۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
لزوم کاهش سطح زیرکشت محصول پر آب بر سیب زمینی در همدان
فرماندار همدان تاکید کرد:

لزوم کاهش سطح زیرکشت محصول پر آب بر سیب زمینی در همدان

همدان - فرماندار همدان بر لزوم کاهش سطح زیرکشت محصولات پر آب مانند سیب زمینی در همدان تاکید کرد و گفت: سند راهبردی مصرف بهینه آب تنظیم شده تا برنامه‌ای مشخص تا سال ۱۴۰۵ ترسیم شود.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، تفاهم نامه‌ سند راهبردی، عملیاتی مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی بین شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان همدان امضا شد که با امضای این تفاهم نامه همدان به عنوان مرکز نمونه کاهش کشت محصولات پر آب بر در کشور پیشتاز می شود.

یکی از اولویت‌های این سند توسعه کشت‌های گلخانه ای، آب و خاک و زراعت است که باید نوع محصولات کشاورزی مورد نیاز با توجه به وضعیت آبی هر منطقه مشخص شود و کشت محصولات پر آب بر مانند سیب زمینی در مدت پنج سال کاهشی و محصولات کم آب بر جایگزین و کشت آن‌ها مانند کلزا و سیر افزایشی باشد.

فرماندار شهرستان همدان با اشاره به مهم‌ترین و نخستین مشکل این شهرستان که تامین آب آشامیدنی و خشکسالی‌های پیاپی و کاهش نزولات جوی است؛ گفت: حجم آب موجود در سد اکباتان از ۲۱ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است و سند راهبردی مصرف بهینه آب با کار کارشناسی در جهادکشاورزی و منابع آب تنظیم شده تا برنامه‌ای مشخص تا سال ۱۴۰۵ ترسیم شود.

محمدعلی محمدی گفت: کاهش کشت محصولات پر آب مانند سیب زمینی از جمله موارد مشخص شده در این سند است که در هشت محور عمومی و ۶ محور اختصاصی تفاهم نامه مشخص شده است.

محمدی ادامه داد: میزان مصرف آب شهر همدان در تابستان یک هزار و ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه است بنابراین برای تامین آب مورد نیاز از شیوه‌های جایگزین از جمله حفر و تجهیز هفت حلقه چاه، اجاره چاه‌های کشاورزی و مدیریت آب‌های سطحی رودخانه گنجنامه، دره مرادبیگ و خاکو استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: تامین آب آشامیدنی پایدار از جمله اولویت‌های شهرستان همدان است و برای آبرسانی از سد تالوار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده و ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص یافته است.

کد خبر: ۱۴۹٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha