۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
اول پول نان را به حساب مردم بریزید بعد گران کنید| نانِ اتباع خارجی چگونه محاسبه می شود؟!
حاشیه های نان در سایه سکوت مسئولان ادامه دارد

اول پول نان را به حساب مردم بریزید بعد گران کنید| نانِ اتباع خارجی چگونه محاسبه می شود؟!

درحالی روزهای اخیر در محافل مختلف صحبت از گران شدن و یارانه ای شدن نانهای سنتی می شود که مسئولان هنوز هیچ توضیحی در مورد جزئیات این کار نداده اند و همین امر موجب ایجاد شایعات زیادی در جامعه شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که با حذف یارانه دولتی آرد صنف و صنعت شاهد افزایش ۳ برابری قیمت ماکارونی، کلوچه ها و دیگر محصولات از این قبیل هستیم و به بازار شوک وارد شده است، این روزها خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت نان به گوش می رسد که حواشی بسیاری به همراه دارد. به طوری که در برخی شهرستانها شنیده ها حاکی است قیمت نان افزایش یافته و اگرچه اعلام می شود چنین اتفاقی نیفتاده اما حتی جو روانی حاصل از این خبرها خود می تواند موجب ایجاد تنش در جامعه شود.

با این وجود گفته می شود فروش نان با کارت یارانه نان قرار است به صورت آزمایشی در استان زنجان اجرا شود. قامتعلی عزیزی فعال صنف نانوایان در این خصوص به بازار گفت: فعلا قرار است به صورت آزمایشی در زنجان اجرا شود اما این طرح هنوز اجرایی نشده است و در انجام کارهای مقدماتی آن است.

در زنجان نانوایی ها در حال تحویل گرفتن و نصب دستگاه پوز هستند و احتمالا از ابتدای خرداد ماه به صورت آزمایشی طرح توزیع نان با کارت یارانه آغاز شود

نان رسما گران نشده است| اجرای احتمالی توزیع نان با کارت یارانه در ابتدای خردادماه در زنجان
عزیزی در پاسخ به این سوال که بر چه مبنایی در برخی شهرستانها افزایش نان اعمال شده است، گفت: در شهرستانها ۵ تا ۶ سال است به نانواها نرخ نداده اند و نرخ نان افزایش نداشته است لذا اگر افزایش قیمتی اعمال شده ممکن است مربوط به قبل باشد.

این فعال صنف با تاکید بر اینکه فعلا نان رسما گران نشده است، افزود: در زنجان نانوایی ها در حال تحویل گرفتن و نصب دستگاه پوز هستند و احتمالا از ابتدای خرداد ماه به صورت آزمایشی طرح آغاز شود.

عزیزی همچنین در خصوص جزئیات این طرح آزمایشی گفت: جزئیات طرح هنوز چندان مشخص نیست اما به طور کلی در این طرح قرار است به مصرف کنندگان کارت یارانه بدهند تا به تعداد مشخص شده با کارت خرید کنند و در صورتی که مصرف کننده مازاد بر سهمیه تعیین شده نان لازم داشته باشد با قیمت آزاد خریداری کند.

وی تصریح کرد: در واقع چون جزئیات طرح اعلام نشده با قاطعیت نمی توان در مورد آن نظر دارد اما تا جایی که بنده شنیده ام قرار بر این است اگر مصرف هر خانواری کمتر از میزان تعیین شده باشد اعتبار خرید در کارت باقی بماند. با این وجود ممکن است روش کار به این نحوه نیز باشد که کارت را در نانوایی بکشند و مابه التفاوت را به صورت نقدی از نانوا بگیرند.

حال که افزایش قیمتها به نان رسیده همه مسئولان سکوت کرده اند؛ اگرچه برخی مواقع نیز نان را گران کرده اند اما گردن نگرفته اند

با آزاد سازی قیمتها قیمت آرد نانوایی ها از ۶۰۰ تومان به ۱۵۹۰۰ تومان می رسد| با واقعی سازی قیمت نان دورریز کاهش می یابد
وی در خصوص صحت و سقم کارتهای یارانه نان که در فضاهای مجازی دست به دست می شود نیز اظهار داشت: این کارتها صحت ندارد و هنوز هیچ کارت یارانه نانی صادر نشده است.

عزیزی با اشاره به آزاد شدن آرد صنف و صنعت گفت: باز هم تاکید می کنیم که هنوز قیمت نانهای سنتی افزایش نیافته با این وجود قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

عزیزی همچنین در پاسخ به این سوال که با اجرا شدن این طرح قیمت آزاد انواع نان چقدر می شود، نیز اظهار داشت: اگر به صورت آزاد بشود قیمت آرد از ۶۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان می رسد و طبیعتا قیمت نان با درصدهای متفاوت سبوس متفاوت خواهد بود.

بر اساس این گزارش شنیده ها حاکی است در صورتی که مصرف کننده ای بخواهد نان با نرخ آزاد تهیه کند باید نان بربری را به نرخی حدود ۱۲ هزار تومان، نان سنگک را به نرخ ۱۱ هزار تومان، نان لواش را ۵ الی ۶ هزار تومان و هر قرص نان تافتون را هم به نرخ ۷ هزار تومان خریداری کند.

اول پول نان را به حساب مردم بریزید بعد نان را گران کنید| نانِ اتباع خارجی قطع می شود!؟

به نظر نگارنده، یکی از مسائلی که در این خصوص مطرح می شود بحث عدم شفاف سازی دولت در خصوص قیمت نان است که بر حاشیه ها دامن می زند.

عزیزی در این خصوص گفت: حال که افزایش قیمتها به نان رسیده همه مسئولان سکوت کرده اند. اگرچه برخی مواقع نیز نان را گران کرده اند اما گردن نگرفته اند یا به نانوا گفته اند چانه نان را کوچکتر کنید و قیمت را ثبات نگه دارید!

وی ادامه دارد: در حالی که اگر هر سال ۱۰۰ تومان به قیمت نان اضافه می کردند الان قیمت نان واقعی شده بود و این مشکلات را نیز نداشتیم.

عزیزی افزود: اگر قیمت نان واقعی شود آن هم در شرایطی که سالها است نانواها نسبت به آن گلایه دارند، تا به این حد دورریز نخواهیم داشت و هدرفت ها کاهش پیدا می یابد.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمال دارد به اتباع افغانی هم کارت داده می شود اما قطعا این کار را نمی کنند

افغان ها اصلی ترین مصرف کنندگان نان سنگک و بربری در ایران| آیا کارت یارانه نان به اتباع خارجی نیز تعلق می گیرد؟
بر اساس این گزارش، یکی از دیدگاه ها و نظراتی که در جامعه وجود دارد و مدافع اجرای این طرح هستند به بحث اتباع خارجی برمی گردد و معتقدند دولت سالها است به اتباع خارجی ساکن ایران یارانه میدهد وبا اجرای این طرح، یارانه نان به دست مصرف کننده واقعی می رسد.

علی فتحی کارشناس بخش نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در این باره شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه که احتمال دارد به اتباع افغانی هم کارت داده می شود اما قطعا این کار را نمی کنند. به خصوص اینکه اصلی ترین مصرف کننده نان در ایران افاغنه هستند و مصرف بالایی دارند.

فتحی افزود: در واقع افغان‌ها ساکن کشور مصرف کننده اصلی سنگک و بربری هستند چون خانواده های پرجمعیتی دارند و نان لواش و تافتون کفاف شان را نمی دهد.

وی ادامه داد: لذا اگر دولت بحث توزیع نان با کارت یارانه را به درستی اجرایی کند هم به نفع ملت است هم دولت و هم نانوا. بخصوص اینکه هدف از این کار در اصل درست مصرف کردن نان است؛ به این معنا که الان نان بد مصرف می شود و لذا هدف این نیست که مردم نان کم مصرف کنند چون شدنی نیست.

اول پول نان را به حساب مردم بریزید بعد بگویید نان را فلان درصد گرانتر از قبل خریداری کنید

دولت اشتباه حرکت می کند؛ قبل اعلام گرانی نان باید یارانه آن به حساب خانوارها واریز می شد
فتحی همچنین در خصوص تبعات اجتماعی که چنین اقدامی در خصوص کالای پرمصرفی مانند نان می تواند داشته باشد نیز اظهار داشت: مساله اینجا است که مسئولین بد حرکت می کنند؛ از این منظر که اولا در ایام دو-سه روزه تعطیلات این کار را انجام دادند و این ذهنیت را در جامعه جاری کردند که در هنگامی که مردم سرگرم هستند تصمیمات مهم و حاشیه ساز را می گیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر قرار است چنین طرحی را اجرا کنند نباید اینگونه باشند که یک شبه اعلام کنند. بلکه از اول باد ذهن مردم را آماده کنند بعد افزایش قیمت اعمال کنند مخصوصا نان که برای مردم نقش حیاتی دارد.

فتحی گفت: در واقع اول پول نان را به حساب مردم بریزند بعد بگویند بروید نان را فلان درصد گرانتر از قبل خریداری کنید. چون در چنین حالتی ذهن مردم به این سمت می رود که کالا گران شده اما قرار نیست یارانه را در قالب کارت یارانه یا هر چیز دیگری به آنها بدهند.

کد خبر: ۱۴۹٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهیا IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      14 27
      بنظرم برای کل اتباع در ایران باید آزاد حساب کنن ما خودمون انقدر نیازمند داریم که فکر نمیکنم یارانه ایران به اتباع برسه .الان افغانی ها مرداشون سوئد و کابل کار میکنن پول میفرستن واسه زن و بچه هاشون توی ایران خیلی ازنظر مالی اوکی هستن نسبت به بعضبثی ایرانیها
      • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
        5 1
        ولا اوضاع خیطه اگه یه نون 12تومن بخریم فقط بخاطر نون بربری کار بکنیم
    • ایرانی AU ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      21 17
      افاغنه کلمه تحقیرآمیز یه بهتر نیست به جای افاغنه و افغان بگید افغانستانی؟
      • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
        7 4
        نه برادرمن همون افاغنه درسته افغانستانی دراصل یعنی مستعمره انگلستان یکم مطالعه داشته باشید بدنیست
    • ح IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      10 12
      نژادپرست
    • محسن IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      26 12
      چرا دیدگاه مردم باید طوری باشه که اتباع افغانستانی که با وجود کارگری و مستأجری و هزینه های بالا و درآمد کم هرسال مالیات و هزینه هاشو داره میده از خرید نان یارانه ای محروم بشه
    • س IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      12 6
      خدا یا خودت به داد این مردم برس
    • اصغر IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      14 10
      اتباع افغان در صورت عدم رضایتمندی از وضعیت موجود ، می‌توانند به کشور خود باز گردند . امنیت نسبت به قبل از تشکیل دولت طالبان خیلی بهتر شده .
    • محمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 7
      من غیر ایرانی خواهشمند مرز ترکیه باز بزارید تا برم توکشورهای پیمان ناتو خون آشام دشمن بشریت دشمن انسانیت،چرا چون این بدبختی ما سیاست کثیف همان اروپا های کثیف هست،
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      2 2
      باز بوجه کم آوردن جیب مردم رو میخوان بزنن ۴۰۰ تومن به مردم بدن عوضش ده برابر اونو پس بگیرن
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      4 5
      فقط افغانی ها اتباع خارجی هستند؟؟ جل الخاق چه گیری دادید به افغانی ها عراق و لبنان و بقیه چی؟!! فعلا که عربها معروف هستند به خوابیدن و خوردن زیاد
    • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      8 5
      من در منطقه ملارد سر آسیاب زندگی می کنم افغانها حلقه را به ما تنگ کردند یک خوانواده ۵ نفره تا ده نفره جداجدا در صف نان می ایستند وتمام نان‌های نانوایی را قبل از اینکه به ایرانیها برسد می بند والله ۲۰ روز است می روم نانوایی با دست خالی بر می گردم.