۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
نقش کمرنگ دانش بنیان ها در تولیدات آرایشی و بهداشتی| بازگشت محصولات داخلی با برند خارجی به کشور!
رئیس انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده عنوان کرد؛

نقش کمرنگ دانش بنیان ها در تولیدات آرایشی و بهداشتی| بازگشت محصولات داخلی با برند خارجی به کشور!

علم بیگی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده به بازار گفت: برخی از محصولات صادراتی ایران با نام تجاری خارجی دوباره به کشور وارد می شوند و مورد اقبال مصرف کنندگان داخلی قرار می گیرند!

بازار؛ گروه صنعت: به جرات می توان گفت گروه محصولات آرایشی، ‌بهداشتی و شوینده به عنوان کالاهای پرمصرف هر خانوار معرفی می شوند. کالاهایی که از گروه آن ها حداقل چند قلم در کمد و کابینت هر خانه برای روزها و شاید هفته های بعد ذخیره شده و به قدری مصرف شان بالا است که زودتر از آنچه برنامه ریزی کرده اید اغلب به اتمام می رسند.

محصولاتی که اگر بخش وارداتی و قاچاق آن ها را نادیده بگیریم بخش عمده شان در داخل کشور و متناسب با ذائقه ایرانی و مردم کشور تولید می شود. با این حال گاهی در برخی از موارد شاهد این هستیم که مردم رغبت بیشتری به استفاده از نمونه های خارجی و بعضا قاچاق دارند که حتی مشخص نیست در چه شرایطی به کشور وارد شده اند و آیا دمای مناسب برای واردات یا زمان مصرف یا همان تاریخ انقضا رعایت شده است یا خیر؟

موضوعی که بیش از هر چیزی برای تولیدکنندگان این حوزه اهمیت به روز رسانی تولیدات شان را متناسب با محصولات خارجی را نشان می دهد. تولیداتی که شاید نوآوری در آن ها نیازمند بهره مندی از دانش شرکت های دانش بنیان داشته باشد. در این رابطه به سراغ بختیار علم بیگی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در خصوص نیازها و مشکلات این حوزه در ادامه خواهید خواند.

* با توجه به اینکه در اغلب کالاها به دنبال افزایش دستمزد ها، بالا رفتن نرخ گمرکی و رشد قیمت ارز شاهد به روز رسانی قیمت ها هستیم بفرمایید قرار است محصولات آرایشی بهداشتی و شوینده ها چه مقدار گران شوند؟
افزایش قیمت را در این حوزه خواهیم داشت اما اکنون در حال بررسی افزایش هزینه های تولید هستیم و بعد از تکمیل این مرحله به طور رسمی مقداری که باید قیمت ها به روز رسانی شوند که آن ها را اعلام خواهیم کرد.

* در حال حاضر عمده ترین مشکلات تولیدکنندگان صنایع شوینده، ‌آرایشی و بهداشتی را در چه مسائلی می بینید؟
مشکلات تولیدکنندگان صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی جدا از سایر تولیدکنندگان حوزه های دیگر نیست و همانطور که خودتان نیز اشاره کردید امروز با چالش قیمت ها مواجه هستیم که هرچه سریع تر باید نسبت به بروز رسانی آن ها اقدام کنیم.

همچنین موضوع عدم نقل و انتقال مالی برای صادرات مشکل دیگری است که به واسطه تحریم ها برای این فعالان این عرصه ایجاد شده است. مضاعف بر تمام مسائلی که گفتیم کمبود و تامین نقدینگی برای فعالان این حوزه با توجه به افزایش شدید هزینه ها چالش بر انگیز شده است.

تعامل و همکاری تولیدکنندگان داخلی با شرکای خارجی خود همچنان ادامه دارد. با این حال با توجه به گران شدن محصولات وارداتی ناشی از رشد قیمت ارز، تولیدکنندگان داخلی با زیان تولید مواجه هستند

* با توجه به وضع تحریم های ظالمانه علیه کشور، تولیدکنندگان داخلی همچنان با شرکای خارجی خود در تعامل هستند یا ارتباطات به طور کامل قطع شده است؟
تعامل و همکاری تولیدکنندگان داخلی با شرکای خارجی خود همچنان وجود دارد. با این حال با توجه به گران شدن محصولات وارداتی ناشی از رشد قیمت ارز، تولیدکنندگان داخلی با زیان تولید مواجه هستند. امیدواریم طی چند روز آینده با افزایش قیمت ها بتوانیم بخشی از این زیان را تامین و جبران کنیم.

* گاهی اوقات در بازار محصولات آرایشی و بهداشتی شاهد عرضه محصولات تاریخ مصرف گذشته به نام محصولات تاریخ دار هستیم، چرا این اتفاق رخ می دهد؟ آیا نظارتی بر روی فعالیت شرکت های تولیدکننده و پخش آن ها نمی شود؟
این مورد در خصوص تولید داخل صحت ندارد، اگر به فرض محصولی در بازار یافت شود که تاریخ مصرف آن گذشته است، احتمالا محصول قاچاق یا تقلبی است. متاسفانه باید به این موضوع اشاره کرد که آمار قاچاق محصولات آرایشی را هیچ منبعی نداشته و به صورت رسمی آمار را اعلام نمی کند.

* سایر فعالین عرصه بهداشتی و دارویی از استقرار تیم جدید در سازمان غذا و دارو گلایه های نسبت به همکاری داشتند، ارتباطات شما با سازمان مذکور چگونه است؟
ارتباطات و تعامل مناسبی با دستگاه های دولتی داریم، همکاران و فعالان صنف ما به دلیل داشتن پروانه پنج ساله مشکلی نسبت به تولید و عرضه ندارد. اما شرکت های دارویی به دلیل واردات باید هر روز مورد ارزیابی شوند. بنابراین در خصوص همکاری با غذا و دارو مشکلی نداریم.

* با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال دانش بنیان نام گرفته، دانش بنیان ها چه کمکی به شما می توانند کنند؟
شرکت های دانش بنیان تاکنون روی محصولات شوینده اقدامی انجام نداده اند، منتظر هستیم از سوی این شرکت ها پیشنهاد محصولی دریافت که بتوانیم نتیجه مطلوب برای تولید و عرضه به بازار کسب کنیم.

گفتنی است که مواد اولیه های که پیشتر از خارج به کشور وارد می شد، بیشتر از ۵۰ درصد داخلی سازی شده است. برخی دیگر از مواد اولیه به دلیل واردات از کشورهای آسیایی جنوب شرقی با گرانی همراه شده که همان مقدار رشد قیمت روی محصولات داخلی نیز تاثیر داشته است؛ به طور مثال الکل های چرب دو برابر افزایش قیمت پیدا کرده است. در محصولات آرایشی نیز مقداری شاهد توسعه ساخت داخل هستیم.

محصولات تولید داخل از نظر استانداردی بهتر و بالاتر نسبت به سایر محصولات وارداتی هستند اما با این حال این ضعف مربوط به فرهنگ کشور ما است که علاقه به خرید محصولات خارجی وجود دارد

* چرا در کشور نسبت به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل اعتماد چندانی وجود ندارد و مشتریان علاقه به خرید، برندهای وارداتی دارند؟
این ضعف مربوط به فرهنگ کشور ما است که علاقه به خرید محصولات خارجی وجود دارد. نکته قابل توجه اینجاست که محصولات تولید داخل از نظر استانداردی بهتر و بالاتر نسبت به سایر محصولات وارداتی هستند.

در حال حاضر در کشور محصولات آرایشی با کنترل و دقتی که در فرآیند تولید انجام می شود در رده بهترین محصولات قرار دارد. اگر خرید برند های داخلی کم شده، به دلیل عدم فرهنگ سازی است.

* گاهی شنیده می شود که محصولات آرایشی داخلی بسته بندی داخلی با محتوا وارداتی دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟ بیشتر محصولات قاچاق از کدام کشورها به بازار داخلی وارد می شود؟
این موضوع رخ نمی دهد، زیرا مواد خارجی با توجه به نرخ ارز به حدی گران است که فروش آن به قیمت داخلی صرفه اقتصادی ندارد. اکثر قاچاق ها از کشورهای که محصولات ارزان قیمت تولید می کنند، وارد می شود. برای پیشگیری از بحث قاچاق سه ماهی است که پیگیر هستیم که امیدواریم به زودی نتیجه برسیم.

* اگر تحریم ها لغو شود، محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده تولید داخل می توانند صادرات داشته باشد؟
همین حالا هم برخی از واحدهای تولیدی صادرات دارند. با این حال جای تاسف دارد که برخی از محصولات داخلی از ایران به ترکیه می روند و در آنجا با تغییر برند دوباره در بازار کشور عرضه می شوند. این مورد نیز به دلیل تحریم ها و دور زدن آن است.

از حدود ۵۰ سال پیش صادرات محصولات داخلی به کشورهای منطقه وجود داشته است. در دوره ای از کشور محصولات داخلی به ترکیه صادر می شد، ترکیه ای که اغلب کالاهای قاچاق از آن کشور وارد می شود. اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه خریدار محصولات تولید داخل هستند.

کد خبر: ۱۴۹٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha