۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
وضع مالیات بر صادرات مواد معدنی؛ اقدامی کوتاه‌مدت با هدف تنظیم بازار
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد

وضع مالیات بر صادرات مواد معدنی؛ اقدامی کوتاه‌مدت با هدف تنظیم بازار

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وضع عوارض صادرات فقط برای کوتاه مدت خواهد بود، این اقدام به منظور تنظیم بازار به کار گرفته شده است و هیچ قصد دیگری پشت این تصمیم وجود ندارد.

به گزارش بازار، محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به وضع مالیات بر صادرات مواد اولیه محصولات اشاره کرد و افزود: اعمال عوارض صادرات سبب افزایش عرضه در بازار داخلی خواهد شد و این امر سبب می‌شود تا زمینه ارتباط قیمتی داخل و خارج کاهش پیدا کند.

وی در خصوص اینکه این سیاست تا چه زمانی در بازار حاکم خواهد بود، ادامه‌داد: برای تصمیم مربوط به وضع مالیات بر صادرات مواد اولیه جدولی در نظر گرفته شده است که براساس آن، زمانی که اختلاف قیمت از یک حدی بالاتر برود، وضع مالیات بر محصولات اعمال خواهد شد.

مفتح در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه امکان تعدیل و حذف عوارض صادراتی وجود دارد یا خیر، گفت: مواد اولیه داخلی تحت تاثیر قیمت‌های جهانی با تغییرات قیمتی همراه می شود؛ بنابراین عوارض صادراتی هم بسته به قیمت جهانی کم و زیاد خواهد شد.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، این عوارض صادراتی در هفته گذشته با تعدیل همراه شد که این اتفاق ناشی از کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی بود.

وی تاکید کرد: رقم ثابتی برای این عوارض در نظر گرفته نشده است و فقط براساس قیمت جهانی می‌توان شاهد وجود برخی از تغییرات در عوارض باشیم.

مفتح به مزایای وضع مالیات بر صادرات مواد اولیه اشاره کرد و گفت: اعمال عوارض صادراتی رغبت شرکت‌ها برای تصمیمات مربوط به صادرات را کمتر خواهد کرد که این اتفاق را می‌توان به عنوان تاثیر مثبت این تصمیم برای عرضه داخلی در کشور دانست.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به دیگر مزیت این تصمیم وزارت صمت اشاره کرد و اظهار داشت: اعمال عوارض صادرات سبب افزایش عرضه در بازار داخلی خواهد شد و این مهم سبب می شود تا زمینه ارتباط قیمتی داخل و خارج کاهش پیدا کند.

وی بیان‌داشت: با توجه به چنین تصمیمی اگر فولاد در خارج از کشور به هر دلیلی گران شود، قیمت این کالا در داخل کشور به تبع افزایش قیمت انجام شده در خارج از کشور گران نخواهد شد.

مفتح، فلسفه وجودی وضع عوارض صادراتی را ایجاد و استمرار ثبات در بازارهای داخلی اعلام کرد و گفت: با به‌کارگیری این سیاست می‌توانیم شاهد اتفاقاتی مثبت در اقتصاد کشور باشیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تاثیر عوارض صادراتی بر معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این اتفاق نمی‌تواند تاثیری بر بازار سرمایه و نیز شرکت‌های حاضر در بورس به دنبال داشته باشد، به‌طوریکه تاکنون تاثیر منفی این اقدام بر شرکت‌های بورسی دیده نشده است.

وی به عوامل تاثیرگذار بر معاملات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: بازار سهام دارای نوسانات خاص خود است و تاکنون نشانه‌ای از اینکه این اتفاق باعث تاثیر منفی بر معاملات بازار شده باشد مشاهده نشده است.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha