع عرضه و تقاضا باشد نه اینکه دولت خود قیمتها را تعیین کند.

گفتنی است طی سالهای گذشته دولتها در راستای دسترسی مصرف کنندگان به خصوص اقشار ضعیف جامعه، به کالاهای اساسی با قیمت مناسب و ارزان ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده است که به اعتقاد کارشناسان بسیاری این کار تنها مفسده زا و ایجاد کننده رانت بوده است؛ به این معنا که ارز تخصیص یافته برای این کار به هیچ وجه به دست جمعیت مورد هدف نرسیده است و تنها برخی افراد خاص توانسته اند از این مسیر سودهای هنگفت به جیب بزنند. حال بعد از بیش از ۲ سال کشمکش در مورد تخصیص یا عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت تصمیم به تک نرخی کردن ارز گرفته است که این اقدام از سوی برخی کارشناسان اقدامی درست خوانده می شود و برخی دیگر نیز آن را به شدت مورد انتقاد قرار می دهند.

کد خبر: ۱۴۹٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha