۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
سناریوی تحریم و مسدود کردن ذخایر خارجی چین توسط غرب
بازار گزارش می دهد؛

سناریوی تحریم و مسدود کردن ذخایر خارجی چین توسط غرب

چین ابزار بیشتری برای تلافی علیه تحریم های غرب در مقایسه با روسیه در اختیار دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: تهاجم روسیه به اوکراین تحریم های جامع و سختگیرانه ای را از سوی ایالات متحده آمریکا، اروپا و سایر کشورهای همپیمان علیه بانک ها، شرکت ها و اشخاص روسی برانگیخته است.

یک اقدام قابل توجه که برای یک کشور بزرگ بی سابقه است، محاصره ذخایر خارجی بانک مرکزی روسیه توسط غرب است که بیش از نیمی از ذخایر بین المللی ۶۳۰ میلیارد دلاری آن را که در موسسات مالی غربی قرار داده شده بود، مسدود کرد. علاوه بر این، بانک مرکزی روسیه از معامله با دلار آمریکا، یورو و پوند استرلینگ منع شده است.

این اقدامات علیه بانک مرکزی یک کشور، خطر ژئوپلیتیکی و حاکمیتی ذخایر بانک های مرکزی را افزایش داده است. آنها همچنین بحث هایی را در مورد امکان اعمال تحریم های مشابه علیه چین در صورت تهاجم نظامی این کشور به تایوان ایجاد کرده اند.

پیامدهای چنین تحریم‌هایی مهم‌تر از اقدامات علیه روسیه خواهد بود. اقتصاد چین ده برابر بزرگتر از اقتصاد روسیه است. وزن بسیار بیشتری دارد و در اقتصاد جهانی و سیستم مالی ادغام شده است. در نتیجه، چین ابزار بیشتری برای تلافی علیه تحریم های غرب در اختیار دارد. این مقاله سناریوی احتمالی تحریم های غرب علیه چین و اقدامات متقابل آن را ترسیم می کند تا مقیاس خسارات احتمالی به هر دو طرف را نشان دهد.

در حال حاضر، بانک خلق چین (PBOC) دارای ۳.۲ تریلیون دلار ذخایر بین‌المللی است که ترکیب دقیق واحد پولی آن به عنوان یک بحث محرمانه دولتی حفظ می‌شود. با این حال در گزارشی در سال ۲۰۱۸، اداره مبادلات خارجی چین (SAFE) نشان داد که سهم دلار آمریکا از دارایی‌های آن از ۷۹ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۵۸ درصد در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است، که احتمالاً از آن زمان تاکنون بیشتر کاهش یافته است.

با این وجود، منطقی است که فرض کنیم بیشتر ذخایر بین‌المللی بانک خلق چین به ارزهای اصلی مانند دلار آمریکا، یورو، ین و پوند استرلینگ است - از جمله دارایی‌های ۱.۱ تریلیون دلاری اوراق بهادار در خزانه‌داری ایالات متحده، ۲۱۷ میلیارد دلار اوراق بهادار با پشتوانه دارایی (ABS) و ۲۷۳ میلیارد دلار سهام. علاوه بر این، شرکت های چینی حدود ۱۴۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در ایالات متحده و حدود ۸۳ میلیارد دلار در اتحادیه اروپا داشته اند. بسیاری از این شرکت‌ها متعلق به دولت هستند یا می‌توانند به دولت چین مرتبط شوند - مانند هوآوی و می‌توانند مشمول تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا شوند.

در واکنش به مسدود کردن ذخایر خارجی خود و احتمالاً سایر دارایی‌های خارجی بخش خصوصی، چین می‌تواند به سمت ملی کردن بسیاری از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین به ارزش ۱.۹ تریلیون دلار با تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده، اروپا و سایر کشورها حرکت کند.

تحریم چین همچنین می تواند بیش از ۱.۲ تریلیون دلار از سهام و اوراق قرضه داخلی چین متعلق به سرمایه گذاران خارجی را مسدود کند. علاوه بر این، نهادهای چینی حدود ۲.۷ تریلیون دلار بدهی خارجی عمدتاً به دلار و یورو متحمل شده اند. چین می تواند خدمات دهی به بسیاری از این بدهی ها را متوقف کند و توقف در ارائه بدهی های خارجی چین، زیان های قابل توجهی را به سرمایه گذاران غربی وارد می کند - عمدتاً از طریق صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی.

در نتیجه از نظر قرار گرفتن در معرض ترازنامه، چین حدود ۳.۴ تریلیون دلار دارایی بین المللی قابل شناسایی در معرض خطر تحریم های احتمالی و تا ۵.۸ تریلیون دلار بدهی به سرمایه گذاران و شرکت های بین المللی عمدتاً از کشورهای غربی دارد. بنابراین چین فضای زیادی برای انجام اقدامات تلافی جویانه دارد. یک بازی جنگی تحریم و مقابله با تحریم نشان می‌دهد که ضرر و زیان برای هر دو طرف نسبتاً شدید است.

علاوه بر این، چنین وضعیتی به طور قابل توجهی مبادلات اقتصادی - عمدتاً تجارت بین دو طرف را مختل خواهد کرد. از آنجایی که صادرات ۱۸.۵ درصد یا سهم نسبتاً بزرگی از تولید ناخالص داخلی چین است که حدود یک سوم آن به ایالات متحده و اتحادیه اروپا اختصاص دارد، اختلالات آنها می تواند باعث کاهش قابل توجهی در فعالیت اقتصادی چین شود.

از سوی دیگر، چین ۱۸.۶ درصد از واردات ایالات متحده و ۲۲.۴ درصد از واردات اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است، به ویژه در کالاهای تولیدی و چندین کالای حیاتی، مانند داروها و مواد شیمیایی برای تولید محصولات دارویی. در نتیجه، اختلال در واردات چین باعث افزایش قیمت و ناراحتی برای مصرف کنندگان و برخی تولیدکنندگان در کشورهای واردکننده خواهد شد.

تأثیر این موقعیت بر اقتصاد کلان برای ایالات متحده ممکن است کمتر از چین باشد. با این حال، تحمل کمتر مصرف کنندگان آمریکایی برای کمبود کالا و تورم به این معنی است که پیامدهای اجتماعی و سیاسی جنگ اقتصادی همه جانبه با چین می تواند در ایالات متحده مهم تر باشد. تأثیر اقتصادی بر اروپا نیز با توجه به صادرات اتحادیه اروپا به چین - با ۱۷.۶ درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با ۱۱.۷ درصد در ارتباط با ایالات متحده، قابل توجه تر خواهد بود.

به طور خلاصه، در سناریوی تحریم های غرب همراه با اقدامات متقابل چین، هر دو طرف متحمل خسارات اساسی خواهند شد. این می تواند به وضعیت MAD اقتصادی - یا تخریب متقابل تضمین شده - منجر شود که MAD هسته ای فاجعه بارتر را تقویت کند.

این ملاحظات پارامترهای رقابت و درگیری ژئوپلیتیکی بین چین و غرب را تعیین می کند. این وضعیت احتمالاً در آینده قابل پیش‌بینی تشدید خواهد شد و همه زمینه‌های روابط بین دو طرف را در بر می‌گیرد، اما امیدواریم که از جنگ‌های اقتصادی یا نظامی اجتناب شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha